AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #81 Skrevet 23. november 2014 Ouch. Dette må føles som et spark i ballene på alle mandige trønderske kvinner. I ballene ja. Anonymous poster hash: 371f6...5fa 1
sweg Skrevet 23. november 2014 #82 Skrevet 23. november 2014 Wtf? Jeg er fra Trondheim og snakker trøndersk, men får stadig høre at jeg snakker for fint til å være trønder. Er du fra Trondheim? For i byen er det visst mer utbredt å si "ikke" istedet for "itj" og det er ikke så mye av palatisering og tykk "l". 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #83 Skrevet 23. november 2014 Klasse og dannelse (eller mangel på det) er nå en ting samme hvor man kommer fra, men med trønderdialekt er det vel verre med romantiske eller seksuelle settinger? Jeg hadde nok aldri fått meg til å ha sex med noen med en så usexy dialekt.Anonymous poster hash: 98444...0fc 3
Gjest Olivia Benson Skrevet 23. november 2014 #84 Skrevet 23. november 2014 Klasse og dannelse (eller mangel på det) er nå en ting samme hvor man kommer fra, men med trønderdialekt er det vel verre med romantiske eller seksuelle settinger? Jeg hadde nok aldri fått meg til å ha sex med noen med en så usexy dialekt.Anonymous poster hash: 98444...0fc Har ikke opplevd noe problem med det jeg hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #85 Skrevet 23. november 2014 Jeg har også til gode å møte en med trønderdialekt som høres dannet og sofistikert ut. Når det er sagt, så høres dialekten veldig jovial ut Anonymous poster hash: 305b1...d10 3
Gjest Eric of Hlathir Skrevet 23. november 2014 #86 Skrevet 23. november 2014 Det at du sammenligner en trønder som studerer jus med en maraton-løper uten føtter illustrerer jo akkurat hva jeg snakker om. Å være trønder holder en tilbake på visse felt, og gjør ting vanskeligere enn det ville vært hvis man var f.eks østlenning eller bergenser. Anonymous poster hash: 371f6...5fa Tullprat. Du er en åpenbart usikker person som står med lua i handa, og det er det som holder deg tilbake. På den andre siden er det sikkert godt å ha noe å skylde på når ens egne evner ikke er nok. Skjerp deg, ikke vær så hjelpeløs.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #87 Skrevet 23. november 2014 Klasse og dannelse (eller mangel på det) er nå en ting samme hvor man kommer fra, men med trønderdialekt er det vel verre med romantiske eller seksuelle settinger? Jeg hadde nok aldri fått meg til å ha sex med noen med en så usexy dialekt.Anonymous poster hash: 98444...0fc Hehe, og jeg har inntil nylig greid å unngå å gå til sengs med noen med østlandsdialekt. Flatt, livløst og kjedelig.Anonymous poster hash: a1cca...7ed
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2014 #88 Skrevet 23. november 2014 (endret) Klasse og dannelse (eller mangel på det) er nå en ting samme hvor man kommer fra, men med trønderdialekt er det vel verre med romantiske eller seksuelle settinger? Jeg hadde nok aldri fått meg til å ha sex med noen med en så usexy dialekt.Anonymous poster hash: 98444...0fc Si ikke det. Endret 23. november 2014 av Gjest
Gjest Eric of Hlathir Skrevet 23. november 2014 #89 Skrevet 23. november 2014 (endret) Hvordan kan du vite dette? At du tror du er det betyr ikke nødvendigvis at du fremstår sånn. Flytt til Oslo vest så skal du se at du får et annet syn på deg selv. Selv kler jeg meg feminint og er tynn og velstelt. Jeg har gode manerer, og bruker aldri banneord. Jeg snakker svært normalisert trønder, og høres nesten østlandsk ut bortsett fra at jeg bruker pronomer som "æ", "mæ" og "dæ" samt verb som "e" (er), og spørreord som "ka", "kor", "kæm"... du skjønner tegninga. Det er ytterst få som klarer å høre at jeg er trønder med mindre de har bodd i Trondheim (folk som ikke har peiling tror som regel at jeg er fra møre et sted). Jeg har lite tro på at du klarer å være like feminin som f.eks Emma Watson eller Natalie Portman. Selv har jeg vokst opp på Singsaker i Trondheim, og tror jeg kan telle på en hånd hvor mange trønderske jenter jeg vet om som klarer å veie opp for dialekten gjennom utseende og væremåte. Se for deg Emma W som skotte så skjønner du problemet. Jeg er drittlei av å bli hermet etter (skjer omtrent hver gang det går opp for nye folk at jeg er fra trøndelag). Samt andre fordommer, som at folk spør om jeg kommer fra gård eller om vi har ditt og datt (f.eks kino!!) i Trondheim. Det virker som om mange østlenninger (som utgjør omtrent 75% av elevene på studiet mitt) anser trøndere som litt tilbakestående eller noe. Anonymous poster hash: 371f6...5fa Hm, det du altså sier er at oppvekst på Singsaker kan avstedkomme mindreverdskomplekser? Interessant. For øvrig, hvis det er gjengs at medstudentene dine vet så lite om Trondheim eller distriktet generelt, går dere åpenbart ikke et studium for kultiverte.. Endret 23. november 2014 av Eric of Hlathir 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #90 Skrevet 23. november 2014 Wtf? Jeg er fra Trondheim og snakker trøndersk, men får stadig høre at jeg snakker for fint til å være trønder. Er du fra Trondheim? For i byen er det visst mer utbredt å si "ikke" istedet for "itj" og det er ikke så mye av palatisering og tykk "l". TS her. Ja, når jeg er i Trondheim blir jeg kritisert for å snakke for "fint" og når jeg er utenfor Trondheim blir jeg kritisert for å være trønder. Det første plager meg ikke i det hele tatt, men all hermingen og alle fordommene mot trøndere plager meg ganske mye faktisk. Trønderdialekten står i veien for visse ting, det er det ingen tvil om. Akkurat som at Emma Watson ikke ville ha blitt det hun er om hun hadde vært skotte. Fordommer knyttet opp mot dialekt har noe å si. Anonymous poster hash: 371f6...5fa
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #91 Skrevet 23. november 2014 Hehe, og jeg har inntil nylig greid å unngå å gå til sengs med noen med østlandsdialekt. Flatt, livløst og kjedelig.Anonymous poster hash: a1cca...7ed Lol, butthurt much? Anonymous poster hash: c8e0a...cd5 1
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2014 #92 Skrevet 23. november 2014 Den her tråd er dypt rasistisk mot oss trøndere. 1
sweg Skrevet 23. november 2014 #93 Skrevet 23. november 2014 TS her. Ja, når jeg er i Trondheim blir jeg kritisert for å snakke for "fint" og når jeg er utenfor Trondheim blir jeg kritisert for å være trønder. Det første plager meg ikke i det hele tatt, men all hermingen og alle fordommene mot trøndere plager meg ganske mye faktisk. Trønderdialekten står i veien for visse ting, det er det ingen tvil om. Akkurat som at Emma Watson ikke ville ha blitt det hun er om hun hadde vært skotte. Fordommer knyttet opp mot dialekt har noe å si.Anonymous poster hash: 371f6...5fa Har aldri opplevd at trøndersken min har vært i veien for folk. Folk som hermer er idioter uten noen annen tilknytning enn østlandsdialekta, ihvertfall de som gjør det hos meg. Enig i at trøndersk høres veldig røft og monotont ut i forhold til andre dialekter, og den gir oss også et dypere tonefall enn det vi ellers hadde hatt. Synes likevel du skal være stolt over dialekten din, Trondheim er en fin by. Folk som ikke respekterer deg fordi du ikke snakker "pent" og "dannet" pga. din dialekt kommer ikke til å respektere deg ellers heller.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #94 Skrevet 23. november 2014 Lol, butthurt much?Anonymous poster hash: c8e0a...cd5 Hehe, jeg har alltid mislikt østlending. Det er pregløst, lidenskapsløst, blodfattig, tamt og til en viss grad androgynt. Unge menn som prater østlending høres ofte nok ut som kvinner. Butthurt? Jeg lar meg ikke såre av det om noen misliker dialekten min. Veike folk blir såra av sånt. Anonymous poster hash: a1cca...7ed
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #95 Skrevet 23. november 2014 Jeg snakker Gudbrandsdøl, og har aldri opplevd noe negativt omkring dialekten min. Men nå bærer jeg den med hevet hode og unnskylder meg ikke, noe jeg tror er vesentlig. Om noen begynte å ape/herme etter meg eller gjøre narr, hadde jeg spurt dem rett ut hva i alle dager de trodde de holdt på med.Anonymous poster hash: b2bd6...d88
Gjest Trollkarlen Skrevet 23. november 2014 #96 Skrevet 23. november 2014 Hehe, jeg har alltid mislikt østlending. Det er pregløst, lidenskapsløst, blodfattig, tamt og til en viss grad androgynt. Unge menn som prater østlending høres ofte nok ut som kvinner.Anonymous poster hash: a1cca...7ed Helt enig. Østlending på menn er skikkelig feminint. På kvinner høres det ut som om de prøver for hardt. Finnes mange råe dialekter i Norge, østlending er ikke en av de.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #97 Skrevet 23. november 2014 Helt enig. Østlending på menn er skikkelig feminint. På kvinner høres det ut som om de prøver for hardt. Finnes mange råe dialekter i Norge, østlending er ikke en av de. Hvilken dialekt er østlendig? Hilsen østlendig Anonymous poster hash: 7bded...3a3 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #98 Skrevet 23. november 2014 Helt enig. Østlending på menn er skikkelig feminint. På kvinner høres det ut som om de prøver for hardt. Finnes mange råe dialekter i Norge, østlending er ikke en av de. Det er da mange dialekter på Østlandet. Hedmark, Østerdalen, Gudbrandsdalen, Valdres, Hallingdal, Numedal, Telemark, Østfold osv. Alt dette er Østlandet.Anonymous poster hash: b2bd6...d88
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #99 Skrevet 23. november 2014 Jeg liker personligheten til Terese Johaug. Ler med et bredt smil og er så ekte. Dialekten er kronen på verket. Anonymous poster hash: f3cbc...9b7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #100 Skrevet 23. november 2014 Jeg hater dialekten min. Trøndersk får meg til å føle meg mandig, bygde-aktig og mindreverdig. Trønder-dialekt og nordlenning-dialekt passer rett og slett ikke til jenter/ folk som vil fremstå som litt dannede. Det er rett og slett arbeiderklassespråk, og jeg føler at jeg får fordommer mot meg på grunn av dialekten. Hva gjør jeg? Tenk om jeg ikke får den jobben jeg vil ha fordi folk ikke tar trøndere like seriøst som andre? Finnes det noen trønderske kjendiser som klarer å kompansere for dialekten gjennom klær eller væremåte? Er det vanlig for folk å bytte dialekt når de flytter fra hjembyen? Jeg vurderer nesten å flytte til England bare for å få en grunn til å snakke et pent språk som passer til meg. Lever du på 1800-tallet? Anonymous poster hash: 04b89...221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå