Gå til innhold

Fjerne gammel maling og lakk fra stoler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Har noen jærstoler i mystiske farger som jeg skulle ha pusset opp. Prøvde med pussemaskin, men det var ikke det mest effektive jeg har vært borti. For mye krinkler og kroker.

Har hørt at det finnes en slags gele som man kan stryke på for å fjerne maling og lakk, men jeg har glemt navnet! Hva heter den? Og hvor enkelt er det? Må jeg pusse over til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bruke lut på dem? :)

Mamma har fjernet gammel lakk og slikt på møbler ved å lute dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat vært på malebutikken og kjøpt malingsfjerner til våre kjøkkenstoler.

Ble sterkt anbefalt Chem maling og lakkfjerner.

Har ikke fått prøvd den ennå, men den skal strykes på med kost. Etter inntil en halvtime skal belegget ha løst seg opp og kan fjernes med skraping eller høyttrykkspyler. :hoppe:

Så enkelt er det i teorien....

Skal si fra hvordan praksis viser seg å være.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg ned og klage på Chem maling og lakkfjerner!

Tre strøk og ingen ting skjedde. Ikke noe faktisk. Helt nada!

Så får jeg se hvilke råd de vil gi da.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler kaustisk soda. Du blander det ut med vann (etser som bare f..., så vær forsiktig), smører på med klut eller kost, og lar stå en stund. Dette er ganske flytende, så om underlaget ikke ligger bør du pakke materialet inn med kluter (jeg kuttet opp og bløtgjorde et gammelt laken i sodaen og snurret rundt beina på et bord).

Etterpå spyler du det hele av med for eksempel hageslangen. Dette tar vekk MYE av malingen, i alle fall erfarte jeg det. Har pusset opp et bord, en gammel skjenk og en gammel vogge på denne måten. Når du har fått av det verste av malingen er det bare å pusse vekk restene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
du får alt det du trenger i farvehandelen.

Det skjønner jeg, da, men jeg var ute etter å få noen anbefalinger fra folk som ikke tjener penger på å selge slikt :wink:

- og det har jeg fått - tusen takk! Jeg tror jeg skal prøve med kaustisk soda. Det høres ikke så dumt ut. Og jeg skal i alle fall ikke bruke Chem! Jeg får informere om hvordan det gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mettan ikke innlogga

Det finnes en malingfjerner som heter Reprin, den er bra! Tror den har litt geleaktig konsistens slik at den sitter godt på. Har ikke brukt den selv, men faren min brukte den ved flere anledninger tidligere med godt resultat.

Mettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma´n min bruker Liberon malingfjerner(jeg ringte henne å sjekket navnet nå :oops: ) og er veldig fornøyd.

Den er litt geleaktig og "males" på med pensel og skal virke en stund (20 min??) før malingen skrapes av med en plastikskrape(evt isskrape til bil i plastikk, sa ho mor...)

Hun hadde kjøpt den på Byggmakker...(men de har den sikkert flere steder...) og kosta ca 300,- trodde hun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klagde og fikk ei ny flaske med Chem + ei med reprin, i tilfelle den første ikke skulle virke.

Ingen av dem virket på stolen, men chem funket fint på veggen til svigerfar!!!

Ergo er det trolig malinga på stolene det er noe skummelt med. Tar dem med på fargehandelen i morgen, så får de se om de finner ut av det der.

Fru Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi klagde og fikk ei ny flaske med Chem + ei med reprin, i tilfelle den første ikke skulle virke.

Ingen av dem virket på stolen, men chem funket fint på veggen til svigerfar!!!

Ergo er det trolig malinga på stolene det er noe skummelt med. Tar dem med på fargehandelen i morgen, så får de se om de finner ut av det der.

... det fikk meg til å tenke på en ting: Virker disse remediene både på vannbasert og oljebasert maling og lakk? Malingen på stolene mine er vannbasert, men lakken som er under, aner jeg ikke... Jeg skal prøve å få gjort noe med dette i løpet av uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...