Gå til innhold

Hvor mye penger er det vanlig å bruke på bryllupet?

Anbefalte innlegg

Gjest sommer
Skrevet

Hei -

Jeg ble nettopp fridd til, og har ikke peiling på noe som helst som har med brylluper å gjøre. En venninne fortalte om denne siden...

Det jeg lurer på er hvor mye det er vanlig å bruke på et bryllup i Norge? Er 70 gjester vanlig? Og bestiller man alt fra ett sted eller ordner selv?

Hvor er det mest å spare?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, og gratulerer som forlovet :)

Hvordan dere velger å feire bryllupet deres har mye å si for hva det hele vil komme på. Man kan velge å ha selskapet på et hotell med alt inkludert i prisen eller leie lokale og bestille ferdig mat eller eventuelt bestille inn kokker og serveringshjelp.

Det kan være endel å spare på brudekjole. Ofte har brudesalongene salg på brudekjoler på høsten. Jeg kjøpte min i fjor høst, og da betalte jeg det samme for å kjøpe den som det ville kostet meg å leie den. Du kan også kjøpe brukt. Se enten her på kvinneguidens brudekjolemarked eller på qxl.no

Sko kan man også spare penger på ved å kjøpe det i vanlige skobutikker framfor å kjøpe det på brudesalonger, for der må man regne med å betale endel for skoene.

Man kan spare endel på å velge billigere mat, som f.eks koldtbord. Eller ved å få kjentfolk til å hjelpe til.

Fotograf koster endel, og det lønner seg å sjekke hva de forskjellige koster. Der er det stooore prisforskjeller.

Brudebuketter er det også endel prisforskjell på. Og selskapslokaler. Her jeg bor kan man få selskapslokale til 500 kr og opp til nesten 6000, så sjekk opp :)

Selvfølgelig er det viktig at man også blir fornøyd, ikke bare at alt skal være billig.

Gifteringer er en ting som jeg egentlig ikke ville anbefale å velge den billigste av kun for å spare. Altså, det er greit om det er den billigste man liker best, men det er jo veldig synd å gå med en ring man ikke liker. Tross alt er det jo meningen at man skal bruke den resten av livet :)

Hvor mange gjester man velger å be, kommer også an på hva man selv føler seg komfortabel med. Jeg og mannen min ville bare ha den nærmeste familien (foreldre/søsken/besteforeldre/tanter/onkler) så sånn gjorde vi det. :)

Kunne sikkert skrevet side opp og side ned om det temaet her *s*

Lykke til med planleggingen av bryllupet :)

Skrevet

Hei, sommer!!

Først vil jeg bare si GRATULERER!!!!

Så vil jeg si: Du kommer nok til å få mange forskjellige svar på hva som er vanlig, både når det gjelder pris og annet. Har vært her inne på disse sidene en stund nå, og mine erfaringer er at ting blir gjort veldig forskjellig.

Vi skal faktisk invitere ca. 70 stk, men her er det vanlig med alt fra 10 til flere hundre. Det viktigste er at DERE inviterer de som DERE vil skal dele dagen med dere.

Budsjettet varierer også veldig. Vi har ikke satt noe bestemt pris enda; vi tar mye som det kommer, men her inne har jeg sett alt fra 30.000,- til over 100.000,- kr. Alt kommer så mye ann på dere!!

Her er noe av det dere må huske:

Bestille kirke (el.l)

Bestille lokaler (forsamlingshus, restaurant, selskapslokaler...)

Bestille overnatting

Bestille fotograf

Transport

Bestille tid hos frisør / sminkør

Ordne innbydelser (sendes ut ca 2 mnd før bryllupet)

Lage bordkort

Meny

Drikke (velkomstdrink, til maten, bar....)

Bryllupskake

Andre kaker

Kjole (+ evt. slør, sko, undertøy...)

Klær til brudgom

Brudebukett + brystbukett

Ordne forlovere

Ordne toastmaster

Musikk (under vielsen og på festen)

Bryllupsreise ?

Pynt til kirke

Pynt til festlokalet

Ringer

Dette er noe av det vanligste å tenke på. Man kan spare på alle punkt. Bl.a.:

Lage invitasjoner og bordkort selv

Lage blomsterdekorasjoner selv

Bake kakene selv

Få kjente til å ta bilder

Ordne hår og sminke selv

Sy en enkelt kjole, leie eller kjøpe brukt kjole

Maten kan ordnes billig ved bl.a. koldtbord. Lage middagen selv (få noen kjente til å lage det for dere...) Dette kommer an på hvor dere vil ha festen. Det er selvfølgelig dyrere å bestille kuverter på restaurant enn å lage middag til mange i et forsamlingshus hvor en må stå for det meste selv...

+ mye mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det viktigste er at dere lager bryllupet slik dere vil ha det, og at dere bruker de pengene som dere synes dere har råd til. Det er ikke noen bestemt oppskrift på det som er vanlig. Det har jeg erfart i min tid her inne på disse sidene.

Lykke til, og håper at du blir mer å se her inne på KG-sidene. Det er veldig greit hvis en lurer på noe bestemt.

Ellers anbefaler jeg deg å ta en titt på ulike bryllupssider her på nettet. Da kan du få mange gode tips + at jeg anbefaler deg å kjøpe et bryllupsblad - det får deg i den rette stemningen + at du får mange gode tips der også...

So long!

Gjest Sannasola
Skrevet

Hei nyforlovet!

Grattis!

Vil bare starte med å si at det er vel ingenting som er VANLIG når det gjelder bryllup i Norge. Heller sikkert ikke så mye som er uvanlig.

Antall gjester kommer jo helt an på hvor stor slekt og hvor mange venner dere har. Likeledes hvor mange DERE ønsker å invitere.

Hvor mye penger man skal bruke kommer igjen an på gjesteantallet og hvilket opplegg man velger med meny o.l.

Likeledes hvilket utstyr man velger selv, og om man ønsker å gjøre mye selv eller leie tjenester.

Nei, finn ditt eget opplegg og gå ut fra deres egne ønsker å ikke bry deg så mye om hva som er vanlig og ikke. Det har iallefall ikke jeg gjort.

Vi blir ca. 70 gjester, 2-retters middag, kaker bakes av kjente, altså et i utgangspunktet enkelt bryllup, men likevel en kostnadsramme på 50- 60 000 kr.

:P Sannasola

Skrevet

Først vil jeg si GRATULERER så masse.

Hvis du søker på ordet budsjett, eller kroner, så regner jeg med at du får en mengde svar, dette temaet har vært oppe mange ganger før.

Uansett:

Vi blir 57 til vårt bryllup, og har ikke delt mellom kaffe og middagsgjester.

Vi skal ha apretiff, luksus koldtbord m vin, øl, mineralvann, dessertbord, kakebord, fri bar, masse snacks, nattmat, lunsj dagen etter på. Kort fortalt.

Her er busjettet vi har operert med foreløpig, men må legge til at vi har spart mengder på å gjøre ting selv:

Kjole, sko, smykker, undertøy, tiara kr 4200 ( jeg kjøpte drømmekjolen min brukt til 2700 kr, vanlig undertøy fra triumph, smykker på lindex, sko på sko butikken, og tiara på et parfymeri, og spare vel 300 på den.)

Dressen til mannen er også kjøpt, denne betalte vi 6200 for, men det var med skjorte, skoene betalte vi 350 for på salg her om dagen.

Vi betaler ikke for kirken.

1500 for leie av lokalet

Koldtbordet har vi kjøpt inn til, og putta det som kan i frysa, kr 4000 ca, men det er med fatene vi har kjøpt.

Lys, servietter, pynteting til bord osv, vet jeg ikke helt, men max en 600 kr. Vi har kjøpt dette over lengre tid, lysene er kjøpt på europris.

Engangs kameraer kr 590, kjøpt på europris

All snacks og diverse ting til de kakene jeg skal bake selv, og dessert ting kr 600

Klær og sko til fire unger 2000

Vin ( 40 flasker) kr 2300

Dette er bare noe av det jeg kommer på kunne sikkert laget ei liste så lang som fy...............,men de andre over her har allerede nevnt det meste av spare tiltak.

Lykke til videre i planleggingen :lol:

Gjest sommer
Skrevet

Hei, dette kan dere!

Takk for veldig mange gode råd. Jeg har printet ut og notert.

Godt det er lenge til neste sommer....

Ha en fin dag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...