AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #1 Skrevet 21. november 2014 Vi har invitert noen hit i julen, og spes julaften blir vi en del personer De blir invitert for å feire den julen vi har, som er ganske så tradisjonell Den ene som kommer er fra en plass i landet hvor det spises pinnekjøtt julaften Vi hadde tenkt på ribbe, for det er det vi bruker. Både på tanke på pris, siden det blir mange Nå mener en i fam at jeg skal lage begge deler. Har ikke så stort kjøkken, og syns det blir veldig mye mat da Må jeg lage pinnekjøtt til denne personen? Personlig spiser vi det ikke i julen. Ville du syns det var stusselig å ikke få den julematen du er vant til? Anonymous poster hash: 9300b...e94
Gjest Olivia Benson Skrevet 21. november 2014 #2 Skrevet 21. november 2014 Annenhvert år spiser jeg ribbe på juleaften. Jeg elsker pinnekjøtt og er vant til det hjemmefra. Men når jeg feirer jul hos andre så spiser jeg jo det som blir servert. Hadde aldri forventet at de skulle lage to ulike middager. Syns du skal holde deg til kun ribbe jeg, og syns du hadde gode argumenter også, pris og plass. 14
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #3 Skrevet 21. november 2014 Takker den personen ja, så vet h*n nok at det ikke blir akkurat som hjemme. Selv skal jeg feire jul i et annet land, så jeg forventer ikke Norsk julemat, selv om vi blir mange nordmenn.... Anonymous poster hash: a1562...4d4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #4 Skrevet 21. november 2014 Vi skal til svigers i jula. De spiser bare ribbe normalt sett på julaften. Jeg er vant med pinnekjøtt. For meg er ribbe mindre godt enn en bedre søndagsmiddag. Jula blir trist for min del om jeg må tvinges til å spise ribbe. Derfor har jeg sagt i fra til svigermor om at jula min blir ikke god om jeg ikke får pinnekjøtt (hun spurte om jeg var sånn at jeg måtte ha det, og jeg tilbudte meg å ta med Fjorland). Spør den personen det gjelder hva den foretrekker. Pinnekjøtt tar ganske lang tid å lage, så jeg hadde vært glad bare ved å ha Fjorland sin versjon. Anonymous poster hash: c7231...06f 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #5 Skrevet 21. november 2014 Nei, hvorfor skal du lage en rett til hver liksom. Når man er på besøk får man spise det man får. Sånn er det. Hvis pinnekjøttet er så viktig for vedkommende kan de spise det tidligere/senere i jula. Anonymous poster hash: c1e48...186 8
Sofia123 Skrevet 21. november 2014 #6 Skrevet 21. november 2014 Jeg MÅ ha pinnekjøtt. Det er det beste jeg vet, men hadde jeg vært på besøk hos noen hadde jeg ikke krevd det og spist det jeg fikk. Dog virker det som mange som er vant til pinnekjøtt ofte ikke liker ribbe så godt I hvert fall her på vestlandet. Kan jo bare si at du vet h*n spiser pinnekjøtt på juleaften, men dere serverer ribbe, så kan h*n eventuelt ta med noe selv dersom h*n ikke liker ribbe 8
Muscae Skrevet 21. november 2014 #7 Skrevet 21. november 2014 Jeg ville satt pris på å få en skikkelig julemiddag med pinnekjøtt, grove pølser og kålrotstappe. Svineribbe er ikke julemat for meg, mer som en søndagsmiddag. Men pinnekjøttet kan en godt dampe dagen før, og bare varme opp sammen med pølse, på selve julaften. Kålrotstappen er det beste med hele middagen, så den må være laget fra bunnen av. Jeg ville heller spist svineribbe enn Fjordland. Hjemme hos min mor hadde vi en gang en svenske til julemiddag, og mor disket opp med skinke og mye annet som de spiser til julemat i Sverige. Det ble satt veldig pris på. 6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #8 Skrevet 21. november 2014 Vi skal til svigers i jula. De spiser bare ribbe normalt sett på julaften. Jeg er vant med pinnekjøtt. For meg er ribbe mindre godt enn en bedre søndagsmiddag. Jula blir trist for min del om jeg må tvinges til å spise ribbe. Derfor har jeg sagt i fra til svigermor om at jula min blir ikke god om jeg ikke får pinnekjøtt (hun spurte om jeg var sånn at jeg måtte ha det, og jeg tilbudte meg å ta med Fjorland). Spør den personen det gjelder hva den foretrekker. Pinnekjøtt tar ganske lang tid å lage, så jeg hadde vært glad bare ved å ha Fjorland sin versjon. Anonymous poster hash: c7231...06f Dette vil jeg si er sært. Selv å tilby seg å ta med Fjorland. Anonymous poster hash: 242a3...1ce 13
QueenAwesome Skrevet 21. november 2014 #9 Skrevet 21. november 2014 Jeg tror jula ville blitt trist for meg uten pinnekjøtt, men det spørs helt hvor opptatt denne personen er av tradisjoner, hva han/hun liker best, osv. 2
Gjest Lille-pus Skrevet 21. november 2014 #10 Skrevet 21. november 2014 (endret) Når man er invitert bort så tar det seg fryktelig dårlig ut å presse frem det man selv er vandt til, julaften eller ei, man er gjest og det er en del jobb i å lage en julemiddag til mange gjester om man ikke skal pøle seg presset til å lage flere ulike tradisjonelle julemiddager. Er jeg invitert bort så spiser jeg den julematen som er tradisjon i det hjemmet jeg er på besøk i, - og det blir absolutt jul alikevel, selv om jeg blir servert pinnekjøtt istedet for juleribben som er julaften for meg. Endret 21. november 2014 av Lille-pus 17
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #11 Skrevet 21. november 2014 Selvfølgelig spiser man det man får servert, enten det er juleaften eller noe annet. Da jeg og mannen drev med annethvert år hos hvert foreldrepar, spiste vi "vår valgte julemiddag" den 23. i stedet. Senere, etter at vi begynte å stå for feiringen hjemme, serverer vi selvfølgelig den julemiddagen vi har valgt. Slik var det også i min oppvekst. Vi feiret alltid jul hos farmor og farfar, og vi hadde derfor min mors juletradisjoner første juledag i steden (som er den tradisjonen jeg og mannen nå har valgt oss.... barndommens lutefisk er forvist til å bli en førjulsrett hos oss)Anonymous poster hash: 25a9b...891 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #12 Skrevet 21. november 2014 Når man er blitt voksen og må være et annet sted enn hjemme hos mor og far på julaften, da spiser man det man får servert! Jeg er også vant til pinnekjøtt, men lager gjerne ribbe til østlandsmannen min på julaften, og spiser i hvert fall ribbe når vi feirer jul hos hans foreldre. Med årene har jeg lært meg å forbinde jeg det også med julestemning - ikke noe problem. De gangene de har ofret sine egne juletradisjoner for å lage pinnekjøtt til ære for meg har jeg bare følt meg ille berørt. Anonymous poster hash: 1709a...5fd 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #13 Skrevet 21. november 2014 Det var ulike svar her. Om min gjest hadde tatt med seg Fjordland, så vet jeg ikke hvordan jeg hadde reagert. Personlig syns jeg Fjordland er ganske elendig. Var avhengig av den maten en periode under sykdom. Nå er det ulike vaner til disse gjestene som kommer. Da tenker jeg sånn at ribbe er liksom julemat for alle, uansett hvor du bor-kommer fra Jeg som vert kan ikke gjøre noe unntak. Noen er vant til ribbe, en er vant til kalkun, den eldste bruker lammestek, så resten er vant til pinnekjøtt. Noen skriver at ribbe er ikke julemat for de, da tar de heller fjordland. Ribbe er mer søndagsmiddag. Vi, og jeg vet gjestene spiser ikke julemat ellers i året, selv om det selges ribbe . Hvor mye pinnelkjøtt må en ha til 10 personer? Er mye bein der da, så det blir vel litt. Så på butikken i kveld at de hadde fra Gilde til 190 kr kiloen, men vet ikke hvordan det er. Så førstprice sitt, og det skal i alle fall ikke i hus. De hadde annet pinnekjøtt der også, og det kostet 269 pr.kilo. ts Anonymous poster hash: 9300b...e94
Lila Skrevet 21. november 2014 #14 Skrevet 21. november 2014 Jeg vil gjerne ha pinnekjøtt på julaften, men hvis de jeg er hos spiser ribbe, så spiser jeg selvsagt det jeg også. Syns det er tåpelig å kreve at verten skal lage to retter, eller vike fra sin egen tradisjon. Det går jo an å spise pinnekjøtt 1. eller 2. dag! Det samme gjelder jo hvis du velger å servere pinnekjøtt, ribben smaker like godt en av juledagene. 3
Millimani Skrevet 21. november 2014 #15 Skrevet 21. november 2014 Vi har invitert noen hit i julen, og spes julaften blir vi en del personer De blir invitert for å feire den julen vi har, som er ganske så tradisjonell Den ene som kommer er fra en plass i landet hvor det spises pinnekjøtt julaften Vi hadde tenkt på ribbe, for det er det vi bruker. Både på tanke på pris, siden det blir mange Nå mener en i fam at jeg skal lage begge deler. Har ikke så stort kjøkken, og syns det blir veldig mye mat da Må jeg lage pinnekjøtt til denne personen? Personlig spiser vi det ikke i julen. Ville du syns det var stusselig å ikke få den julematen du er vant til? Anonymous poster hash: 9300b...e94 Det er på alle måter du og din mann som bestemmer dette da det er dere som er vertene. Den i familien som mener dere bør lage pinnekjøtt til den ene personen kom jo bare med et innspill. Vil du ikke lage det så lar du være. Dersom det er bare én person som er vant med pinnekjøtt så er det jo ikke nødvendig å lage det til bare den personen, så sant det ikke er et barn. Denne personen som er vant med pinnekjøtt er vel en voksen person, og skjønner at dere vil følge deres tradisjoner, - hvilket innebærer at det serveres ribbe til middag. I min barndom bodde jeg i Nord-Norge med mine foreldre, men vi er vestlendinger og således er det pinnekjøtt som gjelder. Vi hadde ofte besøk av ei eller to venninner av mamma og pappa på julaften, og de fikk selvsagt pinnekjøtt selv om deres personlige tradisjoner var ribbe på julaften. Ribbe var aldri på bordet på julaften da. I noen år hadde mamma en kjæreste som var vant til ribbe. De årene han hadde sine to barn på julaften så var det både ribbe og pinnekjøtt på bordet hos oss, - bare av hensyn til de to barna. Nei...det holder da virkelig med bare én middags-rett på bordet på julaften. Andre typer julemiddag kan man ha på lille julaften eller en av juledagene
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #16 Skrevet 21. november 2014 Nå er det ulike vaner til disse gjestene som kommer. Da tenker jeg sånn at ribbe er liksom julemat for alle, uansett hvor du bor-kommer fra Anonymous poster hash: 9300b...e94 Det er slett ikke slik at ribbe er julemat for alle uansett hvor i Norge en kommer fra. Jeg er vestlending og hadde ikke smakt ribbe før jeg ble voksen. Da syntes jeg det smakte litt oppskrytt, må jeg innrømme, og i hvert fall ikke som noe jeg forbandt med julemat. Nå er jeg etter hvert blitt vant til ribbe også i julen, og synes det er greit nok. Men hva enkelt gjest er vant til har ikke noe å si for hva du skal servere på julaften i ditt eget hjem, mener jeg. Hold deg til din egen families tradisjoner - det er hva de fleste gjester vil og bør forvente av deg som vertinne. Anonymous poster hash: 1709a...5fd 5
Muffinsdilla Skrevet 21. november 2014 #17 Skrevet 21. november 2014 Hvis man er invitert bort på julaften bør man være fornøyd med det som blir servert. Ville aldri falt meg inn å forvente særbehandling fordi jeg liker noe bedre enn det som serveres. I min familie er det ribbe med sprø svor som gjelder. Servert sammen med både medisterkaker og julepølse. (Vi bor på Østlandet). Fra jeg var liten har jeg ikke vært spesielt begeistret for ribbe, men har etterhvert lært meg å sette pris på det(særlig den sprø svoren). Men vi har en veldig fin tradisjon med å spise pinnekjøtt 1. juledag. Så da blir alle fornøyde! Server ribbe som vanlig, ingen grunn til særbehandling:)
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #18 Skrevet 21. november 2014 Jeg liker ikke svinekjøtt og spesielt ikke ribbe. Det er ikke for å være frekk men jeg blir uvel av det. Hadde ikke tatt med pinnekjøtt, men bare spist tilbehøret. Anonymous poster hash: bdb3d...33e
Gjest Nosoul Skrevet 21. november 2014 #19 Skrevet 21. november 2014 Pinnekjøtt, ingen over ingen ved siden av! Det er av den enkle grunn at jeg spiser svært sjeldent svinekjøtt. Syns det ikke smaker noe godt! 1
Jade Skrevet 21. november 2014 #20 Skrevet 21. november 2014 Det er jo noen som spiser lutefisk også... Nei, det får da holde med én rett. Er han voksen, så vet han at det er vanlig med ribbe mange steder, og at man spiser det man får når man er hos andre. Du er ikke noe restaurant heller. Hadde han laget ribbe til deg om det var han som inviterte til julemiddag? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå