AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #1 Skrevet 21. november 2014 Så en annen tråd om julevask. Er vel noe som henger igjen fra riktig gamle dager? De fleste jeg kjenner tar en helgavask. Ser andre fora at de skriver at de vasker ned, rydder ut, og det er voldsomme greier Jeg selv vasker kjøkkent til advendt når jeg henger opp julegardinene. Pusser vindu, og tar litt ekstra . Ellers blir det en vanlig helgavask, og i alle fall når jeg får besøk. Det er vel kanskje mest følelsen en har selv, at man vet det er rent overalt? Husker min mor, svigermor de tømte alle skaper og skuffer i hele huset, vasket og ryddet. De vasket tak og vegger. Det var ikke noe som ungikk deres vaskebøtte. Samtidig bakte de, laget opp masse mat. Så lå de som slakt og var sliten hele julen Her hos oss, tenner vi mye levende lys, vi fyrer med ved, det steikes og kokes hele julen. Det sotes fra ovn og lys. Jeg vasker ned kjøkkenet etter julen. For da vil jeg ha vekk julefettet og luktenl. Jeg vasker ned stuen tidlig på våren, når lyset er mer langvarig på dagen Når jeg var nygift, trodde jeg at jeg måtte gjøre som min mor og svigermor. Var også vokst opp med dette. For en jobb. I julen er vel den tid på året man skal kose seg, og det blir mye rot av julen. Kasser opp og ned av loft, masse søppel man ikke får bli kvitt. Og hvem merker at du ikke har vasket inne i soveromsskap, badeskap, kjøkkenskap? Ta det med ro folk, julen kommer uansett Anonymous poster hash: 4bc09...69e 7
Gjest Magdalene Skrevet 21. november 2014 #2 Skrevet 21. november 2014 Vi vasker så godt gjennom hele året, så noen rundvask fordi det er jul, gidder vi ikke. Vi tar det heller når vi rydder ut julen.
Gjest chisandra Skrevet 21. november 2014 #3 Skrevet 21. november 2014 Vasker mest nøye om våren, jeg. Da skal vinterfyring og annet ut.
Wonderbitch Skrevet 21. november 2014 #4 Skrevet 21. november 2014 Jeg prøver å vaske litt etterhvert året igjenom. F.eks takene ei veggene denne måneden, alle skuffer og skap neste måned, garasjen etter der igjen osv. Men tror det med julevasken er fordi man som regel har noen fridager, det gir en mye bedre følelse å slappe ordentlig av når det er helt rent, man har "jobbet hardt", og har dermed en god unnskyldning for å bøtte innpå med julemat:-) Men det høres jo som dere sier mye mer logisk ut å vaske etter julen/ på våren om man har tid til det:-)
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #5 Skrevet 21. november 2014 Jeg maler heller vegger og tak enn å vaske. Del blir mye finere. Anonymous poster hash: d5ffd...4c8
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #6 Skrevet 21. november 2014 Jeg tar julevasken grundig fordi det er en av to ganger i året hvor jeg vasker absolutt alt i huset. Ellers vasker jeg jo selvsagt regelmessig, men det er fint å ta en rundvask før jul. Så tar det heller ikke lang tid om man er noenlunde systematisk. Pluss jeg henger opp julegardiner og slikt, og da vasker man jo gjerne litt ekstra. Er ikke noe særlig styr. Anonymous poster hash: f44dd...9b0
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #7 Skrevet 21. november 2014 Opplever at de som skal gi inntrykk av å være dyktige husmødre skryter av at de vasker ned til jul. Og de som vil være enda finere på det, har vaskehjelp som vasker ned. Jeg skjønner bare ikke hvordan enkelte klarer å få det så skittent innendørs at de må vaske ned med all verdens kraftige remedium osv. Normalt vedlikeholdsrenhold gjennom uken / trivselsrenhold så slipper en å ha det utrivelig i hverdagen og å slite seg ut på rundvasker i julestria. Må være bedre å vaske ut jula enn å vaske før alt rotet, melstøvet, ribbefettet osv. For de som feirer jula hjemme, da. Vi satser på å reise bort. Anonymous poster hash: 88d30...d81
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #8 Skrevet 21. november 2014 Opplever at de som skal gi inntrykk av å være dyktige husmødre skryter av at de vasker ned til jul. Og de som vil være enda finere på det, har vaskehjelp som vasker ned. Jeg skjønner bare ikke hvordan enkelte klarer å få det så skittent innendørs at de må vaske ned med all verdens kraftige remedium osv. Normalt vedlikeholdsrenhold gjennom uken / trivselsrenhold så slipper en å ha det utrivelig i hverdagen og å slite seg ut på rundvasker i julestria. Må være bedre å vaske ut jula enn å vaske før alt rotet, melstøvet, ribbefettet osv. For de som feirer jula hjemme, da. Vi satser på å reise bort.Anonymous poster hash: 88d30...d81 Jeg for min del kan ikke helt skjønne hvordan folk klarer å grise til så mye i løpet av jula at de heller vasker når den er over. Melgris? Man baker før jul, ikke midt i feiringen. Og som allerede nevnt tar det ikke lang tid å vaske til jul. Nå hjelper det at jeg ikke brenner stearinlys i hjemmet, men allikevel. Anonymous poster hash: f44dd...9b0
Jade Skrevet 21. november 2014 #9 Skrevet 21. november 2014 Her rengjør vi jevnlig. Grundigere nedvask tar vi i perioder hvor vi har god tid. Som regel ikke rett før jul.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #10 Skrevet 21. november 2014 Jeg for min del kan ikke helt skjønne hvordan folk klarer å grise til så mye i løpet av jula at de heller vasker når den er over. Melgris? Man baker før jul, ikke midt i feiringen. Og som allerede nevnt tar det ikke lang tid å vaske til jul. Nå hjelper det at jeg ikke brenner stearinlys i hjemmet, men allikevel. Anonymous poster hash: f44dd...9b0 Hvor lang tid det tar å vaske kommer jo an på flere ting. Hvor mange krinker og kroker du har å vaske, hvor mye som skal flyttes på underveis, hvor mange forstyrrelser du får i løper av vaskeøkten av både telefoner og barn, mannfolk som kommer og skal bare... og om du vasker grundig og ikke med en harelabb. Vasket i hjørneskapet på kjøkkenet for noen dager siden. Da måtte jeg og få alt fra skapet i oppvaskemaskina og ta meg av to babyer og flere innkommende telefoner. Det tok meg 3 fulle oppvaskemaskiner etter h erandre å få alt vaska og hele dagen pga. Babyer som skal mates og passes innimellom vaskeluten. Samt en rekke innkommende telefoner jeg måtte besvare. Anonymous poster hash: 88d30...d81
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #11 Skrevet 21. november 2014 Hvor lang tid det tar å vaske kommer jo an på flere ting. Hvor mange krinker og kroker du har å vaske, hvor mye som skal flyttes på underveis, hvor mange forstyrrelser du får i løper av vaskeøkten av både telefoner og barn, mannfolk som kommer og skal bare... og om du vasker grundig og ikke med en harelabb. Vasket i hjørneskapet på kjøkkenet for noen dager siden. Da måtte jeg og få alt fra skapet i oppvaskemaskina og ta meg av to babyer og flere innkommende telefoner. Det tok meg 3 fulle oppvaskemaskiner etter h erandre å få alt vaska og hele dagen pga. Babyer som skal mates og passes innimellom vaskeluten. Samt en rekke innkommende telefoner jeg måtte besvare.Anonymous poster hash: 88d30...d81 Ok, da er du mer ekstrem enn hva jeg er. Jeg vasker inni skapene, men jeg kjører ikke alt jeg har i skapene i oppvaskmaskinen. Klart det tar tid om man driver på med slikt. Jeg vasker vegger, karmer, lister, alt slikt. Inni skap og skuffer. Tar kjøleskap, prøver å få avtint fryseren i november så jeg kan fylle den opp. Skrubber alle flisene på badet (gjøres jo gjennom året også). Vasker gardinene jeg tar ned. Vasker vinduer. Alle rom vaskes grundig, men jeg tar ikke alt på en dag. Men jeg kunne nok aldri brukt tre timer på et hjørneskap. Anonymous poster hash: f44dd...9b0
The Kitten Skrevet 22. november 2014 #12 Skrevet 22. november 2014 Jeg har planer om å ta en skikkelig rundvask før jul. Vasker selvfølelig leiliheten med jevne mellomrom, men det er en del steder jeg har en tendens til å neglisjere. Bilderammer, toppen av kjøkkenskapene, toppen av baderomshyllen (som folk ikke ser) lister o.l. vasker jeg ikke jevnlig. Disse plassene har jeg planer om å vaske før jjul. I tillegg har jeg en sofa som er så tung at jeg ikke har mulighet til å flytte den selv, så min far skal hjelpe meg med det., og min mor har tilbudt seg å vaske vinduene mine.
Leanne Skrevet 22. november 2014 #13 Skrevet 22. november 2014 Vi har et barn med bursdag i slutten av november, som medfølger bursdagsfeiring og besøk.. Så vi prøver å få til en rundvask før dette. Tar et rom lørdag/søndagene i november, tømmer skap og går gjennom hva vi har.. I dag har jeg tømt kjøkkenskapene for mye rart som ikke har vært i bruk de siste årene, men som vi har spart på sånn i tilfelle.. Bruktbutikken fikk noen poser med div og vi fikk litt luft i skapene igjen
melatonin Skrevet 22. november 2014 #14 Skrevet 22. november 2014 Jeg vasker i god til før jul, men kaller det ikke hysteri akkurat.. er det noe jeg ikke rekker så ødelegger ikke det julen min.. Tar helgevask jeg og, men å ta tak og vegger noen ganger i året synes jeg og er helt greit. Om jeg da tar det til jul eller etter jul er et fett da jeg ikke driver med mye som fetter, og levende lys har jeg hele året og fyrer med ved hele vinteren.. derfor vasker jeg og til våren. men siden jeg har helt hvite vegger så er et ypperlig å vaske sent på høsten pga alle de små brune fluebæsjflekkene over alt.. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #15 Skrevet 23. november 2014 Vi har et barn med bursdag i slutten av november, som medfølger bursdagsfeiring og besøk.. Så vi prøver å få til en rundvask før dette. Barnebursdag er definitivt noe jeg vasker ETTER, ikke før.Anonymous poster hash: 58168...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #16 Skrevet 23. november 2014 Vasker rundt på kjøkken og bad, vasker vindu på stue/kjøkken - ellers bare vanlig helgerengjøring Anonymous poster hash: e26f6...cf2
Leanne Skrevet 23. november 2014 #17 Skrevet 23. november 2014 Barnebursdag er definitivt noe jeg vasker ETTER, ikke før.Anonymous poster hash: 58168...0b6 Nå har vi ikke barnebursdag, men familiebursdag.. Dog er det sjelden jeg trenger å vaske inni kjøkkenskapene etter et selskap Synes det er deilig å ha det rent i november, så kan desember kun brukes til kos
melatonin Skrevet 23. november 2014 #18 Skrevet 23. november 2014 Nå har vi ikke barnebursdag, men familiebursdag.. Dog er det sjelden jeg trenger å vaske inni kjøkkenskapene etter et selskap Synes det er deilig å ha det rent i november, så kan desember kun brukes til kos Så enig!!
Gjest avocadoen Skrevet 23. november 2014 #19 Skrevet 23. november 2014 Her er det egentlig alltid rent (selv om det selvsagt er et brukshjem og ikke alltid ryddig) så jeg vet ikke hva jeg kan gjøre annerledes nå med denne julevasken Vindu pleier å vaskes ofte, og veggene er da rene de. Alt annet blir vasket hver uke.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #20 Skrevet 24. november 2014 Jeg støvtørker ukentlig, støvsuger og vasker 2-3 dager i uken (vasker kun 1 gang), tar over flekker på kjøkkendører etc, vasker lett over fliser på badet og tar ellers badet et par dager i uken. Vinduer tar jeg en solskinnsdag og når de ikke utenfra, og innside skap vasker jeg ytterst sjeldent, men kanskje 1 gang i året? Vasker kjøkeskap oftere da. Må bo i et fryktelig skitten hjem i forhold til mange?Anonymous poster hash: ecc2c...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå