Gå til innhold

Jobbe for mange helgar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg er student og har jobba ein del helgar fordi det er då eg har anledning. Dette har ikkje vert noke problem tidlegare, sjefen har vert fornøgd for det har vert vanskeleg å få folk til å jobbe helg. Men no har vi fått ny sjef, som seier at eg har jobba for mykje helgar og at dette må vi passe på framover.

Noken som veit kor mange helgar det er lov å jobbe?

Er ho bekymra for at eg skal be om lønnsauke pga dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om at det er noen generell regel for hvor mange helger man kan jobbe :klo:

Kanskje dette er internt på din arbeidsplass? At den nye sjefen mener at flere burde få tilbud om å jobbe helg? Er det, som du sier, få som har lyst til å jobbe da, vil jeg tro at du ikke trenger å bekymre deg for at du får mindre å gjøre :)

Skrevet

Det er jo visse begrensninger. Innen helsefag er jo vanlig turnus hver tredje helg, maks annenhver (i teorien)

"(4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver tredje uke faller på en søn- eller helgedag"

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10

Skrevet

Du kan jobbe så mange lørdager du vil, men hver tredje søndag skal du ha fri. Og det er ditt ansvar å påse at du ikke jobber for mange søndager i strekk.

Kan være en ide å lese arbeidsmiljøloven før man trer inn i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 87a61...90d

Skrevet

Du kan jobbe så mange lørdager du vil, men hver tredje søndag skal du ha fri. Og det er ditt ansvar å påse at du ikke jobber for mange søndager i strekk.

Kan være en ide å lese arbeidsmiljøloven før man trer inn i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: 87a61...90d

Ikke alle som bruker AML mens man sitter på dass eller før man skal sove..

Om det er det du liker å bruke fritiden på, værsågod..

• Liker 1
Gjest RompeRusk
Skrevet

Ikke alle som bruker AML mens man sitter på dass eller før man skal sove..

Om det er det du liker å bruke fritiden på, værsågod..

Er jo en ide å ha en viss peiling på hva AML sier.

Kjenner flust av folk som har hatt sine første deltidsjobber, hvor det ikke har blitt skrevet kontrakt, hvor de ikke har fått attester, eller ikke har fått UBbetalt i strid med tariff/AML

Skrevet

Er jo en ide å ha en viss peiling på hva AML sier.

Kjenner flust av folk som har hatt sine første deltidsjobber, hvor det ikke har blitt skrevet kontrakt, hvor de ikke har fått attester, eller ikke har fått UBbetalt i strid med tariff/AML

Det er sant. Men det sjekker man opp når man kommer så langt.

Gjest RompeRusk
Skrevet

Det er sant. Men det sjekker man opp når man kommer så langt.

I de eksemplene som.jeg nevnte her, var de ikke engang klar over at det var noe som het AML engang.

Kan også bruke meg som eksempel: 15 år i min første deltidsjobb, jobbet 6-7 timer per vakt, hadde større sstillingsprosent enn nevnt i kontrakt, fikk aldri pause eller mulighet til å bruke 5 minutter til å gå på toalettet siden jeg nesten alltid var alene.

Hadde dette vært i dag hadde jeg nok sagt ifra at det ikke var akseptabelt, men som usikker 15-åring var jeg kun redd for å miste jobben dersom jeg sa ifra. Ikke var jeg klar over at jeg hadde visse rettigheter, for hva AML var visste jeg ikke.

Så jo, det er faktisk ganske viktig å være klar over hva AML er og hvilke rettigheter man har i forhold til den, spesielt når man er ung for å unngå å bli utnyttet.

Skrevet

I de eksemplene som.jeg nevnte her, var de ikke engang klar over at det var noe som het AML engang.

Kan også bruke meg som eksempel: 15 år i min første deltidsjobb, jobbet 6-7 timer per vakt, hadde større sstillingsprosent enn nevnt i kontrakt, fikk aldri pause eller mulighet til å bruke 5 minutter til å gå på toalettet siden jeg nesten alltid var alene.

Hadde dette vært i dag hadde jeg nok sagt ifra at det ikke var akseptabelt, men som usikker 15-åring var jeg kun redd for å miste jobben dersom jeg sa ifra. Ikke var jeg klar over at jeg hadde visse rettigheter, for hva AML var visste jeg ikke.

Så jo, det er faktisk ganske viktig å være klar over hva AML er og hvilke rettigheter man har i forhold til den, spesielt når man er ung for å unngå å bli utnyttet.

Så det vi kan konkludere med er at det er skolen som har feilet, er jo der man burde blitt informert om dette.

I det man starter i 8.klasse er man som regel gammel nok til å begynne å ta småjobber, og allerede der burde man jo da informeres om rettigheter og at det er noe som heter AML. :)

Gjest RompeRusk
Skrevet

Eller at arbeidsgiver er pliktet til å informere om at AML finnes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...