Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på om denne tråden passer her, så flytt den gjerne.

Man lliker å tro at korrupsjon er noe som skjer i andre land, og ikke her i trygge snille Norge. Når det kommer til boliglån og banker derimot så virker det som det er gjengs oppfatning at 'det er greit å kjenne noen'. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt samtaler av typen ' vi fikk ikke lån noe sted, men så ringere jeg/ pappa/mamma/tante til hun "Turid" i ...(sted)... Sparebank og da fikk vi lån.' Er ikke dette ren korrupsjon da? Hvorfor er dette så bredt akseptert? Eller er det overdrevet hvor viktig det er å kjenne noen når du søker om boliglån?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Korrupsjon var vel ikke ordet jeg ville brukt?

• Liker 7
Skrevet

Det er helt vanlig at lokalbanker tar større risiko for å kunne gi lån til lokale kunder, det er gjerne en policy for å få folk til å bli værende enn plass og/eller å være lojale mot banken. Det er også folk som gjerne har hatt et langvarig kundeforhold og banken vet at de ikke har dårlig betalingsevne og er pliktoppfyllende ifht økonomi. Det er heller ingen hemmelighet at dårlig betalingsevne, anmerkninger, inkasso og økonomisk rot er noe som går i arv, og dersom banken/ansatte i banken kjenner hele slekten og vet at her har det aldri vært noe rot og far står i ryggen på sin datter, så er det lettere å gi lån utfra en statistisk sjanse om at dette går greit, selv om ikke alle krav er oppfylt.

I det store og hele tror jeg det er overdrevet hvor lett det er å kjenne noen, å ha et langvarig, godt og plettfritt forhold til banken er nok det beste grunnlaget for å få lån. Jeg vet om flere som "har ringt noen", men begynner du å grave litt så har de enten kausjonist, medlåntaker, dyrt topplån eller høyere rente enn det som er vanlig. Tror forresten du har misforstått litt hva korrupsjon egentlig er, syns ikke det blir rett ord å bruke i denne sammenhengen.

Anonymous poster hash: db493...9cc
  • Liker 10
Gjest Margit Spat
Skrevet

Korrupsjon er å gi eller motta bestikkelser i form av penger, tjenester eller andre gaver, så med mindre mamma/pappa/tante har lovet Turid å male huset hennes, legge inn varmekabler i kjelleren hennes gratis, ta henne med til Syden osv, alt på deres bekostning er ikke dette korrupsjon.

Det handler som AB …9cc over skriver om kjennskap til lokale forhold og gode referanser.

Skrevet

Hvis det er det du kaller korrupsjon, så er hele arbeidslivet korrupt, ettersom man ofte får seg jobb basert på hvem man kjenner.

Men det du nevner er ikke korrupsjon.

• Liker 2
Skrevet

Korrupsjon var vel ikke ordet jeg ville brukt?

Hvorfor ikke? Det er jo i så tilfelle et misbruk av den makten man har i den stillingen man har som bankansatt. Det er jo korrupsjon.
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke? Det er jo i så tilfelle et misbruk av den makten man har i den stillingen man har som bankansatt. Det er jo korrupsjon.

For det første er jeg uenig i at det er misbruk av makt.

For det andre er ikke misbruk av makt i seg selv korrupsjon.

• Liker 5
Skrevet

Mottar personen som gir ut lån penger for å gi lån da?

• Liker 1
Skrevet

Korrupsjon er å gi eller motta bestikkelser i form av penger, tjenester eller andre gaver, så med mindre mamma/pappa/tante har lovet Turid å male huset hennes, legge inn varmekabler i kjelleren hennes gratis, ta henne med til Syden osv, alt på deres bekostning er ikke dette korrupsjon.

Det handler som AB 9cc over skriver om kjennskap til lokale forhold og gode referanser.

Det er en del av korrupsjon ja, men det å misbruke stillingen sin ( nå sier jeg ikke at bankansatte gjør dette, det er bare et inntrykk jeg har)og ved det tilgodese noen på bakgrunn av bekjentskaper er også korrupsjon.

Fra wiki:

Korrupsjon er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. Dette er definisjonen på korrupsjon fastsatt av Næringslivets Hovedorganisasjon i

Hvis Turid kjenner faren din og gjør din far en personlig tjeneste, som gir han ( som er en del av Turids nettverk) en urettmessig fordel vil jeg kalle det korrupsjon.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke korrupsjon.

Korrupsjon (utledet fra å korrumpere, latin corrumpere) er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. Dette er definisjonen på korrupsjon fastsatt av Næringslivets Hovedorganisasjon i Norge.[1]

Anonymous poster hash: 35007...c76

• Liker 2
Skrevet

Mottar personen som gir ut lån penger for å gi lån da?

Man trenger da ikke motta penger for at det skal være korrupsjon, det holder å gjøre en tjeneste i embeds medfør til noen du kjenner privat.

• Liker 1
Skrevet

Man trenger da ikke motta penger for at det skal være korrupsjon, det holder å gjøre en tjeneste i embeds medfør til noen du kjenner privat.

Nei, det holder ikke å gjøre en personlig tjeneste, du må også selv få noe igjen for det for at det skal kunne kalles korrupsjon.

• Liker 4
Gjest Margit Spat
Skrevet

Det er en del av korrupsjon ja, men det å misbruke stillingen sin ( nå sier jeg ikke at bankansatte gjør dette, det er bare et inntrykk jeg har)og ved det tilgodese noen på bakgrunn av bekjentskaper er også korrupsjon.

Fra wiki:

Korrupsjon er å bestikke eller motta bestikkelser, i form av penger, gaver eller tjenester, for at en person i en maktrolle skal gi en annen person fordeler utenom reglene. Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma. Dette er definisjonen på korrupsjon fastsatt av Næringslivets Hovedorganisasjon i

Hvis Turid kjenner faren din og gjør din far en personlig tjeneste, som gir han ( som er en del av Turids nettverk) en urettmessig fordel vil jeg kalle det korrupsjon.

Det jeg har uthevet her finner jo ikke sted i den situasjonen du beskriver. Verken Turid eller banken får fordeler av at Turid har gitt et boliglån. Det er heller ikke maktmisbruk på noen som helst måte.

Skrevet

Man lliker å tro at korrupsjon er noe som skjer i andre land, og ikke her i trygge snille Norge. Når det kommer til boliglån og banker derimot så virker det som det er gjengs oppfatning at 'det er greit å kjenne noen'. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt samtaler av typen ' vi fikk ikke lån noe sted, men så ringere jeg/ pappa/mamma/tante til hun "Turid" i ...(sted)... Sparebank og da fikk vi lån.' Er ikke dette ren korrupsjon da? Hvorfor er dette så bredt akseptert? Eller er det overdrevet hvor viktig det er å kjenne noen når du søker om boliglån?

Vet du, når folk sier sånne ting så tror jeg faktisk ikke på dem som påstår sånt. Fordi de gangene jeg har hørt noen si noe tilsvarende så er det fra personer som det alltid er noe spesielt med og som alltid får spesialbehandlig eller noen gjør feil i forhold til dem. Jeg tolker dette som en måte å gjøre seg selv viktig på.

Anonymous poster hash: 744bf...63b

Skrevet

Jeg tror ikke korrupsjon er det du tror det betyr.

Banker låner ut penger av egeninteresse. Altså de tar som forsikringsselskaper vurderinger av din betalingsevne opp mot panteverdien av det du skal evt kjøpe (om det er en bolig). Dette er noe helt annet enn NAV eksempelvis som deler ut andres penger.

Banken har ingen interesse av å nekte deg lån hvis de anser deg for å kunne betale. Det er faktisk det de tjener penger på. Om de nekter skyldes det enten at du ikke oppfyller statens krav til banken (at du må ha en viss egenandel) eller at du har en for høy risiko i forhold til hva de kan tjene på deg. Om noen som først har fått nei senere har fått ja er det ikke snakk om missbruk, men at banken har:

- lånt ut penger til noen som egentlig har en for høy risiko, noe som i praksis vil si at den ansatte tar en sjanse og risikerer sin egen fremtid og evt lønn

- har fått inforasjon som tilsier at risikoen ikke var så høy som antatt

- har fått sikringer som reduserer risikoen (som eksempelvis medlånetager/kausjonist osv)

Det virker på meg som at du ikke helt forstår hvordan banker fungerer, hva som er forretningsmodellen, og hva som gir høyere og lavere risiko ved utlån.

• Liker 5
Skrevet

Nei, det er ikke korrupsjon.

Betrodd stilling=den bankansatte. Setter ansvar og forpliktelser til side=ser gjennom fingrene på at denne personen kanskje egentlig ikke burde få lån, derav misbruker makten som ligger i stillingen. Dermed urettmessig tilstreber en fordel for en personlig venn som jo er det samme som en privat fordel. Er det dette med privat fordel du ikke er enig i?

• Liker 1
Skrevet

Det jeg har uthevet her finner jo ikke sted i den situasjonen du beskriver. Verken Turid eller banken får fordeler av at Turid har gitt et boliglån. Det er heller ikke maktmisbruk på noen som helst måte.

Ikke Turid personlig, men Turid sitt personlige nettverk, det tolker jeg som at går for det samme. Om Turid gjør denne tjenesten for seg selv, sin datter, sin nabo etc. Så er det jo fremdeles en personlig fordel...
  • Liker 1
Skrevet

Helt riktig, joda korrupsjon er det riktig ordet. Jeg kjenner flere som har betalt under bordet for å få innvilget lån.. :)

Anonymous poster hash: 80096...4ea
  • Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Herregud, her gir jeg meg ende over. Når man nekter å forstå, på tross av saklig argumentasjon fra mange, så er det ingen vits i å forsøke mer.

Skrevet

Med din definisjon er vi alle korrupte. Heldigvis er din definisjon feil - hadde jo vært håpløst å bekjempe korrupsjon om vi alle skulle være korrupte.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...