Gå til innhold

Vektnedgang ved (påvist) lavt stoffskifte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har klart å gå ned i vekt på tross av lavt stoffskifte?

Jeg har levd på 1300 kalorier siden slutten av september. Vanligvis ville jeg med et sånt regime ha gått ned ca 1 kg uken fordi jeg også trener, men nå er det 300-500 gram pr uke. Total vektnedgang er bare usle 4 kg. Har ca 7-8 kg til jeg vil ned.

Har nylig fått påvist lavt stoffskifte og har startet medisinering med Levaxin, men det vil ta tid å trappe opp til riktig dose.

Noen som har erfaring med vektnedgang når stoffskiftet er lavt? Må jeg ligge enda lavere på kaloriene for å få resultater?

Motivasjonen er stor, men jeg blir litt utålmodig av tanken på at det skal fortsette i denne farten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lavt stoffskifte og har tatt av meg nesten 20 kg:) Levaxinen hjelper definitivt på, men mange andre jeg har snakket meg sliter fremdeles med vekt i større eller mindre grad, men mange sier også de blir helt fine. Ei i klassen raste ned nesten 15kg på 2mnd etter at hun starta medisiner.

Men mitt råd er bare å fortsette som du gjør det er ikke bra å ligge noe lavere enn du gjør. Jeg lå på ca. det samme og trente moderat 3 ganger i uka, og skulle egentlig mistet 1kg i uka, men kunne miste alt fra 0 til 500g. Tok jo litt lengre tid selvsagt, men man kommer jo dit:) Og når man ikke går ned så fort er det jo ikke like lett å legge på seg heller.

Anonymous poster hash: 31cf5...1cd
Skrevet

Jeg har gått ned over 20 kg med lavt stoffskifte (har ikke fått behandling pga. annen sykdom), og det har vært tungt. Folk skal alltid mase om at jeg må "spise mer blabla, kropp i sultemodus" etc. - hvilket er det verste med å gå ned i vekt uten normalt stoffskifte. Det er fullt mulig å få det til, men som du sier, må du ned i kcal utover det andre ville vært nødt til. Sultemodus-drittet kan du stole enda mindre på enn alle andre, for du er i grunn akkurat der de frykter at diett kan føre deg; med en kropp som ikke forbrenner det den burde. Om dette er en tilstand du har fra før, vil ikke det å øke antall kcal gjøre annet enn å hjelpe deg opp i vekt, så du må rett og slett bare jobbe ekstra for å få forbrenning som hjelper deg med resultatene. Lett å si når man ikke engang klarer å sove skikkelig og konstant mangler overskudd, jeg vet... Du må rett og slett bare finne ut hvordan du kan finne en metode som du klarer å gjennomføre; prøve og feile helt til det går.

Min metode har endt opp med å være det å utnytte de dagene apetitten ikke eksisterer, samt å nyte dagene jeg faktisk klarer å røre meg. Min erfaring er at det ikke er én konstant følelse av lav energi og annet elende, men heller et sammensurium av symptomer som varierer dels avhengig av hverandre. Jeg bruker bølgedalene for alt de er verdt, og godtar dagene jeg ikke klarer å "ligge skikkelig bra an" eller noe.

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar! Veldig imponert over hva dere har klart og det gir håp.

Høres ut som vi kjører samme strategi,Elanore. Jeg utnytter også apetittløse dager og tvinger meg på trening de dagene jeg fungerer :-)

Skrevet (endret)

Takk for svar! Veldig imponert over hva dere har klart og det gir håp.

Høres ut som vi kjører samme strategi,Elanore. Jeg utnytter også apetittløse dager og tvinger meg på trening de dagene jeg fungerer :-)

Når du begynner å se resultater jevne seg ut og fremgangen går opp for deg, så kan du vite at du får det til - og dermed motivere deg videre. :duskedame:

Fin plan, jeg håper det lar seg gjennomføre greit over tid! :hoppe: Husk at selv om vi forbrenner mindre, så gjelder jo fysikkens lover for oss også... Folk sier hele tiden at "man går opp i vekt på mindre mat", men jeg har funnet det mer fornuftig å tenke på det vi egentlig sliter med, som er at vi ikke forbrenner like mye. Maten inneholder det samme som før, men vi må kanskje forsikre oss om at vi forbrenner noe. Og hey, kroppen kan ikke trylle frem energi heller, så så lenge vi kan forsikre oss om at vi gjør nok aktivitet i forhold til hva vi spiser, så kommer jo nedgangen! :jepp:

Edit: Vil bare legge til at det bare er å sende PM om du vil utveksle erfaringer underveis eller noe. :Nikke: Du er overhodet ikke alene i dette, og det vil jeg at du skal vite! :5:

Endret av Elanore
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

Dette blir litt utenfor tema, men dette er den nyeste tråden jeg fant om lavt stoffskifte.

Fikk beskjed rett før jul at jeg har lavt stoffskifte og har begynt på 50 mg levaxin (som jeg regner med at blir justert). Etter to piller fikk jeg plutselig en mage som fungerte og mine kalde hender og føtter hadde fått normal kroppstemperatur. Tok da den første pillen tredje juledag. Nå syntes jeg nesten effekten er i ferd med å avta litt... Er det slik at kroppen responderer på å plutselig få tyroksin i systemet igjen, men så avtar det (fordi man egentlig trenger en større dose)?

(svært inspirerende å lese historien din Elanore, trenger å gå ned ca 8kg og nå aner jeg et håp :-) )

AnonymBruker
Skrevet

Før jeg fikk stabilt stoffskifte av levaxin så gikk det ganske tregt ned , men når det ble stabilt så har jeg på en god uke gått ned over 1 kg ve trening og sunn norsk (1500 kcal) kosthold. Så det er absolutt mulig!

Ingen har godt av å spise mindre enn 1300 kcal, håper det blir lettere for deg når du har funnet riktig levaxin dose :-D

Anonymous poster hash: c3129...735

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan teller dere kalorier? Det er mange varer det ikke står kalori på slik som frukt og grønt og de er forskjellig størrelser på, også er det middager. Veier dere for eksempel når dere har taco 2ss mais, 1ss rømme, hvor mye kjøttdeig dere spiser, 2ss ost og slik?

Anonymous poster hash: 10554...97b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på hvordan teller dere kalorier? Det er mange varer det ikke står kalori på slik som frukt og grønt og de er forskjellig størrelser på, også er det middager. Veier dere for eksempel når dere har taco 2ss mais, 1ss rømme, hvor mye kjøttdeig dere spiser, 2ss ost og slik?

Anonymous poster hash: 10554...97b

http://www.matvareguiden.no/

Anonymous poster hash: b3e43...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...