Gå til innhold

Hun vil ikke spise middag!

Amber

Anbefalte innlegg

Hun er et og et halvt år, og liker ikke middag. Hva gjør man? Jeg prøver med mye forskjellig, men det virker som om det er kun pannekaker som er stas, og det orker vi jo ikke å spise annenhver dag.

Noen med erfaringer ved middagsbordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Fiona*

Jepp... har en sønn som spiste alt helt til han var 1,5 til 2 år - da var det stopp. Han brakk seg og gråt om hverandre. Til dags dato er middagsrepertoaret stusslig, men jf alle tråder om emnet her, venninner og helsestasjon, vil det enten gå over eller så forblir hun sær :-) uansett er det viktig at hun får multivitaminer og tran, så hun iallfall får dekket det. Så er det bare å sørge for at det varieres i det hun spiser ellers. Det BLIR folk av dem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Min datter var akkurat likedan, altså veldig kresen på middagsmat. Pannekaker og pølser var favoritten, ikke noe annet. Jeg fikk det ikke i henne. Nytter ikke å presse når de ikke vil... Jeg forsøkte i stedet å variere kosten ellers, slik at hun fikki seg både kjøtt, fisk og grønnsaker. vel, grønnsaker gikk ikke så bra, men hun ble glad i brødskiver med kjøttpålegg og makrell i tomat. HUn blir tre år i høst, og har det siste halvåret blitt mye flinkere til å spise middagsmat. Nå går det meste ned, både kjøttkaker, kylling og fisk. Jeg tror hun rett og slett måtte ha tid til å venne seg til alle smakene og konsistensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agurk

Først nå har lillemann begynt å spise middag og nå er han tre. Så det er enda håp :wink:

Jeg brukte å koke noen ekstra pastaskruer, steke noen poteter o.l Slike småting som jeg viste han likte og servere det sammen med vår mat. Men jeg var veldig konsekvent på å ikke lage egen mat til han. Slik at han skulle venne seg til at dersom jeg ikke spiser får jeg noe annet. Det jeg lagde ekstra serverte jeg som en del av vår middag.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at du ikke b¢r la det bli en vane å lage egen mat for barnet. Hun er jo fremdeles liten, men gi henne det dere selv spiser,- du kan evt krydre mer etterpå.

Kanskje hun oppdager at det er morsomt med erter, gulr¢tter, tomater... Hvis du synes hun får for lite gr¢nnsaker, kan du pr¢ve med gr¢nnsakssuppe (bruk mixer for jevn konsistens) og små pastastjerner oppi, evt. p¢lsebiter. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pannekaker er kun tomme kalorier. Klart det er godt,men vi skal ikke ha "dessert" istedenfor muddag?

Min erfaring med barna er at de har perioder hvor ingen ting er godt.

Ikke la de drikke melk/saft tett innpå middagen. Heller ikke noe "puttimunnen" godt.

Bare la de få vanen at de skal sitte ved matbordet da maten er klar. tror barna spiser da de er sultne.

Vi foreldre tror ofte at de ikke får i seg nok mat, men det er sjelden rett.

Pågår det over ang tid at du ikke får i barna mat ( uten andre ting) da er det vel på tide å snakke med helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min manns datter på 6 år spiser KUN pølser, pizza og pannekaker. Dette har ledet til en del hissige diskusjoner her hjemme. Hun bor hos sin mor nemlig, som er like kresen! Poenget er at hun ALDRI har smakt noe annet. Vi får henne ikke til å smake. Da blir det grining og brekking.

Jeg kjenner jeg blir SÅÅ iritert. Min sønn har værsogod fått spise det som står på bordet! I dag er han 10 år, og spiser ALT!

Jeg er irritert på moren altså..ikke datteren! Og litt på mannen min som føyer seg og ikke vil ha bråk de få gangene hun er hos oss. Kan jo på en måte forstå det og!

Noen med gode råd????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...