AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Jeg har lenge tenkt å kjøpe bolig, men kvier meg for å ta opp lån.Har hatt angst for å låne i motsetning til de fleste andre. Har egentlig venta altfor lenge med å ta skrittet til å kjøpe noe. Jeg tenkte å kjøpe utenfor oslo å pendle på jobb, da jeg ser at jeg får mye mer for pengene utenfor. jeg tjener ca 420 tusen og har fast jobb. Har jobbet i samme firma i noen år så er rimelig trygg. Har passert tredve uten å ha kjøpt noe, men har ca 500 tusen i ek. Hvor mye skal jeg tørre å låne eller hvor mye vil jeg klare å betjene? Har sett oppover mot Råholt og Eidsvoll. Der vil er det jernbane som passer min arbeidstid bra. Tenkte å leie ut et rom hvis det skulle knipe, satser på at det er noen som vil leie der oppi også. Anonymous poster hash: c733a...f94
Ryvita Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Om du setter opp ett budsjett for penger du må ha til mat, reise, annet etc etc så får du jo en pekepinne på hva du har igjen å betale lån med. Det vil jo være ulikt fra person til person.
nojac Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Sjekk markedet i aktuelt område i prisklassen 1,5 - 2 mill (inkl. eventuell restgjeld)Og spør banken din hva de vil gi deg i lån. Tør de tør du! 2
Fjompen Skrevet 21. november 2014 #4 Skrevet 21. november 2014 Ikke tenk ene og alene på "størrelse for pengene" når du vurderer å kjøpe. Nærhet til jobb og fritidsaktiviteter har også en verdi, selv om du ikke kan beregne den nøyaktig i kroner og øre. Dog, om du legger pris på månedskort til Eidsvoll inn i regnestykket, så kan du gjerne låne litt mer om du velger det vekk. Med mindre jeg hadde barn og familieliv som krevde en større enebolig f.eks, så hadde jeg heller bodd nærmere jobb/venner i en mindre leilighet noen år, enn å flytte vekk. Generelt sett vil jeg si at det er vanskeligere å leie ut rom/bofelleskap utenfor stor-Oslo, siden de fleste som bor utenfor byene har flyttet dit nettopp fordi leieprisene er rimeligere. Du kan risikere at du må gå såpass langt ned i leie at det ikke vil være verdt det. 1
Puny Skrevet 21. november 2014 #5 Skrevet 21. november 2014 Eidsvoll var jo veldig langt ut da ( ja jeg vet at tog går fort) men de går jo ikke så ofte og sent, spesielt i helgene. Du vet selvsagt best selv hvor du trives, men tenk igjennom: Hva bruker du å gjøre i helgene? Er du mye med venner? Bruker du byen? Hva med Nittedal? Skedsmo?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #6 Skrevet 21. november 2014 Jeg er enig med de som sier at du bør flytte nærmere, men du vet jo selv hva som er viktig for deg. Blir det ikke veldig ensomt å bo langt der ute? Du mister jo helt mulighet til å ta en kaffe eller en treningsøkt med venner, eller dra på fest (togene går vel til halv tolv eller noe)? Hva skal du gjøre fra fredag ettermiddag til mandag morgen? Anonymous poster hash: 91524...0af
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #7 Skrevet 21. november 2014 Eidsvoll er et supert sted å bo. Virkelig et område i vekst. Vet ikke hva du jobber med, men det er masse arbeidsplasser i kommunene rundt Gardermoen så det er ikke sikkert du behøver pendle inn til byen så lenge heller. Anonymous poster hash: c1919...548
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #8 Skrevet 21. november 2014 Jeg er enig med de som sier at du bør flytte nærmere, men du vet jo selv hva som er viktig for deg. Blir det ikke veldig ensomt å bo langt der ute? Du mister jo helt mulighet til å ta en kaffe eller en treningsøkt med venner, eller dra på fest (togene går vel til halv tolv eller noe)? Hva skal du gjøre fra fredag ettermiddag til mandag morgen?Anonymous poster hash: 91524...0af Tror du virkelig at folk på Øvre Romerike er einstøinger som bare sitter inne hele helga?Anonymous poster hash: c1919...548
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #9 Skrevet 21. november 2014 Tror du virkelig at folk på Øvre Romerike er einstøinger som bare sitter inne hele helga?Anonymous poster hash: c1919...548 Nei, for all del. Jeg antok at du ikke hadde venner der oppe. Hvis du allerede har en bekjentskapskrets, går det jo fint. Men hvis du ikke har det, kan det være vanskelig å finne nye, single venner når man er i 30-årene. Anonymous poster hash: 91524...0af 2
Fjompen Skrevet 21. november 2014 #10 Skrevet 21. november 2014 Tror du virkelig at folk på Øvre Romerike er einstøinger som bare sitter inne hele helga?Anonymous poster hash: c1919...548 Det er jo knapt nok poenget, som en bruker allerede har svart i denne tråden. Poenget er heller at om man jobber i Oslo, bor i Oslo nå slik at hele nettverket er der, og ikke har barn i barnehage, så er det nær umulig å få seg et nytt nettverk. Om det er mulig, så krever det ganske stor egeninnsats. Historien er full av folk som i jakt på billig og stor/nyere bolig har flyttet langt vekk, og i avgjørelsens rus kraftig undervurdert hvordan pendling og "isolasjon" vil påvirke trivselen. Og, det vil jo være dumt å kjøpe noe, for så å oppdage at man mistrives, og måtte begynne en ny prosess med salg og kjøp av ny bolig. Jeg ville, om jeg vurderte en slik flytting, funnet en rimelig bolig og leid ett år. Da hadde jeg funnet ut hvordan pendlingen ble, samtidig som jeg antageligvis sparte penger på redusert leie som jeg kunne putte på sparekontoen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå