AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Hei, jeg lurer på hvilke kriterier og hvordan bankene regner ut hvor mye man kan få i boliglån. Jeg vet at man må ha 15% i egenkapital, men utover det hva annet krever bankene? Må man ha fast jobb? Og hvor mye kan man vanligvis ta opp i forhold til årsinntekten? Er det brutto eller netto årsinnekten de regner utfra? Hvem i banken tar jeg kontakt med? Og hvordan får jeg gjort det? Må jeg ta med meg noen spesielle papirer? Jeg beklager vis dette fremstår som dumme spørsmål for noen av dere, men jeg vurderer å søke om boliglån, etter at jeg har arvet en grei sum penger som kan fungere som egenkapital. Jeg er bare 21 år gammel og har ikke greie på disse tingene og hvordan bankene beregner dette. Jeg vil ikke fremstå som en komplett idiot når jeg møter banken. Anonymous poster hash: 39f10...f96
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Må ha inntekt, ser på brutto. Anonymous poster hash: 96088...6f4
Britt Banditt Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Vanligvis kan du få ca 3 ganger brutto årsinntekt i lån. Tjener du 400 000 kan du altså få ca 1,2 mill i lån. Noen ganger kan man få mer, eller mindre. Du bør ha fast jobb. Det er bare å ringe til din bank så kan de avtale et møte for deg. Ta med deg de tre siste lønnsslippene og fjorårets selvangivelse.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Vanligvis kan du få ca 3 ganger brutto årsinntekt i lån. Tjener du 400 000 kan du altså få ca 1,2 mill i lån. Noen ganger kan man få mer, eller mindre. Du bør ha fast jobb. Det er bare å ringe til din bank så kan de avtale et møte for deg. Ta med deg de tre siste lønnsslippene og fjorårets selvangivelse. Takk for et skikkelig svar! Anonymous poster hash: 39f10...f96
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Det er ofte lurt å sjekke forskjellige banker, min erfaring var at jeg fikk veldig forskjellige lånesummer og rente i de fire bankene jeg snakket med. Til slutt valgte jeg den som ga meg best vilkår. Du kan f.eks. starte på penger.no, slik jeg gjorde, da sender du samme søknad til flere banker, så kontakter de deg. Husk at hvis du er medlem i en fagforening, hos OBOS eller lignende, så kan du ha medlemsfordeler som gir deg billigere lån enn du ellers ville fått. Har du BSU, ikke bruk den med mindre den er full, det er skattefritaket som lønner seg ved sparing i BSU. Du kan heller bruke den til å betale ned på boliglånet ditt når du har spart fullt. Jeg fikk boliglån uten å ha fast inntekt, da jeg jobber som frilanser, det var ikke noe stort problem, men jeg kunne vise til inntekt over en viss størrelse over lengre tid. Anonymous poster hash: 607fc...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Vanligvis kan du få ca 3 ganger brutto årsinntekt i lån. Tjener du 400 000 kan du altså få ca 1,2 mill i lån. Noen ganger kan man få mer, eller mindre. Du bør ha fast jobb. Det er bare å ringe til din bank så kan de avtale et møte for deg. Ta med deg de tre siste lønnsslippene og fjorårets selvangivelse. 3 ganger bruttoinntekten i lån virker veldig lite, eller mange av de jeg kjenner har fått ta opp lån langt utover dette, er dette noe bankene er veldig «nøye» på? Og hvor mye har egenkapital å si når man tar opp lån? Jeg har godt over det som er nødvendig i egenkapital, men dessverre ikke en veldig høy innetekt, tjener litt mer enn 420 000 kr i året, og boligene jeg har lyst på koster rundt 3, 2 - 3,4 millioner kroner. Finnes det håp for meg? Anonymous poster hash: 39f10...f96 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Det er ofte lurt å sjekke forskjellige banker, min erfaring var at jeg fikk veldig forskjellige lånesummer og rente i de fire bankene jeg snakket med. Til slutt valgte jeg den som ga meg best vilkår. Du kan f.eks. starte på penger.no, slik jeg gjorde, da sender du samme søknad til flere banker, så kontakter de deg. Husk at hvis du er medlem i en fagforening, hos OBOS eller lignende, så kan du ha medlemsfordeler som gir deg billigere lån enn du ellers ville fått. Har du BSU, ikke bruk den med mindre den er full, det er skattefritaket som lønner seg ved sparing i BSU. Du kan heller bruke den til å betale ned på boliglånet ditt når du har spart fullt. Jeg fikk boliglån uten å ha fast inntekt, da jeg jobber som frilanser, det var ikke noe stort problem, men jeg kunne vise til inntekt over en viss størrelse over lengre tid. Anonymous poster hash: 607fc...3ae Jeg har BSU, men er ikke medlem av OBOS. Jeg har fast inntekt, men den er ikke veldig høy, 420 000 kr i året. Lurer på om man kan bruke deler av beløpet man har på BSU til bolig eller må man bruke opp alt sammen? Jeg har satt inn maxbeløpet hvert år siden jeg var 18 år gammel. Anonymous poster hash: 39f10...f96
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 3 ganger bruttoinntekten i lån virker veldig lite, eller mange av de jeg kjenner har fått ta opp lån langt utover dette, er dette noe bankene er veldig «nøye» på? Og hvor mye har egenkapital å si når man tar opp lån? Jeg har godt over det som er nødvendig i egenkapital, men dessverre ikke en veldig høy innetekt, tjener litt mer enn 420 000 kr i året, og boligene jeg har lyst på koster rundt 3, 2 - 3,4 millioner kroner. Finnes det håp for meg?Anonymous poster hash: 39f10...f96 Jeg tror det kommer an på livssituasjonen og alder. Jeg er student, og jobber deltid, men fikk 8 millioner i lån sammen med samboer. Han tjener ikke mye, men vi hadde samlet EK på 5millioner som var avgjørende sa banken. Vi trengte heldigvis ikke å låne så mye for å få drømmehuset vårt. Vi søkte via penger.no og vi gikk for banken som ga oss det beste tilbudet. Du kan også bruke bankene opp mot hverandre for å få lavere rente. Det funket for oss. Anonymous poster hash: 87e31...450
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 Det høres jo ikke helt bra ut. Hvordan skal da studenter kjøpe bolig når en kan få lån opptil 3*brutto? Jeg er 19 år, og vurderer å kjøpe bolig neste år. Jeg skal leie ut et rom (antakeligvis til 6000-6500 i mnd), samt skal jeg ha en jobb. Jeg studerer medisin, så jeg kan følgelig ikke jobbe så mye. Jeg kommer ikke i nærheten av 400k per år, muligens 200k (men her er jo studielån inkludert, så det teller vel ikke på den måten?). Jeg har over 300k i egenkapital, så det er ikke et problem. Jeg ønsker å kjøpe en bolig til 2 millioner (det boligmarkedet tilsier). Anonymous poster hash: f9c6c...59b
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #10 Skrevet 20. november 2014 Det høres jo ikke helt bra ut. Hvordan skal da studenter kjøpe bolig når en kan få lån opptil 3*brutto? Jeg er 19 år, og vurderer å kjøpe bolig neste år. Jeg skal leie ut et rom (antakeligvis til 6000-6500 i mnd), samt skal jeg ha en jobb. Jeg studerer medisin, så jeg kan følgelig ikke jobbe så mye. Jeg kommer ikke i nærheten av 400k per år, muligens 200k (men her er jo studielån inkludert, så det teller vel ikke på den måten?). Jeg har over 300k i egenkapital, så det er ikke et problem. Jeg ønsker å kjøpe en bolig til 2 millioner (det boligmarkedet tilsier). Anonymous poster hash: f9c6c...59b Det er vel ingen som sier at du skal kjøpe bolig som studentAnonymous poster hash: 0053b...1c1 8
Britt Banditt Skrevet 20. november 2014 #11 Skrevet 20. november 2014 (endret) Jeg tror det kommer an på livssituasjonen og alder. Jeg er student, og jobber deltid, men fikk 8 millioner i lån sammen med samboer. Han tjener ikke mye, men vi hadde samlet EK på 5millioner som var avgjørende sa banken. Vi trengte heldigvis ikke å låne så mye for å få drømmehuset vårt. Vi søkte via penger.no og vi gikk for banken som ga oss det beste tilbudet. Du kan også bruke bankene opp mot hverandre for å få lavere rente. Det funket for oss. Anonymous poster hash: 87e31...450 Dere kunne få 8 millioner i lån, eller kjøpe for 8 millioner med 5 millioner i EK? Hvis dere kunne få 8 millioner i lån med bare en fast inntekt som "ikke er så høy" (hva enn nå det vil si) så høres det veldig drøyt ut. Endret 20. november 2014 av Britt Banditt 6
Gjest Vinglepetra Skrevet 20. november 2014 #12 Skrevet 20. november 2014 (endret) Dere kunne få 8 millioner i lån, eller kjøpe for 8 millioner med 5 millioner i EK. Hvis dere kunne få 8 millioner i lån med bare en fast inntekt som "ikke er så høy" (hva enn nå det vil si) så høres det veldig drøyt ut. Tror hun mener at de kunne kjøpe for 8 millioner, med 5 millioner i egenkapital(?), altså et lån på 3 millioner kroner. Hvis inntekten deres er lav vil de aldri greie å betjene et lån på 8 mill. Selv rentekostnadene på et så høyt lån utgjør en stor sum penger per måned. Endret 20. november 2014 av Vinglepetra
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #13 Skrevet 20. november 2014 8mill i tillegg til EK, ja. Samboer tjener 1.2 i året pluss bonus. Jeg tjener 350 000 i året. Vi ville aldri lånt så mye penger, men var nysgjerrig på hvor mye vi kunne låne. Dette regna banken ut for oss. Vi hadde "bare" lånt 5mill. Anonymous poster hash: 87e31...450
Britt Banditt Skrevet 20. november 2014 #14 Skrevet 20. november 2014 3 ganger bruttoinntekten i lån virker veldig lite, eller mange av de jeg kjenner har fått ta opp lån langt utover dette, er dette noe bankene er veldig «nøye» på? Og hvor mye har egenkapital å si når man tar opp lån? Jeg har godt over det som er nødvendig i egenkapital, men dessverre ikke en veldig høy innetekt, tjener litt mer enn 420 000 kr i året, og boligene jeg har lyst på koster rundt 3, 2 - 3,4 millioner kroner. Finnes det håp for meg?Anonymous poster hash: 39f10...f96 Hva har du i egenkapital da? Tror det kommer til å bli veldig vanskelig, dessverre, men med den inntekten kan det nok være mulig å få 1,5-1,8 mill i lån, også kan du kjøpe for det pluss det du har i egenkapital (men jeg ville nok frarådet å låne mer enn det, du skal jo betjene det også. Husk også at det kommer mange andre kostnader i tillegg til lånet når du eier, som strøm, forsikringer (utvendig og innbo), kommunale avgifter, evt eiendomsskatt etc).
Britt Banditt Skrevet 20. november 2014 #15 Skrevet 20. november 2014 8mill i tillegg til EK, ja. Samboer tjener 1.2 i året pluss bonus. Jeg tjener 350 000 i året. Vi ville aldri lånt så mye penger, men var nysgjerrig på hvor mye vi kunne låne. Dette regna banken ut for oss. Vi hadde "bare" lånt 5mill. Anonymous poster hash: 87e31...450 1,2 mill i året er jo mye da 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #16 Skrevet 20. november 2014 1,2 mill i året er jo mye da Njaaa, sammenligna med studiekameratene hans, er det lite. Men han trives i jobben sin. Han er ikke så flink til å forhandle om lønn. Anonymous poster hash: 87e31...450
Britt Banditt Skrevet 20. november 2014 #17 Skrevet 20. november 2014 Njaaa, sammenligna med studiekameratene hans, er det lite. Men han trives i jobben sin. Han er ikke så flink til å forhandle om lønn. Anonymous poster hash: 87e31...450 Vel, du skrev at han ikke tjener så mye, og at dere kunne få 8 mill i lån, mens du var student. 350k er mye å tjene for en student, og 1,2 mill er også mye. Har man mye i inntekt er det ikke unormalt å få mange ganger inntekt i lån. 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #18 Skrevet 20. november 2014 Njaaa, sammenligna med studiekameratene hans, er det lite. Men han trives i jobben sin. Han er ikke så flink til å forhandle om lønn.Anonymous poster hash: 87e31...450 Du skrev i ditt opprinnelige innlegg ikke at han tjente lite sammenliknet med studiekameratene, men at han ikke tjente mye. Vel, 1,2 i årsinntekt før bonus er over det dobbelte av en vanlig norsk gjennomsnittslønn, så man kan ikke skrive "ikke mye" om en slik inntekt på generelt basis. I tillegg er det vel ikke helt vanlig at en student med deltidsjobb tjener så mye som 350 000. Når du ikke forteller mer om litt spesielle forutsetninger bidrar innlegget ditt bare til å forvirre. Til TS: bankene krever både egenkapital og at du har inntekt nok til å betjene selve lånet. 3 - 3,5 - 4 ggr brutto årsinntekt er nok det vanligste å gå ut ifra, men forbered deg til møtet med banken ved å vise til ditt reelle forbruk i dag, og sett opp et realistisk budsjett. Da viser du hvor mye du kan betale per mnd. Hvis du ikke har fast jobb, må du sannsynliggjøre at du har sikker inntekt likevel. Dette f.eks ved at du er under utdannelse innen et fagfelt der arbeidsmarkedet er godt for jobbsøkere. Anonymous poster hash: 2f4bb...c58 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #19 Skrevet 20. november 2014 Det høres jo ikke helt bra ut. Hvordan skal da studenter kjøpe bolig når en kan få lån opptil 3*brutto? Jeg er 19 år, og vurderer å kjøpe bolig neste år. Jeg skal leie ut et rom (antakeligvis til 6000-6500 i mnd), samt skal jeg ha en jobb. Jeg studerer medisin, så jeg kan følgelig ikke jobbe så mye. Jeg kommer ikke i nærheten av 400k per år, muligens 200k (men her er jo studielån inkludert, så det teller vel ikke på den måten?). Jeg har over 300k i egenkapital, så det er ikke et problem. Jeg ønsker å kjøpe en bolig til 2 millioner (det boligmarkedet tilsier). Anonymous poster hash: f9c6c...59b Det er ikke meningen at studenter skal ha råd til å kjøpe bolig, du kommer ikke til å få lån med studielån og en liten bijobbsinntekt som eneste inntekt. Det beregnes også at du tåler renteoppgang på min 5%, fellesgjelden i borettslaget øker osv. Du vil leie ut, men som utleier må man regne med at det ikke kommer penger inn når det skal og likevel ha råd til å sitte med leiligheten. Må du av ulike grunner stå over ett semester har du ikke inntekt nok til å dekke huslånet, og det blir også et risikoprosjekt for banken. Du får vente til du er ferdig utdannet og kjøpe deg noe da, slik de fleste andre gjør. Anonymous poster hash: 4da7b...e5c 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #20 Skrevet 20. november 2014 3*inntekt gjelder ved normale lønninger. Tjener man mer enn gjennomsnittet får man gjerne låne høyre prosentandel fordi daglige utgifter (eks mat) ikke utgjør så stor andel av lønna.Anonymous poster hash: 76e01...ccb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå