AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #1 Skrevet 20. november 2014 Jeg skal snart i gang med avsluttende bacheloroppgave, og lurer derfor på om noen her har tips/triks de vil dele. F.eks. ting man bør huske på, ting du ville gjort annerledes/skulle ønske du hadde gjort når du ser tilbake på ting osv osv. Anonymous poster hash: 2f92c...009
umwar Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Tips: Kom igang FORT. Det trenger nødvendigvis ikke ta særlig lang tid (over 3 mnd) å skrive en bachelor, men det er utrolig godt å være ferdig med mye tidlig. Få unna problemstilling innen de første ukene av semesterstart. Sørg for å ha gode undersøkelsesspørsmål/underproblemstillinger, da de hjelper deg på lang vei i å få en klar og god oppgave som hele tiden knytter deg til hovedproblemet ditt. Lag en god fremdriftplan, gjerne detaljert med tidsfrister til deg selv/gruppen. Få unnagjort hele teorien innen utgangen av februar. Da har du mye bedre tid til å revurdere den, samt mye bedre tid på det som er viktig; analyse og drøfting. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Skulle ønske jeg hadde brukt tiden bedre, Ble litt stress på slutten. Skulle også ha brukt bedre tid på å finne intervjuobjekter. 2 av de jeg intervjuet hadde lite å komme med så da satt jeg igjen med litte forskning. Jeg fikk A på min bacheloroppgave og det jeg scoret mest på var at jeg hadde en kreativ vinkling, i teoridelen presenterte jeg ikke bare fagstoff, men egne teorier som var knyttet opp mot problemstillingen. Jeg knyttet også det hele opp mot dagsaktuelle politiske spørsmål. Jeg hadde gode spørsmål og så var strukturen på oppgaven god. I analyse / drøftingsdelen, som jeg skrev i ett, delte jeg det opp etter tema i spørsmålene - ikke etter respontenene. Da ble det bedre flyt i teksten. Tilbakemeldingen fra sensorene var at oppgaven var velskreven, spenstig, kreativ og interessant. Bruk veilederen din godt. Sendt inn veiledningsgrunnlagene, send spørsmålene til veileder på forhånd slik at han/hun rekker å se på dem og finne gode svar / løsninger og kjører du deg fast: Ta en pause Anonymous poster hash: 87af9...65e 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Skulle ønske jeg hadde brukt tiden bedre, Ble litt stress på slutten. Skulle også ha brukt bedre tid på å finne intervjuobjekter. 2 av de jeg intervjuet hadde lite å komme med så da satt jeg igjen med litte forskning. Jeg fikk A på min bacheloroppgave og det jeg scoret mest på var at jeg hadde en kreativ vinkling, i teoridelen presenterte jeg ikke bare fagstoff, men egne teorier som var knyttet opp mot problemstillingen. Jeg knyttet også det hele opp mot dagsaktuelle politiske spørsmål. Jeg hadde gode spørsmål og så var strukturen på oppgaven god. I analyse / drøftingsdelen, som jeg skrev i ett, delte jeg det opp etter tema i spørsmålene - ikke etter respontenene. Da ble det bedre flyt i teksten. Tilbakemeldingen fra sensorene var at oppgaven var velskreven, spenstig, kreativ og interessant. Bruk veilederen din godt. Sendt inn veiledningsgrunnlagene, send spørsmålene til veileder på forhånd slik at han/hun rekker å se på dem og finne gode svar / løsninger og kjører du deg fast: Ta en pause Anonymous poster hash: 87af9...65e Egne teorier? er det lov? Anonymous poster hash: 69aea...c76
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Egne teorier? er det lov? Anonymous poster hash: 69aea...c76 Jeg gjorde det. Det var hovedessensen i teoridelen min. Koblet opp min teori mot fagstoff og i drøftingen brukte jeg min teori, fagstoff og svarene fra respondentene for å finne svar på problemstillingen. Det klarte jeg også, i tillegg kunne jeg vise til at min teori var riktig. Anonymous poster hash: 87af9...65e
Gjest hva som helst Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Det hjelper hvis TS spesifiserer innen hvilken fagretning det er snakk om. Men som andre sier, start tidlig! Problemstillingen/temaet bør spikres så tidlig som mulig (men kan selvfølgelig endres underveis) så man kan sette i gang prosjektet med en gang. Ikke begynn å samle empiri før du vet hva du skal se etter. Skriv teoribiten først, slik at du har en idé om hva du kan forvente å finne. Da er det også enklere å vite hvilke spørsmål du skal stille dersom du for eksempel skal gjøre intervju eller lage spørreundersøkelser. Og til sist, bruk tid på å gjøre teksten lettlest og lage gode formuleringer! En sensor setter pris på en oppgave som er lett å forstå, enkel å lese, men som samtidig har dybde.
Thorn Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Som de andre sier, begynn tidlig! Jeg begynte altfor sent, og kunne spart meg selv for MYE stress om jeg hadde begynt tidlig. Ellers er mitt viktigste tips å notere kildene fortløpende, og har du internettkilder, husk å notere hvilken dato du har funnet informasjonen! To av mine kilder var nede den siste uka før jeg skulle levere oppgaven min, og jeg endte opp med å måtte fjerne dem og skrive om teksten. Heldigvis var det ikke de viktigste kildene, men det var unødvendig stress likevel.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #8 Skrevet 21. november 2014 Jeg jobba 100% ved siden av, og utsatte bacheloren som bare juling. Fullførte bacheloren, ETTER siste veiledning, på 2 uker... og fikk en B. Skolejobbing er utrolig individuelt. Jeg skrev om et felt jeg kan ut og inn. Hvilket studie du går, er jo også veldig relevant. Anonymous poster hash: c9061...4e5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #9 Skrevet 24. november 2014 Jeg skal snart i gang med avsluttende bacheloroppgave, og lurer derfor på om noen her har tips/triks de vil dele. F.eks. ting man bør huske på, ting du ville gjort annerledes/skulle ønske du hadde gjort når du ser tilbake på ting osv osv.Anonymous poster hash: 2f92c...009 Ikke stol blindt på veilederen, følg egen magefølelse og stol på egne valg og beslutninger lykke til! Anonymous poster hash: be2e5...266
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå