Gå til innhold

hvordan er det med hjelp fra nav om husleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forhørt meg og nav har sagt at de skal betale husleie, men jeg må finne leilighet selv.

Hvordan går jeg egentlig frem når jeg ser en leilighet jeg vil ha? og betaler virkelig nav hele leie-summen? (Har fått med meg at det er en viss leie-sum jeg må holde meg til)

Er så veldig redd for å bli avvist fordi jeg må ha hjelp av nav til å betale.

Hadde vært veldig hyggelig om noen med erfaring som kunne ha svart på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg hadde prøvd å fått tak i penger til depositum selv, og ikke nevnt noe om nav til utleier. De blir fort skeptiske hvis du nevner nav. Når du får husleiekontrakten så tar du den med deg til nav, så kan de sette penger på kontoen din og så setter du det over til utleier. Husleien varierer jo litt etter hvordan prisene er i ditt område, og om du er alene eller om du har barn. Dette må du spør de som jobber på nav om, de har jo visse satser å forholde seg til. :) Håper det går bra med leilighetsjakten.

Endret av FrøkenMånestråle
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde prøvd å fått tak i penger til depositum selv, og ikke nevnt noe om nav til utleier. De blir fort skeptiske hvis du nevner nav. Når du får husleiekontrakten så tar du den med deg til nav, så kan de sette penger på kontoen din og så setter du det over til utleier. Husleien varierer jo litt etter hvordan prisene er i ditt område, og om du er alene eller om du har barn. Dette må du spør de som jobber på nav om, de har jo visse satser å forholde seg til. :) Håper det går bra med leilighetsjakten.

ok da skal jeg unngå og nevne nav da, for jeg tror jeg har penger nok til depositum selv, bare ikke leia da det fort blir mye penger utover året. Men tusen hjertelig takk for svar! :)

Skrevet

Hvordan får man NAV til å betale husleie for seg?

Anonymous poster hash: 99eee...0c2
  • Liker 3
Skrevet

Hvordan får man NAV til å betale husleie for seg?

Anonymous poster hash: 99eee...0c2

hehe godt spørsmål, de betaler vel ikke direkte men hjelper meg med pengene. :)

Skrevet

Og du kan ikke ta deg en jobb og skaffe pengene selv?

Anonymous poster hash: 1a1d1...112
  • Liker 1
Skrevet

Nav forutsetter at du finer deg en rimelig bolig. Og de gir deg bare penger når du ikke har NOEN TING igjen. Depositumet blir evt. et lån til deg.

Anonymous poster hash: eaff3...7c8
  • Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du?

Skrevet

Og du kan ikke ta deg en jobb og skaffe pengene selv?

Anonymous poster hash: 1a1d1...112

I en perfekt verden får man jobb på dagen, men sånn er det ikke, så i mellomtiden får man hjelp så man har et sted å bo mens man søker de jobbene man kan.

Anonymous poster hash: 9b6bc...375

• Liker 5
Skrevet

Hopper inn her. Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp av Nav fram til jeg får jobb selv. Studerer så jeg får 7300 i måneden og har en husleie på 6000. Er det håp her?

Skrevet

Hopper inn her. Jeg skulle gjerne hatt litt hjelp av Nav fram til jeg får jobb selv. Studerer så jeg får 7300 i måneden og har en husleie på 6000. Er det håp her?

Da får du få deg en jobb. Nav hjelper normalt sett ikke studenter.

Anonymous poster hash: 9f63f...1d8

• Liker 7
Skrevet

Nei, ikke så lenge du studerer.

Anonymous poster hash: aad69...3ba

• Liker 4
Skrevet

Da får du få deg en jobb. Nav hjelper normalt sett ikke studenter.

Anonymous poster hash: 9f63f...1d8

Tusen takk, det har jeg ikke tenkt på. Jeg løper ut og skaffer meg en jobb nå med en gang.

• Liker 5
Skrevet

Ikke nevn overfor utleier at NAV betaler husleia. Da får du aldri bolig.

De annonsene jeg finner på nett, hvor det står NAV-garanti, hopper jeg glatt over.

Men får man ett inntrykk av deg, så kan det hende at folk endrer mening. Eller at de aldri finner ut at Nav betaler husleia di.

Anonymous poster hash: 24661...7f1
  • Liker 4
Skrevet

Nav forutsetter at du finer deg en rimelig bolig. Og de gir deg bare penger når du ikke har NOEN TING igjen. Depositumet blir evt. et lån til deg.

ja jeg skrev det i første post, og jeg har da såklart snakket med saksbehandlern min og fått dette bekreftet at jeg får støtta jeg trenger.

Skrevet

Tråden er ryddet for hets.

- Avalon, mod

• Liker 1
Skrevet

Du må vel søke om bostøtte og så får du supplerende utbetalt fra sosialen.

Anonymous poster hash: f7ebf...49d
Skrevet

Helt fint å ikke nevne at du er under NAV, men dersom huseier spør hvem som betaler husleia anbefaler jeg å være ærlig og si det som det er.

Anonymous poster hash: b371b...eb1
Skrevet

Nav betaler husleie etter det de har fastsatt i sin kommune og det er forskjell på om du flytter alene, med samboer eller en og to barn. Det er også forskjell på Nav-kontor på hvem som hjelper med hele depositum et og ikke med bare Nav garanti. Når de vet at det er mange utleiere som ikke er villig til å leie ut mer for de med bare garanti fra dem.

Anonymous poster hash: f2d8a...627

Skrevet

Du får et mye større stipend i august og januar, og du kan jobbe i sommermånedene. Summa summarum får du gjennomsnittlig markant mer enn 7300 i måneden.

Anonymous poster hash: b263b...92c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...