Gå til innhold

Inkasso, vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer rett og slett på om det er mange der ute med inkasso? Er dere nøye på å betale regninger FØR fristen, eller tenker dere ikke særlig over det om det går noen dager etter?

Jeg fikk litt sjokk når jeg satt meg ned for å betale regninger å så at jeg hadde 10 inkasso/inkassovarsel. Har betalt alle bortsett fra 1 nå, den er på 1300 kr og betaler den når jeg får lønn igjen. Nå er det skjerpings!

Anonymous poster hash: 7eb0f...e22
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg har for vane å betale regningene mine i tide ja.. Det er i grunnen det enhver ansvarlig person gjør, da man vet at ubetalte regniner er både dyrt, og fører til betalingsanmerkinger..

Anonymous poster hash: 144cb...6de
  • Liker 6
Skrevet

Jeg får alle regninger på e-faktura eller avtalegiro så jeg opplever ikke å få inkassovarsler. E-fakturaene med en gang de kommer, slik at de betales på forfallsdato.

Skrevet

En gang har jeg fått inkasso-varsel. Til tross for at jeg nettopp hadde flyttet og innså at det var adresserot som var årsaken til at jeg aldri hadde fått de opprinnelige regningene, så syns jeg det var så ekkelt at jeg ALDRI mer vil havne i den situasjonen igjen... Hvis jeg kan unngå det så klart

Skrevet

Jeg har rett og slett ikke fulgt nøye nok med at ting har blitt betalt. Nå har jeg ordnet et system og bestemt at regninger skal betales hver søndag.

Jeg har ingen betalingsanmerkninger

TS

Skrevet

Jeg betaler alltid regningene mine tidsnok. Har jobbet en liten stund på kundeservice for en mobiloperatør, og det som overrasket meg mest var hvor mange kunder som hadde inkassosaker... Det virket også som om veldig mange ikke egentlig brydde seg noe særlig. Det blir jo fort veldig dyrt å la regninger gå til inkasso.

• Liker 2
Skrevet

Hei

Jeg lurer rett og slett på om det er mange der ute med inkasso? Er dere nøye på å betale regninger FØR fristen, eller tenker dere ikke særlig over det om det går noen dager etter?

Regningene mine går ut den dagen fristen på dem er satt til. Å ikke betale tidsnok er da ganske respektløst?

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg får ett inkassovarsel i ny og ned. Mye fordi jeg er borte i perioder av gangen. og så har jeg vel flyttet ett utall anntall ganger de siste årenen. Og mye mulig ligger det litt sløvhet inni bildet. Betalingsanmerkning skal det litt mer til for å få.

Det skjer fra tid til annen at jeg ikke kan betale før jeg kommer hjem, og da bruker jeg å ringe å si fra.

De er somregel veldig greie, ring å spør om utsettelse til neste gang du får lønning. Hvis du venter vil nok summen øke om det er etter fristen, 1 dag har skjelden noe å si.

Og som Nori sier: E-faktura og avtalegiro. Fantastisk opplegg =)

Endret av Tosla
Skrevet

Hei

Jeg fikk litt sjokk når jeg satt meg ned for å betale regninger å så at jeg hadde 10 inkasso/inkassovarsel. Har betalt alle bortsett fra 1 nå, den er på 1300 kr og betaler den når jeg får lønn igjen. Nå er det skjerpings!

Det er ikke lov å sende inkassovarsel før det er gått 14 dager etter opprinnelig forfallsdato og betalingsfristen på inkassovarselet må være minimum 14 dager. Så hvis man er så dum at man tror det er nok å betale regninger en gang i mnd så kan det vel hende at en regning en sjelden gang ender i inkasso pga det, men om man stadig har mye som går til inkasso selv om man har penger til å betale så er man jo helt idiot spør du meg.

Anonymous poster hash: 4d536...ea6

Skrevet

Har aldri sett et eneste inkassovarsel med mitt eget navn på. Betaler regningene mine på forfall.

Med inkassosaker på meg ville jeg neppe fått jobb knyttet til saksbehandling av inkassosaker.

Det finnes oversikter og tall på inkassosaker både fylkesvis og på landsbasis.

Anonymous poster hash: 5ab8e...50e

Skrevet

Et inkassovarsel er jo ikke annet enn en purring, og det har hendt. Nå kommer jo de fleste fakturaer som E-faktura, men jeg har en mann som av og til kan være i overkant ivrig på kildesortering av papir, og det har hendt at det har kommet inkassovarsel på en faktura jeg aldri kan huske å ha mottatt. Jeg ser ikke bort fra at den har havnet i papircontaineren.

Inkassosaker med betalingsanmerkninger har jeg derimot aldri hatt. Det skal nok litt til om noen forteller om det her, i alle fall under eget brukernavn.

Anonymous poster hash: d551a...9fd
Skrevet

Et inkassovarsel er jo ikke annet enn en purring, og det har hendt. Nå kommer jo de fleste fakturaer som E-faktura, men jeg har en mann som av og til kan være i overkant ivrig på kildesortering av papir, og det har hendt at det har kommet inkassovarsel på en faktura jeg aldri kan huske å ha mottatt. Jeg ser ikke bort fra at den har havnet i papircontaineren. Inkassosaker med betalingsanmerkninger har jeg derimot aldri hatt. Det skal nok litt til om noen forteller om det her, i alle fall under eget brukernavn. Anonymous poster hash: d551a...9fd

Da bør mannen begynne å se hva han kaster. Å kaste papirer med navn og andre personopplysninger i papirkontaineren er i følge datatilsynet å invitere til identitetstyveri. Makulerer alt med navn på og putter det sammen med potetskrell eller annet "vått" søppel.

Anonymous poster hash: 5ab8e...50e

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd et par inkassovarsel i forbindelse med flytting og regninger som da åpenbart har blitt borte pga adresseendring, men ellers legger jeg alltid inn regninger i nettbanken straks jeg får dem, slik at de betales på forfallsdato. Dvs. de få regningene jeg får i posten da jeg har det aller meste på avtalegiro og/eller e-faktura.

Skrevet

Har alle regninger på avtalegiro og e-faktura som går fra budsjettkonto. Kjekt å slippe å forholde seg til regninger i hytt og pine.

Skrevet

Jeg har fått tre inkassovarsler, tror jeg, alle da jeg var rundt 20. Skyldtes utelukkende egen idioti, og da har jeg betalt så raskt jeg kan. Ser ikke på det som særlig problematisk utover at det er et ubehagelig brev å få, siden de ikke akkurat har vært fra enkeltmannsforetak som trenger å få pengene på konto og nok like gjerne tar de ekstra pengene varselet medfører, men jeg har ingen planer om å få flere. Jeg betaler stort sett regninger fortløpende.

Anonymous poster hash: eabc9...6b5
Skrevet (endret)

Det er ikke lov å sende inkassovarsel før det er gått 14 dager etter opprinnelig forfallsdato og betalingsfristen på inkassovarselet må være minimum 14 dager.

Anonymous poster hash: 4d536...ea6

Det stemmer ikke.

Ett inkassovarsel er kun en PURRING og den kan sendes ut dagen etter at fakturaen forfalt.

Skal det sendes ut så raskt må man imiderltid sende det UTEN purregebyr.

Skal man legge på purregebyret (som pr i dag er 64kr) - må det som du sier ha gått 14 dager siden fakturaen forfalt ;)

Det stemmer imidlertid at inkassovarselet skal ha 14 dagers forfall.

Endret av *Emma*
Skrevet

Jeg har fått ett par inkassovarsel på fakturaer som er kommet på e-post. De er mye lettere at blir borte i "alt annet" på mailen enn de som kommer i posten.

Har imidlertid aldri fått noe betalingsoppfordring fra noe inkassoselskap.

Og ja det er mange i Norge i dag som har inkassokrav på seg..

Skrevet

betaler alle regninger på forfallsdato, har jeg ikke råd til ting, må jeg vente med å kjøpe til jeg har spart opp.

Skrevet

Betaler regningen i tide. Har fått inkassovarsel to ganger ved feil. Ringte inkassobyrået og fikk dem slettet.

Anonymous poster hash: c3515...9d6

Skrevet

Har utestående summer og nedbetalingsplan hos inkasso. Nå er riktignok alt lagt opp skikkelig slik at jeg betaler det ned greit.

For meg handlet det egentlig ikke om "surr", det handlet om at jeg levde over evne en periode. Hadde bolig og lån som var for dyrt for meg (student uten jobb), ville ikke be foreldre om penger, ting ballet på seg...Det ordner seg som regel når man tar tak, men er selvsagt surt med de ekstra kostnadene som er lagt på. Det er jo straffen.

Inkassovarsel i seg selv er jo ikke inkasso men varsel om at det kan bli det om man ikke betaler. Så i seg selv ser jeg ikke på det som noe alvorlig eller veldig problematisk. Jeg kjenner flere som får det i ny og ne - gjerne de samme som reiser mye eller har flyttet flere ganger.

Nå skjer det meg riktignok ikke lenger ettersom jeg er blitt tvunget til å bli langt mer rutinert.

Anonymous poster hash: 0a34d...f06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...