Gå til innhold

Luksusfellen -Sverige

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg syntes alltid det er fascinerende hvor lite de tjener i Sverige og hvor mye de får for pengene sine... Ellers så liker jeg den norske versjonen bedre :)

Hvorfor liker du den norske best? Jeg liker best den svenske. Synes Magnus og Patrick gjør en bedre jobb og er strengere.

Anonymous poster hash: b5159...ab3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor liker du den norske best? Jeg liker best den svenske. Synes Magnus og Patrick gjør en bedre jobb og er strengere.

Jeg syns den er gørr, de gjør en dårlig jobb og er kjedelige...

• Liker 1
Skrevet

Hun siste her var rimelig spesiell der hun satt og himla med øynene og prøvde å bortforklare seg hele tiden...

Og de første av denne sesongen sa de jo rett ut at de ikke hadde fått hjelp hadde det ikke vært for barna. Lurer på hva slags saker de får som de ikke tar av den grunn. At det tydeligvis er folk der ute som er så håpløse tilfeller at de ikke er mulig å hjelpe de (regner med at kriteriet for å bruke tid på de er at det er mulig å gi de hjelp...).

Og jeg som får hetta om jeg er forsinket med en regning med en dag. :fnise:

Anonymous poster hash: 5063e...2a3
Skrevet

Jeg syns den er gørr, de gjør en dårlig jobb og er kjedelige...

Nå var det ikke deg jeg spurte da ;)

Skrevet

Jeg syns den er gørr, de gjør en dårlig jobb og er da ;)

Skrevet

Nå var det ikke deg jeg spurte da ;)

Både meg og hun sa det samme så det kunne like godt være meg du spurte ;)

Du siterte innlegget mitt, hva er poenget?

Skrevet

Jeg er uenig i at de gjør en bedre jobb, men mulig de er strengere. Jeg liker norske bedre det er lettere å sette seg inn i deres situasjon. når de for eksempel sier at en familie på 3 bruker 14000 kr i mnd på mat, hva betyr det i norske priser med norske lønninger?

I tillegg er jeg veldig glad i Halgeir da :) og så syntes jeg de to damene som har vært med de siste årene ( spesielt hun økonomen) gjør en god jobb.

Men jeg ser på svenske versjonen også, bare syntes den norske er litt bedre... Hvorfor liker du den svenske best? Fordi de er strengere?

Skrevet

Skjønner ikke at de som har dårlig råd (de i gårsdagens episode) sløser penger også sier de "skjønner ikke hvor pengene blir av?" Hallo er det noen hjemme? Synes det er veldig rart å ikke vite hva man sløser pengene på. Ikke visste han hvor mye dama tjente en gang. Merkelig. 7 biler og en husvogn? Wow.

Helt greit å få litt hjelp av foreldrene hvis man har en tøff måned, men idiotisk å ringe foreldrene eller mormor når man ikke har penger igjen fordi man har sløst de bort på tulle ting.

Anonymous poster hash: 460cd...bf9
Skrevet

Han var utrolig spesiell han fyren. Ble sur da de måtte selge bilen, tven, hundene osv, men dette er din egen feil. Jeg skjønner det er tøft å måtte gi bort dyra sine, men i dette tilfellet var det vel egentlig nødvendig siden de var såpass dyre. De har ikke råd. Hvert fall ikke når det er snart kommer en baby å. Bra mora satt ned foten og sa hun ikke låne de penger mer. Nå må dere klarer dere selv.

Jeg er helt enig med Patrik. Personlig økonomi burde være et fag på skolen. Rart det ikke er det?

Skrevet
*snip*

Jeg er helt enig med Patrik. Personlig økonomi burde være et fag på skolen. Rart det ikke er det?

Jeg er egentlig enig i at det burde være et eget fag, fordi det er så mange som ikke mestrer dette med økonomi. Men jeg mener at det EGENTLIG er foreldrenes ansvar, og at det er foreldrene som svikter.

Det har seg slik at det opprinnelig ikke er skolens oppgave å lære barn hvordan man skal klare seg på egenhånd. Det er foreldrenes oppgave. Skolens oppgave er å lære barna å lese godt, skrive godt, regne godt(legge grunnlaget for å forstå økonomi) og lære dem om samfunnet. Foreldrenes/familiens oppgave er å lære barna god folkeskikk, økonomi, sosial kompetanse etcetc.(mye av dette blir tydelig på skolen) Det er grenser på hvor mye skolen skal ta ansvar for. Jeg mener det er viktig at foreldrene lærer barna sine dette, fordi det er foreldrene som skal "dytte" ungene ut av redet. Ikke skolen, men foreldrene. Foreldrene er "konstante" voksne folk, skolen forandrer seg så og si hvert år for elevene.

Om barnet lærer på skolen at 10 000 - 11 000 = -1 000, så skal foreldrene lære barnet at det ikke er en bærekraftig økonomi, og så må foreldrene lære hvordan man kan snu på regnestykket og sette opp et budsjett og hvordan man skal bruke pengene man har til disposisjon. Skolens ansvar: regning. Pluss, minus, gange, dele, brøk, prosent. Foreldrenes ansvar: lære hvordan disse brukes ute i den store verden. Feks i privatøkonomi.

Men ja, innen alle foreldre lærer seg dette selv, så er jeg enig i at det burde være et eget fag på skolen. Men jeg er redd for at vi dumper ansvaret over på skolen og lar det blir der, om vi først innfører det som et fag.

------

Jeg syns det er synd at folk havner bakpå. Det burde ikke skje, men når det først skjer er det fint at Luksusfellen eksisterer. Ikke fordi det er et tv-program som henger ut deltakerne(for det syns jeg faktisk ikke skjer, jeg syns de alle fleste blir behandlet med mer respekt enn de ofte fortjener ( :fnise: ) ), men fordi det er en preventiv metode og den er både underholdende og informativt. Infotainment er populært om dagen, og viser seg å være en metode som gjør at lærdommen fester seg godt. Jeg snudde om hele min økonomi pga Luksusfellen, hvert fall. Jeg husker ikke fjeset på deltakerne eller tenker at de er noen jævla idioter som ikke klarer å legge sammen en og en. Men jeg har lært hvordan privatøkonomi fungerer, hvordan man burde prioritere når lønningen kommer og hvordan man setter opp et budsjett. HEIA luksusfellen!!!!

Takkformeg.

• Liker 2
Skrevet

Han var utrolig spesiell han fyren. Ble sur da de måtte selge bilen, tven, hundene osv, men dette er din egen feil. Jeg skjønner det er tøft å måtte gi bort dyra sine, men i dette tilfellet var det vel egentlig nødvendig siden de var såpass dyre. De har ikke råd. Hvert fall ikke når det er snart kommer en baby å. Bra mora satt ned foten og sa hun ikke låne de penger mer. Nå må dere klarer dere selv.

For ikke alle trenger å ha et fag av det fordi dem er ikke så dum dem havner i en slik situasjon

Anonymous poster hash: 7d48c...cae

Skrevet

For ikke alle trenger å ha et fag av det fordi dem er ikke så dum dem havner i en slik situasjon

Anonymous poster hash: 7d48c...cae

Å lære personlig økonomi er jo bra og ikke alle har foreldre som gidder å lære barna sine det.

Skrevet

Jeg synes også det burde være et fag. Helt klart og er enig med Patrik ang det. Så klart er det foreldrenes ansvar, men de hadde ikke hatt vondt av å lære om dette på skolene å, så kanskje ikke så mange havner i luksusfellen. Foreldrene mine lærte meg ingenting om privat økonomi dessverre, men heldigvis har jeg aldri havnet i luksusfellen eller sløst bort penger.

Det virker som at han i neste episode hadde en viss fasade han ville vise og vise at han var kul osv. Men en eller annen gang kommer den fasaden til å sprekke. Egentlig bare dumt å ta opp masse lån og kjøpe ting på kreditt. Når man finner ut at han egentlig bare låner penger, så er det turn off.

Anonymous poster hash: a43c8...e44
  • Liker 1
Skrevet

De svenske luksusfelle folkene er gørr kjedelige, dem har stein ansikt hele tiden og smiler aldri også er det samme luksus folk i hver episode noe som blir kjedelig. Kan godt legge ned den versjonen for min del...

• Liker 1
Skrevet

De svenske luksusfelle folkene er gørr kjedelige, dem har stein ansikt hele tiden og smiler aldri også er det samme luksus folk i hver episode noe som blir kjedelig. Kan godt legge ned den versjonen for min del...

Har skjønt det nå og skjønner ikke hvorfor du må klikke deg inn i tråden for å si hvor kjedelig det er? Igjen

• Liker 4
Skrevet

Har skjønt det nå og skjønner ikke hvorfor du må klikke deg inn i tråden for å si hvor kjedelig det er? Igjen

Sier bare min mening, det må folk takle. Det er mange som kritiserer den norske versjonen med. Nå let it go ;)

Skrevet

Ah Patrick :sjenert:

Skrevet

Sier bare min mening, det må folk takle. Det er mange som kritiserer den norske versjonen med. Nå let it go ;)

Men trenger du å si den flere ganger i samme tråd? Nå er det noen dager siden sist, hva med en reprise? Hva synes du om den svenske versjonen av Luksusfellen?

Anonymous poster hash: 6f6aa...76e

• Liker 1
Skrevet

Men trenger du å si den flere ganger i samme tråd? Nå er det noen dager siden sist, hva med en reprise? Hva synes du om den svenske versjonen av Luksusfellen?

Anonymous poster hash: 6f6aa...76e

Herregud, kommentaren er nesten en uke gammel, la den ligge...

Jeg hadde ikke tenkt å kommentere noe mer om denne serien så å komme og kommentere slik nå er helt unøvendig om ikke du vil jeg skal kommentere mer? Jøsses...

Gjest Blue Ivy.
Skrevet

Han som var med i går var veldig kjekk, men kommer aldri til funke når en gutt har gjeld opp til ørene.

Det er visst mange som tar opp lån for å betale et annet lån. Hvor dumt er ikke det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...