AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #1 Skrevet 19. november 2014 Jeg har invitert mine foreldre på besøk et lite besøk lille julaften. Har planer om å servere gløgg og pepperkaker. Hva annet kan jeg servere i tillegg? Min far er hjerteoperert for noen år siden og er veldig opptatt av å leve sunt. Vil det være bra å servere noen klementiner også? Er det noe annet sunt jeg også kan servere som passer til resten? Anonymous poster hash: f4852...3f0
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #2 Skrevet 19. november 2014 Jeg hadde nå varmet rundstykker og servert med godt pålegg og eggerøre og laks og annet godt. Anonymous poster hash: 8224d...5ce 8
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 Lefse og sylte er standard "oppladning til jul"-mat hos oss.Anonymous poster hash: 46838...356 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 For å være ærlig virket dette litt stusselig. Anonymous poster hash: 163b9...22d 4
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 For å være ærlig virket dette litt stusselig. Anonymous poster hash: 163b9...22d Hun spør jo om råd til hva mer hun kan servere... Ts: Jeg ville nok gjort som noen over skriver å varmet rundstykker med eggerøre, laks og annet godt pålegg til. Så kan du ha kaffe og pepperkaker til "dessert"Anonymous poster hash: 5014f...c8c 3
~umulia~ Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Lille julaften er jeg vant med grøt, lefse, svensk juleskinke, sylte, små sylteagurk og god sennep. Julekaker og marsipan til kaffen.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 "Servere noen klementiner"? Her i huset er klementiner noe som står på bordet hele jula, og ikke noe man "serverer". Anonymous poster hash: b3ad5...9fc 3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 Rakfisk med tilbehør!Anonymous poster hash: 37190...b88
melatonin Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 gløgg til "velkomstdrikk" ferske rundstykker, lekse og masse pålegg som italiensk salat, juleskinke, gravlaks, senespssaus, sylte, sildesalat, roastbeef, et godt syltetøy, te eller kako.. og en pepperkake og mørk sjokolade etterpå. 2
The Kitten Skrevet 21. november 2014 #10 Skrevet 21. november 2014 Enkelte her fikk visst ikke med seg at ts spør om råd. TS: Kommer de rett fra middag, at det skal være mer dessert eller skal det være kveldsmat?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #11 Skrevet 21. november 2014 TS her. Takk for alle gode råd (de surmaga svarene ignorerer jeg bare). Vi har faktisk ikke fastsatt noe tidspunkt ennå. Så da kan jeg jo si det slik at: Kommer de rett etter middag blir det gløgg, pepperkaker, mørk sjokolade, klementiner (selv om AB 9fc har det stående fremme hele julen) og gjerne en julebakst til (gode råd mottas med takk) Kommer de nærmere kveldsmat tid blir det servert nystekte rundstykker med laks, eggerøre og annet godt pålegg. Pepperkaker, gløgg osv vil de selvfølgelig også kunne få da. Et spørsmål til som sikkert er skikkelig teit (iallfall ifølge noen AB-er) Vi bor i gåavstand til hverandre, men av og til kjører de til meg likevel (kommer an på vær og vind). Er det veldig teit å tilby alkohol til bare en av dem? For min egen del trenger jeg ikke drikke alkohol, og det er jo kjekt å by begge på det samme. Anonymous poster hash: f4852...3f0 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2014 #12 Skrevet 21. november 2014 Med tanke på din fars helse, så ville jeg bare tipse om at gløgg er en kaloriversting. Anonymous poster hash: ec4dc...3b3
lykkelige.meg Skrevet 21. november 2014 #13 Skrevet 21. november 2014 Her hender det at det ramler innom noen på kvelden lillejulaften, dersom vi er i rute bruker vi å invitere på rundstykker og pålegg. Er hyggelig å dele et godt måltid med uventet besøk :-)
Gjest Evans Skrevet 21. november 2014 #14 Skrevet 21. november 2014 juletapas Mange gode forslag på matprat.no
Gjest Linn Cathrin Skrevet 22. november 2014 #15 Skrevet 22. november 2014 Lillejulaften er jeg vant med rakfisk, medisterkaker, eggerøre og potetsalat. Og lefse, selvfølgelig. Du kan jo kanskje servere noe "småmat" som dette?
estrella Skrevet 22. november 2014 #16 Skrevet 22. november 2014 Lille julaften pleier vi å ha noe "ikke-julemat". Mest fordi det ofte skjer så mye og litt fordi alle er veldig lei julemat i løpet av julen. Alt i fra taco til biff
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #17 Skrevet 22. november 2014 "Servere noen klementiner"? Her i huset er klementiner noe som står på bordet hele jula, og ikke noe man "serverer". Anonymous poster hash: b3ad5...9fc Er faktisk ganske enig, klemetiner er ikke noe man "serverer", det er noe som står der og kan taes av om man får lyst, spør gjerne verten før man tar. Anonymous poster hash: 92879...f67
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #18 Skrevet 22. november 2014 Svin indrefilet, med fløtepoteter, rødvinssaus stekt brokkoli, sopp, løk. Og en god rødvin til om de drikker alkoholAnonymous poster hash: 4c26f...4ad
Gjest Skrevet 22. november 2014 #19 Skrevet 22. november 2014 Et godt alternativ til gløgg, som har blitt en klassiker her i huset: Man setter ca 2dl vann i en liten kjele, svak varme. Har i litt kanelstang, noen stjerneanis, nellikspiker og små biter ingefær. La det trekke/koke på svak varme i minst 20 minutter. Etterfyll med vann så det ikke kokes tørt. Vask en apelsin og rasp av den ytterste barken. Sett i kjelen. Hell blandingen over i en større kjele. Fyll på med eplejuce og den saften fra apelsinen som man presser. Smaker veldig jul, og ikke så alt for mye kalorier. Selvsagt alkoholfri. Om du går for rundstykker og pålegg, så kan det være lurt å kjøpe inn et rugbrød også. Sånn ferdigskiva pumpernikkel. Det er veldig godt med rugbrød, smør og julepålegg. Rull og sylte med sure agurker er en slager til "jule-påsmurt". 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2014 #20 Skrevet 22. november 2014 Masse småretter Juletapas Anonymous poster hash: 6af03...298
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå