Gå til innhold

Dere som har brukket foten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarte dere dere i hverdagen?

Første dag med gips til kneet og første gang med krykker. Fy det er tungt. Mestrer ikke de krykkene i det hele tatt. Det er tungt og jeg er veik i armene. I tillegg så har vi både bad og soverom på loftet.

Har kontorjobb så jeg har ikke fått sykemelding. Tror selv det skal gå bare godt å være på jobb om jeg får litt bedre dreis på krykkene. Er uansett godt å komme seg ut av huset for jeg kommer til å bli gal om jeg skal sitte inne.

Så, vil det gå greiere med krykker etterhvert? Og er det noen som har gode tips til hvordan man løser praktiske ting i hverdagen?

Anonymous poster hash: aaefa...46f

Skrevet

Øvelse gjør mester, med det meste!

Anonymous poster hash: 5b8e4...45d

Skrevet

Jeg hadde brudd i kneet for ikke lenge siden, og gikk 7 uker på krykker. Det var kjempedrygt i begynnelsen, pinglesvak i armene og ble sliten av for mye krykkegåing. Måtte også opp ei trapp for å komme til toalett og soverom. Vanskelig til å begynne med, men etterhvert lærte jeg meg teknikker. Som f.eks holde begge krykkene i ei hånd og den andre på rekkverket og hinke opp. Nedover akte jeg meg ofte på rumpa.

Husarbeid var kjempekronglete, så det tok mannen min over. Middag lagde jeg som oftest, men tilrettela før mannen dro på jobb (satte frem kasseroller osv).

Jeg har en jobb der jeg går/står/løfter mye, så jeg ble sykemeldt. Skikkelig kjedelig, ble mye bøker og serier på Netflix.. Når du skal på jobb så vil jeg anbefale deg at du ordner deg med noe (f.eks stol med ei pute på) til å hvile beinet på, sånn at du ikke sitter med det ned en hel arbeidsdag.

Har du ikke smerter? Synes det er rart at du ikke ble sykemeldt den første uka når smertene som oftest er verst.

Skrevet

Smertene var i utgangspunktet ikke værre enn at jeg gikk inn på sykehuset på egne bein.

Når gipsen var på så var smertene borte.

Er brudd, det er sikkert, men det er ikke stort.

Skrevet

Jeg hadde gips på selve foten opp til ankelen, så kunne bevege det. så jeg kastet vel krykkene ganske fort da jeg faNT ut at jeg kunne bare gå på gipsen!

Kjørte bil gjorde jeg og.. dumt av meg, vet, men jeg klarte ikke å være så hjelpesløs. :fnise:

Bare å hold ut! Regner med at krykkene blir du mer vant med etterhvert, ja. Jeg ble aldri vant med de, men :/

Anonymous poster hash: ff925...26f

Skrevet

Jeg hadde gips på selve foten opp til ankelen, så kunne bevege det. så jeg kastet vel krykkene ganske fort da jeg faNT ut at jeg kunne bare gå på gipsen!

Kjørte bil gjorde jeg og.. dumt av meg, vet, men jeg klarte ikke å være så hjelpesløs. :fnise:

Bare å hold ut! Regner med at krykkene blir du mer vant med etterhvert, ja. Jeg ble aldri vant med de, men :/Anonymous poster hash: ff925...26f

Står på nett at med denne typen brudd er det vanligst med en liten gips man kan gå på, så skjønner ikke helt hvorfor jeg fikk til kneet. Kanskje fordi det var en turnuslege....

Håper på en mindre og lettere gips ved neste kontroll.

Skrevet

Du skal jo ikke gå på beinet når det er brukket selv om du har gips da!!!!

Og kjøre BIL med gips på beinet! Fullstendig uansvarlig!

Anonymous poster hash: 8c3e8...825
Skrevet

Du skal jo ikke gå på beinet når det er brukket selv om du har gips da!!!! Og kjøre BIL med gips på beinet! Fullstendig uansvarlig! Anonymous poster hash: 8c3e8...825

Å kjøre bil er nok ikke lurt.

Men har lest en del om denne typen brudd. Som regel leger de bare en liten gips som det er ment man skal kunne "gå" på. Altså med krykker og da.

Er faktisk ikke alle brudd i foten de gipser engang.

Skrevet

Hvor sitter bruddet ditt?

Jeg fikk metatarsbrudd i foten for 2 uker siden. Jeg slapp gips, og fikk beskjed om å gå på det inntil smertegrensen. Det er fortsatt vondt, og jeg trenger fortsatt krykker. Men det går heldigvis enklere med krykkene allerede. Det var utrolig tungt i starten! Men nå som jeg kan sette foten litt i bakken går det greit - og armene/overkroppen vender seg fort til krykkene.

God bedring!

Anonymous poster hash: 2a9dd...e77
Skrevet

Hvor sitter bruddet ditt? Jeg fikk metatarsbrudd i foten for 2 uker siden. Jeg slapp gips, og fikk beskjed om å gå på det inntil smertegrensen. Det er fortsatt vondt, og jeg trenger fortsatt krykker. Men det går heldigvis enklere med krykkene allerede. Det var utrolig tungt i starten! Men nå som jeg kan sette foten litt i bakken går det greit - og armene/overkroppen vender seg fort til krykkene. God bedring! Anonymous poster hash: 2a9dd...e77

Er metatarsbrudd her og. En bit som er revet/slått av på delen inn mot hælen. I 5. metatars.

Skrevet

Er metatarsbrudd her og. En bit som er revet/slått av på delen inn mot hælen. I 5. metatars.

Da har vi kanskje akkurat samme brudd :) Avulsjonsbrudd? Men ditt var nok verre, siden det ble lagt på gips. Og det høres litt mye ut med gips helt opp til kneet? Får håpe du får en lettere gips etterhvert og at det gror bra. Lykke til!

Anonymous poster hash: 2a9dd...e77

Skrevet

Trenger tips til krykke-livet jeg også!! Operert for hallux valgus for ei uke sidne (sånn skjev stortå med kul ved leddet) .6-7 uker med gips og kan kun støtte litt på hælen etter 1-2 uker, men ikke full belastning. Trente litt styrke i forkant av operasjonen, det hjalp nok litt. Så har jeg små krakker plassert strategisk her og der; i gangen, vaskerommet, badet. Så har jeg en kontorstol med hjul på kjøkkenet og har fjernet matta der. Så der kommer jeg meg rundt mellom komfyr, kjøleskap, bord. Men tuuuungt å gå på krykker, det verker i skuldrene.

Har en kurv med mobillader, vannflasker, mobil og annet som jeg klarer å bære på krykkehåndtaket mellom rommene. Så har jeg en plastpose jeg samler rot i for å frakte mellom rommene.

Er fullt sykemeldt i to uker, så skal jeg i jobb igjen. Har kontorjobb. Men ser ikke for meg at jeg klarer full dag på jobb i tillegg til at alt er så ekstra tungt og tar lang tid med det som må gjøres hjemme.

Må undertrykke tanken på jula for å holde humøret oppe...

Skrevet

Trenger tips til krykke-livet jeg også!! Operert for hallux valgus for ei uke sidne (sånn skjev stortå med kul ved leddet) .6-7 uker med gips og kan kun støtte litt på hælen etter 1-2 uker, men ikke full belastning. Trente litt styrke i forkant av operasjonen, det hjalp nok litt. Så har jeg små krakker plassert strategisk her og der; i gangen, vaskerommet, badet. Så har jeg en kontorstol med hjul på kjøkkenet og har fjernet matta der. Så der kommer jeg meg rundt mellom komfyr, kjøleskap, bord. Men tuuuungt å gå på krykker, det verker i skuldrene.

Har en kurv med mobillader, vannflasker, mobil og annet som jeg klarer å bære på krykkehåndtaket mellom rommene. Så har jeg en plastpose jeg samler rot i for å frakte mellom rommene.

Er fullt sykemeldt i to uker, så skal jeg i jobb igjen. Har kontorjobb. Men ser ikke for meg at jeg klarer full dag på jobb i tillegg til at alt er så ekstra tungt og tar lang tid med det som må gjøres hjemme.

Jeg har og ordnet meg med en kontorstol på kjøkkenet. Det funker greit. Har fjernet alle løse matter der jeg ferdes. Trappa aker jeg på rumpa opp og ned. Klarer nok ikke å hoppe alle trinna opp.

Kjenner krykkelivet tar på i brystmusklene.

Skrevet

Da har vi kanskje akkurat samme brudd :) Avulsjonsbrudd? Men ditt var nok verre, siden det ble lagt på gips. Og det høres litt mye ut med gips helt opp til kneet? Får håpe du får en lettere gips etterhvert og at det gror bra. Lykke til! Anonymous poster hash: 2a9dd...e77

Kan nok være samme type brudd ja. Biten var visst bittelitt langt fra der den skulle være. Men så var det turnuslege og. Ikke at han ikke var flink, med turnuslegene har nå engang ikke så mye erfaring.

Håper på mindre gips som jeg kan belaste litt neste gang.

Skrevet

Du skal jo ikke gå på beinet når det er brukket selv om du har gips da!!!!

Og kjøre BIL med gips på beinet! Fullstendig uansvarlig!

Anonymous poster hash: 8c3e8...825

Det gikk faktisk helt fint altså! Ikkeno problem :)

Håper at du får mindre gips når du bytter ts! Opp til kneet høres ut som et mareritt :/

Det verste var jo å må sove med foten høyt hver natt..

umulig å finne gode liggestillinger :P

Anonymous poster hash: ff925...26f

Annonse
Skrevet (endret)

Den operasjonen hadde jeg også :blomst: Skulle egentlig ta stortærne og lilletærne på begge føttene men gadd ikke fordi det var så kjedelig å gå rundt med gips. Men man venner seg veldig fort til krykkene da, og etter en stund tar man kanskje litt mer lettvindte løsninger som å hinke på et ben om man bare skal en liten tur på do el.

God bedring til alle sammen :blomst:

Endret av Wonderbitch

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...