AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #1 Skrevet 19. november 2014 Snuppa begynte i bhg for to mnd siden. 15 barn på avdelingen hvor hun er minst. Hun har akkurat fylt ett år. Det er fem andre født i samme år, men de er alle noen mnd eldre og har lært å gå. Min snuppe krabber bare enda. Vi har siden dag en opplevd ting vi ikke er fortrolige med. Under tilvenning observerte vi at barna (ettåringer) ble forlatt uten tilsyn av voksne. Småting ble funnet på gulvet. Persiennesnorer som hang ned langs vinduene som barna rakk opp til. Mye bråk, gråting og leker som ble kastet rundt i avdelingen. Rett og slett lite kontroll. Kun en voksen den første timen. En voksen alene til måltidet. Ingen seler på tripp-trapp stolene. Vi har hatt mange samtaler med styrer, ped.leder osv. De har gjort en del endringer for å bedre sikkerheten. Snuppa sitter mye i vogna for å "beskyttes". Både inne og ute. I tillegg sover hun to ganger til dagen, så hun har mange timer i vogna i løpet av dagen. Sele på stol og persiennesnorer er fjernet. Likevel har jeg ikke tillit til bhg. Snuppa er ofte kjempetørst når hun hentes. Bleia tørr. Slitt med forstoppelse. Har tatt med grøt og melk, men jeg tror ikke de har kapasitet til å sitte å mate en unge når det kun er en voksen ved bordet.. Til tross for min bekymring for småting/kvelningsfare, har de småbiler i metall på avdelingen som barna leker med. Jeg har vært mye fortvilet og har enda en vond følelse i magen ved levering, samtidig som jeg er redd jeg er overhysterisk og blir oppfattet som en klage-mamma. Hva mener dere?Anonymous poster hash: b44fc...1c3 Anonymous poster hash: b44fc...1c3
Gjest RompeRusk Skrevet 19. november 2014 #2 Skrevet 19. november 2014 Her må du bare stå på ditt, for det SKAL Være 1 voksen på 3 små barn! ville nok tatt en prat med andre foreldre og hørt om de føler det samme, og gå sammen til møte med både styrer og ansvarlig for avdelingen. Du skal kunne forlate barnet i barnehagen uten å føle deg utrygg
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #3 Skrevet 19. november 2014 Jeg jobber selv som pedagog på småbarnsavdeling. Velger å svare deg på dette litt punktvis for å holde oversikten 1. Persiennesnorer skal IKKE henge ned. Dette gir en alvorlig kvelningsfare, og det finnes jo dessverre tilfeller hvor barn har omkommet på grunn av dette. Det er jeg streng på hos oss, og disse skal sjekkes med en gang tidligvakten kommer på jobb. 2. Hva mener du med forlatt uten tilsyn? Det skal jo selvfølgelig heller ikke skje, men det hender at jeg er i det andre rommet og henter/ordner noe mens barna er på avdelingen. Det er for øvrig brei døråpning og jeg har alltid et øye åpent bak i nakken. Allikevel er det uhyre sjeldent det skjer, som regel er det jo flere voksne til stede. 3. Vi har seler på stolene til noen barn. Rett og slett fordi at de klatrer og reiser seg. Andre derimot, sitter som en drøm og behøver ikke sele. I tillegg er vi fire voksne til måltidene, så vi har god kontroll. 4. Bråk og gråting - det er noe man må regne med. Barn i den alderen elsker å bråke. Vi deler barnegruppen inn i mindre grupper for å forhindre at det skal bli så voldsomt. Utrolig slitsomt for både voksne og barn når lydnivået sprenger taket. Ellers bør du minne personalet på å gi henne drikke. Disse bilene, er det slike vanlige småbiler? Ca 7-10 cm lange? De har vi og mange av, aldri tenkt på det som noe kvelningsfare. De er rett og slett for store :-) Anonymous poster hash: ffa58...9df 1
Chiquita Skrevet 19. november 2014 #4 Skrevet 19. november 2014 Mye av det du skriver høres ikke bra ut, og det er bra at barnehagen har rettet opp i noe av det. Men hvorfor sitter hun i vogna for å "beskyttes". Hva skal hun beskyttes for? Og hvem har kommet med dette forslaget? Og jeg anser det heller ikke som farlig å la ettåringer være alene uten tilsyn i enkelte korte situasjoner. Hva bemanning angår, så sier du ikke noe om hvor mange som jobber på avdelingen. Pga arbeidsdagene lengde, då er det jo naturlig at det er perioder av dagen hvor det bare er en voksen tilstede. Men jeg tar som en forutsetning at arbeidstidene er tilpasset når det er mest barn på avdelingen. Dersom ikke, så er det en sak du kan ta med styrer, eller via foreldreutvalget. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #5 Skrevet 19. november 2014 Her må du bare stå på ditt, for det SKAL Være 1 voksen på 3 små barn! Det er ikke slik, dessverre. Det eneste lovfestede kravet til bemanning i barnehagen går på hvor mange pedagoger det skal være i forhold til barnetallet. Da regnes det ofte totalt antall pedagoger i barnehagen, mot totalt antall barn. Anonymous poster hash: ffa58...9df 2
Version 2.0 Skrevet 19. november 2014 #6 Skrevet 19. november 2014 Her må du bare stå på ditt, for det SKAL Være 1 voksen på 3 små barn! Yeah right. Dette er ikke slik det er.
Gjest RompeRusk Skrevet 19. november 2014 #7 Skrevet 19. november 2014 Yeah right. Dette er ikke slik det er. Da har alle.mine praksisbarnehager og "egen" barnehage lært meg feil, for de har påstått dette er minstekrav
Version 2.0 Skrevet 19. november 2014 #8 Skrevet 19. november 2014 Da har alle.mine praksisbarnehager og "egen" barnehage lært meg feil, for de har påstått dette er minstekrav De har nok ikke lært deg feil, for det er vel slik det helst skal være. Om det hadde vært lovbestemt det du sier, så er det mange barnehager som måtte ha ansatt flere folk eller lagt ned.
Chiquita Skrevet 19. november 2014 #9 Skrevet 19. november 2014 Det finnes ingen andre bemanningskrav enn pedagognormen. Man har tidligere hatt en norm (og mange har fremdeles en praksis) på 1 voksen på 3 barn på småbarnsavd, og 1 på 6 på storbarnsavd. Denne bemanningsnormen er nå borte, og er erstattet med benevnelsen "forsvarlig bemanning". Dessverre har barnehageeier ofte annen definisjon på hva som er forsvarlig, enn foreldre og ansatte... :-/
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #10 Skrevet 19. november 2014 Ts Jeg har stilt spm ved antall ansatte på jobb og blitt fortalt at de er fire, seks totalt knyttet til avd, men da er det med styrer som sjelden er der og en helt fersk lærling. Selv har jeg ikke observert flere enn tre samtidig pluss lærling. Barna ble forlatt på avdelingen da en voksen gikk på kjøkkenet med ett barn og lukket døren etter seg, en annen voksen gikk på badet for å skifte en bleie og lukket døren etter seg, en tredje voksen gikk i garderoben for å kle et barn og lukket døren bak seg. Dette var vår første dag og jeg stod forferdet tilbake på avdelingen og telte barna som ble igjen alene. Jeg var der, ja, men ingen signaliserte eller spurte om jeg hadde et overblikk. Dette har skjedd ved to anledninger til, før vi tok det opp. Nå er vi jo ikke lenger med i bhg, så jeg aner jo ikke om det fortsatt skjer... Flere av foreldrene har kjøpt seler til stolene etter at vi stilte spørsmål ved det og skaffet til datteren vår. Bhg oppfordret de andre som ønsket, å kjøpe det. Bilene er sånne som min sønn på fem leker med. Slike billige metallbiler som hjul fort kan falle av på... At hun sitter mye i vogn var bhg/styrers ide for å skjerme henne fra voldsom lek i starten og siden hun ikke går utendørs..Anonymous poster hash: b44fc...1c3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #11 Skrevet 19. november 2014 Slik det fungerer hos oss er det 15 barn og 4 voksne. MEN. Vi er bare fire voksne fra 9-15, stort sett. Hvis jeg har senvakt begynner jeg ikke før 10. Har jeg tidligvakt er jeg ferdig klokken 14. I tillegg er det uendelige tidstyver i form av møter, samtaler, diverse praktiske oppgaver osv. Barnehageloven sier bare at bemanningen skal være forsvarlig og det kan jo tolkes til så mangt, dessverre. Det skal være en pedagog pr. 6-9 barn under 3 år. Jeg er eneste pedagogen på min avdeling med 15 barn, men det er totalen pedagoger på huset det regnes ut fra. Men beklager, nok avsporing. TS - Det er slett ikke umulig at det kun er tre på jobb når du leverer og henter. Slik er det stort sett, for da er noen enda ikke kommet/gått hjem. Spørs jo selvfølgelig på tidspunkt. Synes det er merkelig at de kun er en voksen tilstede ved måltidene. Hvor er de andre? Anonymous poster hash: ffa58...9df
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #12 Skrevet 19. november 2014 Ts Jeg leverer litt før åtte. Bhg åpner syv. Det er kun en på jobb da. Under måltidene, sitter altså en voksen ved bordet, en er på kjøkkenet, resten har pause. I starten spiste ikke snuppa selv. Jeg forklarte at alt gikk i munnen til hun brakk seg. Likevel fikk hun servert kvarte skiver og brakk seg så tårene kom og jeg måtte komme og ta mat ut av munnen hennes. Vi har øvd veldig på brødmat siden bhg start, så nå går det ganske greit.Anonymous poster hash: b44fc...1c3
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #13 Skrevet 19. november 2014 Det der hørtes ikke bra ut.. Jobber selv på småbarnsavdeling med 15 barn. Vi er 4 voksne, to pedagoger og to assistenter. Vi er bare 4 på jobb samtidig mellom 9.30 og 14.30, men alltid 4 stk tilstede ved måltider. De små lekebilene har vi også, anser ikke de som farlige, men du har et poeng i forhold til det at hjulene kan falle av. Seler bruker vi bare på barna som kan reise seg som noen andre her skriver, men vi går aldri fra avdelingen sånn at barna er alene der. Spør om drikkeflaskene kan settes i barnehøyde slik at barna kan hente dem selv Skjønner at 1-åringer ikke gjør det, men man blir som voksen mer obs på det når de andre barna drikker Anonymous poster hash: 4a433...bd6
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #14 Skrevet 20. november 2014 Ts Jeg leverer litt før åtte. Bhg åpner syv. Det er kun en på jobb da. Under måltidene, sitter altså en voksen ved bordet, en er på kjøkkenet, resten har pause. I starten spiste ikke snuppa selv. Jeg forklarte at alt gikk i munnen til hun brakk seg. Likevel fikk hun servert kvarte skiver og brakk seg så tårene kom og jeg måtte komme og ta mat ut av munnen hennes. Vi har øvd veldig på brødmat siden bhg start, så nå går det ganske greit.Anonymous poster hash: b44fc...1c3 Pedagog i bhg. Høres ut som om de er litt dårlige på organisering. Jeg ville tatt dette opp med FAU og styrer. I ytterste fall kommunen/barnehagekontoret som er kontrollinstans. Hvis de er 4 på avdeling og 3 går fra SAMTIDIG så er de dårlige til å planlegge og organisere seg. At en går på kjøkkenet og lukker døra er greit nok. Men at nr 2 tar en bleie AKKURAT DA kunne ventes bittelitt med. Iallfall at nr 3 går i garderoben!! Sånne ting irriterer meg som leder at enkelte ansatte bare ikke ser!! De ser virkelig ikke helheten. Jeg setter sikkerheten høyt hos oss! Antall voksne ved måltidet: dette høres jo ut som et helt utrolig IDIOTISK opplegg!? Å ta lunsj når ungene spiser?? Jeg jobber på storbarn og vi går aldri fra flere enn 2 (er 5 på 24 barn, en ekstraressurs). Om vi bare er 4 voksne den dagen går 1 til pause om gangen og vi venter til etter påkledning med resten som vi ikke rakk før/under lunsj). På småbarn er de 14 barn og 4 voksne. De tar (så vidt meg bekjent) aldri pause under måltidene! Da er det alle mann til kanonene og full fres! På småbarn har de jo gjerne en periode med soving (de har cirka samkjørt sovingen) så de har sjelden problemer med å få avviklet pauser. Men de prioriterer ungene foran seg selv. Når det gjelder småbiler osv. så har vi ryddet alt slikt vekk fra de områdene der minste oppholder seg. Billige biler som hjulene lett kan plukkes av... Syns ikke du høres overdrevent redd ut.Anonymous poster hash: c33ef...cfc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå