Gå til innhold

Studere rettslære - bachelor til master


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

HJELP!

Jeg går 3. klasse på VGS nå, og sliter en smule med å oppnå ønskede karakterer. For å komme inn på jussen på jeg ha minst 5 i snitt, noe jeg ikke er sikker på om jeg klarer. Jeg har snakket litt med rådgiver på skolen, men fikk ikke svar på akk det jeg lurte på;

Hvis man velger å ta bachelor i juss, vet jeg at det er mulig å bygge på denne graden med to år til, slik at det da blir en mastergrad. Dette kan man gjøre ved å "hoppe inn" på f.eks. uio.

Er det noen der ute som vet om dette er en vanskelig vei å gå?? Er det tungt og store krav å komme inn på uio, uib etc. i 4.året (på master)?

Håååper noen vet dette, eller vet noe lignende, som kanskje kan hjelpe

Hilsen stressa student :sjokkert::opplyser:



Anonymous poster hash: 0b558...0b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke sikkert det er det du vil høre, men er ikke juss et veldig hardt studie? Og hvis du sliter med 5 i snitt på VGS kan det bli vanskelig å fullføre juss uansett?

Hilsen ei som gikk ut med over 5 i snitt fra VGS og allikevel slet med realfagsstudiet jeg valgte.



Anonymous poster hash: c4f36...1dc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det må du da enten søke deg inn på samordna opptak, med vgs-karakterer og eventuelle tilleggspoeng, og søke fritak fra de første tre årene eller ta de siste to årene som privatist.

Vil også bare påpeke at juss er et veldig tungt og omfattende studium, og du må belage deg på å legge en god innsats inn de fem årene studiet varer.



Anonymous poster hash: 3f695...572
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er det du vil høre, men er ikke juss et veldig hardt studie? Og hvis du sliter med 5 i snitt på VGS kan det bli vanskelig å fullføre juss uansett?

Hilsen ei som gikk ut med over 5 i snitt fra VGS og allikevel slet med realfagsstudiet jeg valgte.

Anonymous poster hash: c4f36...1dc

Det at hun sliter med å få fem i snitt betyr ikke uten videre at hun ikke vil klare jussen. Karakterproblemene hennes kan feks skyldes at hun er kjempedårlig i matte, eller hater juss. En trenger ikke spesielle kunnskaper eller grunnlag for å studere juss. Til og med rettslære er ikke nødvendig. Det viktigste jeg lærte på grunnskolen som jeg har fått bruk for er faktisk norsk.

Hilsen stressa student :sjokkert: :opplyser:

Anonymous poster hash: 0b558...0b8

"Hilsen stressa elev", student blir du ikke før etter videregående. ;)

Det skal gå fint å ta en bachelor i rettsvitenskap ett sted, for så å søke deg over til UiT/UiB/UiO de to siste årene. I Bergen snakker de om å nettopp gå over til en 3 + 2 ordning, istedenfor dagens ordning med 5 år. Det fungerer vel slik at du søker deg inn som "normalt" med karakterer fra vgs + tilleggspoeng du har fått gjennom de tre årene på bacheloren, og deretter søker deg fritatt fra de tre første årene. Er mange som gjør dette, så det burde gå helt fint.

Anonymous poster hash: 71465...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at hun sliter med å få fem i snitt betyr ikke uten videre at hun ikke vil klare jussen. Karakterproblemene hennes kan feks skyldes at hun er kjempedårlig i matte, eller hater juss. En trenger ikke spesielle kunnskaper eller grunnlag for å studere juss. Til og med rettslære er ikke nødvendig. Det viktigste jeg lærte på grunnskolen som jeg har fått bruk for er faktisk norsk.

"Hater gym" skal det stå, juss er alt som er i hodet mitt for dagen...

Anonymous poster hash: 71465...bf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert det er det du vil høre, men er ikke juss et veldig hardt studie? Og hvis du sliter med 5 i snitt på VGS kan det bli vanskelig å fullføre juss uansett?

Hilsen ei som gikk ut med over 5 i snitt fra VGS og allikevel slet med realfagsstudiet jeg valgte.

Anonymous poster hash: c4f36...1dc

Juss er ganske lett egentlig, men det er stort pensum etterhvert. Men det er uansett mye lettere enn realfag (har prøvd begge deler). Om man vil ha bare A-er så er det jo vanskelig så klart, men om man nøyer seg med normale karakterer så er jussen ganske grei.

Anonymous poster hash: 163aa...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Jeg har gått den veien. Jeg tok bachelor på den skolen som er forhåndsgodkjent hos alle de tre universitetene, slik at jeg ikke trengte å tenke på fagene.

Uten å ta opp fag var jeg 0,1 poeng unna å komme inn i Bergen (vgs-karakterene). Derfor måtte jeg ta et år med vgsfag og jobb.

I fjor åpnet Bergen opp noen plasser for å kunne komme inn via bacheloren, men det er så klart ikke nok til å dekke behovet som finnes. Som nevnt er Bergen veldig åpen for å gjøre om studiet til 3+2 så vi får se hva utviklingen der blir.

Ellers har jeg ikke merket noen store forskjeller fra der jeg gikk og UiO studiemessig. Det er så klart mer å lese på nå siden det er masterfag (men det merker også de andre studentene, fra de jeg har snakket med), men det er mer oppfølgning her (kurs, manduksjoner osv.) så det er ikke sånn at jeg har sunket i snitt. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med veien jeg gikk, og det har ikke hindret meg i å få intervjuer hos de store advokatfirmaene.

edit: Så ikke at posten var så gammel.... Regner med at du har fått bestemt deg nå, lykke til uansett hvor du valgte å studere :)

Endret av melly666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har gått den veien. Jeg tok bachelor på den skolen som er forhåndsgodkjent hos alle de tre universitetene, slik at 

I fjor åpnet Bergen opp noen plasser for å kunne komme inn via bacheloren, men det er så klart ikke nok til å dekke behovet som finnes. Som nevnt er Bergen veldig åpen for å gjøre om studiet til 3+2 så vi får se hva utviklingen der blir.

 

 

I Bergen sin kommende 3 + 2 ordning vil likevel de studentene som kom direkte inn på 1. avdeling ha fortrinnsrett til de to siste masterårene, så spørs om studenter "utenfra" vil merke store endringer... 

Anonymous poster hash: 8e28f...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...