AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #1 Skrevet 19. november 2014 Hei! Ønsker å lage hjemmelagd konfekt og slikt til jul Er det noen som har noen fristende oppskrifter og tips? Anonymous poster hash: 91d5d...b18
OppNedPåAlt Skrevet 20. november 2014 #2 Skrevet 20. november 2014 Kom over disse: http://www.sweets2share.com/suksesskjeks-gule-jule-bomber/ De ser digge ut, og relativt enkle Er kanskje ikke helt konfekt da...
Spiremor Skrevet 20. november 2014 #3 Skrevet 20. november 2014 http://www.detsoteliv.no/recipes/31 http://dinmat.no/Oppskrifter/Dessert/Konfekt Her finnes masse. Vet at en kollega av meg lager baileyskuler fra Det Søte Liv hvert år, og hun må lage i flere omganger, for de blir spist opp så fort. Har ikke smakt dem selv, men det høres unektelig godt ut Hvis du har silikonformer til isbiter og sjokolade kan du selv smelte sjokolade, pensle formen og la det stivne i kjøleskap. (Pensle gjerne litt tykt.) Fyll deretter med f.eks. karamellsaus, marsipan, nougat e.l. La det eventuelt stivne litt i kjøleskap. Fyll deretter opp med sjokolade så du fyller formen og forsegler innholdet inne i sjokoladebiten. Sett til avkjøling igjen. Det kan være litt tricky å få sjokoladen ut av formene igjen. Et tips for både lettere fjerning og blankere sjokolade er å vaske formen med zalo like før den skal brukes og deretter "polere" formen litt lett inni med et kjøkkenhåndkle. Husk å ha sjokoladebitene i lufttett glass, så bør de holde en god stund. De kan bli litt hvite og blasse i fargen, men smaken er det som regel ingenting å si på. Hvitfargen kommer sannsynligvis av at sjokoladen ikke er temperert, men jeg bryr meg ikke om å temperere den selv
Susa Skrevet 20. november 2014 #4 Skrevet 20. november 2014 Jeg lagde troikakonfekt her om dagen! Farlig godt! Fant oppskriften på villaperlesukker.no MEN, jeg anbefaler å støype et sjokoladetrekk i konfektformen først, for så å fylle den med gele, trøffelkrem og marsipan! Jeg gjorde begge deler. Totalt håpløst å få ut geleen av formene, ikke lett å dyppe de i sjokolade heller. Men altså, det smakte jo bedre enn sjokoladen man kjøper i butikken!!! Skal også teste en oppskrift jeg har funnet på ferrero rocher, men venter til nærmere jul☺
lisske Skrevet 20. november 2014 #5 Skrevet 20. november 2014 Lager konfekt hvert år, lager sjokoladetrøfler(revet sjokolade, melis, ett egg og smør, ruller i oboy), rocky mountain, sarah bernad(små), bailyeskuler og oreokuler. Dette blir det vi lager vi i år iallefall Gleder meg allerede! Har prøvd meg på troika fra villaperlesukker to ganger, men alt bare sklir ut, blir bare masse klæsj og vanskelig å oppbevare Tror den droppes i år. Har lagd flere typer også, men ikke alle som blir populære. Lager også hjemmelagde lakrisdrops, familien er svært glad i lakris, så lager tre forskjellige smaker av lakris
AnonymBruker Skrevet 20. november 2014 #6 Skrevet 20. november 2014 Smelt hvit sjokolade (pass på at den ikke korner seg) Ha i peanøtter Ha massen over i små konfektformer (papir) og la dem avkjøle Hvit sjokolade kan byttes ut med kindersjokolade Nydelig! Andre digge saker: Oreokuler Tørket aprikos dyppet i sjokolade Negerboller (sirkusboller) Brente mandler og brente mandler med sjokoladetrekk Fløtekarameller Mandel suksess Trøfler Anonymous poster hash: fb873...1d8
Susa Skrevet 20. november 2014 #7 Skrevet 20. november 2014 Lager konfekt hvert år, lager sjokoladetrøfler(revet sjokolade, melis, ett egg og smør, ruller i oboy), rocky mountain, sarah bernad(små), bailyeskuler og oreokuler. Dette blir det vi lager vi i år iallefall Gleder meg allerede! Har prøvd meg på troika fra villaperlesukker to ganger, men alt bare sklir ut, blir bare masse klæsj og vanskelig å oppbevare Tror den droppes i år. Har lagd flere typer også, men ikke alle som blir populære. Lager også hjemmelagde lakrisdrops, familien er svært glad i lakris, så lager tre forskjellige smaker av lakris Anbefaler virkelig å bruke konfektformer! Jeg har noen litt store silikonformer til isbiter som var fine til det. Smeltet sjokolade og fylte formene. Satte forma på hodet over ei kakerist, slik at mesteparten av sjokoladen rant ut, og det bare blir igjen et sjokoladeskall. Sett kaldt for å stivne, før du fyller med gele, trøffel og marsipan. Til slutt smelter du sjokoladen igjen og har over formen☺
Susa Skrevet 20. november 2014 #8 Skrevet 20. november 2014 Smelt hvit sjokolade (pass på at den ikke korner seg)Ha i peanøtterHa massen over i små konfektformer (papir) og la dem avkjøle Hvit sjokolade kan byttes ut med kindersjokolade Nydelig! Andre digge saker:OreokulerTørket aprikos dyppet i sjokoladeNegerboller (sirkusboller)Brente mandler og brente mandler med sjokoladetrekkFløtekaramellerMandel suksessTrøfler Anonymous poster hash: fb873...1d8 Hva er mandel suksess? (Så før meg noe ala kremen fra suksesskaka, namenam☺)
lisske Skrevet 20. november 2014 #9 Skrevet 20. november 2014 Anbefaler virkelig å bruke konfektformer! Jeg har noen litt store silikonformer til isbiter som var fine til det. Smeltet sjokolade og fylte formene. Satte forma på hodet over ei kakerist, slik at mesteparten av sjokoladen rant ut, og det bare blir igjen et sjokoladeskall. Sett kaldt for å stivne, før du fyller med gele, trøffel og marsipan. Til slutt smelter du sjokoladen igjen og har over formen☺ Takk for tips, mener dette er det alternativet vi ikke har prøvd Vi får se om vi prøver på dette i år! Første gangen laget vi i en stor form, frøys ned og la på lag, skar opp og skulle dekke med sjokolade, men alt skled selvfølgelig fra hverandre... Andre gangen hadde vi kjøpt et par former, men lagde det slik oppskriften sa, alt i forma, frys også dekk, men også denne gangen ble det bare surr Geleen satt fast i bunnen... Men om vi skal lage troika, blir det på måten du sier
lisske Skrevet 20. november 2014 #10 Skrevet 20. november 2014 Hva er mandel suksess? (Så før meg noe ala kremen fra suksesskaka, namenam☺) http://www.sweets2share.com/suksesskjeks-gule-jule-bomber/ Dette må være en form for mandel suksess Tror nok du har rett i at det inneholder suksesstertekrem
Susa Skrevet 20. november 2014 #11 Skrevet 20. november 2014 http://www.sweets2share.com/suksesskjeks-gule-jule-bomber/ Dette må være en form for mandel suksess Tror nok du har rett i at det inneholder suksesstertekrem De kommer nok på kakebordet i år ja!!!
Aphrodite Skrevet 28. november 2014 #12 Skrevet 28. november 2014 Noen andre som har noe tips til godteri og sånt? Jeg elsker sånt!
majalill Skrevet 28. november 2014 #13 Skrevet 28. november 2014 Mintpletter! Dette er noe av det beste jeg vet, mamma lager de alltid til jul. Aner ikke hvilken oppskrift hun bruker, men jeg og søstern min tenkte å lage noen til henne i år i kalendergave, så fant denne oppskriften: 1 eggehvite 4 dråper peppermynteolje (kjøpes i spesialforretning eller på apotek) 4 dl Melis 100 g mørk sjokolade Pisk eggehviten stiv. Drypp i peppermynte-oljen. Bland i melis til massen er fast og smidig. Dryss melis på bordplaten, hell ut massen og elt den glatt. Kjevle den ut til den er ca. 1/2 cm tykk. Trykk ut små rundinger, f.eks. med et snapsglass. Smelt sjokoladen i vannbad eller på lav effekt i mikrobølgeovn. Dypp mintplettene i sjokoladen. La dem stivne på rist. Farlig godt altså. Tror vi skal doble posjonen Smaker litt som after eight, om dere liker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå