Gå til innhold

Har ikke lyst til å feire jul sammen med storfamilien på grunn av gavemengder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev dette i en annen tråd også, at jeg ikke vil feire jul sammen med storfamilien på grunn av gavemengden hos dem.

Min bror har ingen egne barn, men har 4 stebarn i alderen 20-26 år, og 6 stebarnebarn i alderen 0-5 år.

Den biologiske familien til stebarna er veldig stor på begge sider, og stebarna gir/mottar fra voksne søskenbarn i tillegg til tanter og onkler. Jeg overdriver ikke når jeg sier at hvert av barna og barnebarna får individuelle gaver fra minst 40 stykker.

Min bror fortalte at han talte antall gaver i fjor, og da lå det nesten 450 pakker under treet. Disse skulle fordeles på 16 personer.

Dette har ført til at en stor del av julekvelden og 1. juledag handler om julegaver, siden fordeling og oppakking av julegaver tar veldig mye tid når det er en så stor mengde.

Sist storfamilien feiret jul sammen opplevde jeg hele kvelden som et eneste gavekaos. Da sluttet vi ved gaveoppakkingen kl 1 om natten, og fortsatte neste morgen.

Nå har vi igjen fått forespørsel om å feire jul sammen med storfamilien, men på grunn av den store gavemengden frister det ikke.

Samtidig føler jeg det er veldig frekt av meg å takke nei på dette grunnlaget, det burde ikke være et problem for andre at de har stor familie.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 0e354...e13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

La være da. Det verste er en i et selskap som er misfornøyd og synes alt er et pes. Det smitter over til de andre.

Anonymous poster hash: cbb08...e0b
  • Liker 1
Skrevet

Jeg antar dem pakker opp en og en gave mens alle ser på? Kanskje det hadde vært bedre om de ikke hadde denne ordningen når det er så mange gaver.

Skrevet

Feir for dere selv og møt heller storfamilien i et juleselskap en av juledagene. Det har vi gjort i flere år, og det funker finfint :)

Anonymous poster hash: d0135...161
  • Liker 3
Skrevet

La være da. Det verste er en i et selskap som er misfornøyd og synes alt er et pes. Det smitter over til de andre.

Anonymous poster hash: cbb08...e0b

Oi, der kom det en ordentlig solstråle! :ler:

Jeg er hverken sur eller misfornøyd, og stemningen er alltid god når vi er samlet.

Men å tilbringe 10 timer med å se på at andre åpner gaver synes jeg (og resten av familien, inkludert min og min brors mor) blir veldig langtekkelig.

Jeg antar dem pakker opp en og en gave mens alle ser på? Kanskje det hadde vært bedre om de ikke hadde denne ordningen når det er så mange gaver.

Det hadde vært en idé.

Feir for dere selv og møt heller storfamilien i et juleselskap en av juledagene. Det har vi gjort i flere år, og det funker finfint :)

Anonymous poster hash: d0135...161

Det hadde vært en god idé om vi ikke hadde bodd en dagsreise fra hverandre. :)

• Liker 1
Skrevet

Oi, der kom det en ordentlig solstråle! :ler:

Jeg er hverken sur eller misfornøyd, og stemningen er alltid god når vi er samlet.

Men å tilbringe 10 timer med å se på at andre åpner gaver synes jeg (og resten av familien, inkludert min og min brors mor) blir veldig langtekkelig.

Det hadde vært en idé.

Det hadde vært en god idé om vi ikke hadde bodd en dagsreise fra hverandre. :)

En dagsreise er da ikke lengre i romjulen enn til juleaften.

Vi feirer juleaften hjemme, bare jeg, mannen og våre to barn. Så er vi sammen med min søster og hennes familie 1. juledag, for de bor bare en times kjøring unna oss. Senere i romjula drar vi til svigers (som bor noen timers kjøring unna) og blir der 3-4 dager, og er sammen med mannens søsken og deres familier som alle bor i samme bygd.

Anonymous poster hash: c3ccc...68a

Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt, TS. Har selv vært i juleselskap hvor barna (som har både stemor og stefar og følgende fire sett besteforeldre og fireganger opp med onkler og tanter og søskenbarn) har fått helt SINNSSYKE mengder med gaver. Jeg ble rett og slett uvel.

Om du ikke ønsker å fwire med dem så gjør du ikke det. Om noen spør kan du bare si at du i år ønsker en rolig jul.

• Liker 1
Skrevet

Jeg også tenker at du burde gjøre det du føler. Ikke feire jul der hvis det blir langtekkelig. Men kanskje det går an og ha en samtale om hvordan dere føler det? Kommunikasjon og ærlighet er ofte en god begynnelse

Skrevet

En dagsreise er da ikke lengre i romjulen enn til juleaften.

Vi feirer juleaften hjemme, bare jeg, mannen og våre to barn. Så er vi sammen med min søster og hennes familie 1. juledag, for de bor bare en times kjøring unna oss. Senere i romjula drar vi til svigers (som bor noen timers kjøring unna) og blir der 3-4 dager, og er sammen med mannens søsken og deres familier som alle bor i samme bygd.

Anonymous poster hash: c3ccc...68a

Jeg formulerte meg feil.

Vi må reise hjem senest på morgenen 2. juledag på grunn av jobb, og derfor må vi enten reise til dem til julaften, eller ikke i det hele tatt.

Jeg forstår deg veldig godt, TS. Har selv vært i juleselskap hvor barna (som har både stemor og stefar og følgende fire sett besteforeldre og fireganger opp med onkler og tanter og søskenbarn) har fått helt SINNSSYKE mengder med gaver. Jeg ble rett og slett uvel.

Om du ikke ønsker å fwire med dem så gjør du ikke det. Om noen spør kan du bare si at du i år ønsker en rolig jul.

Takk for at du forstår. :)

Min og min brors mor, samt svigermor, vil helst ha en rolig jul hos oss, men de blir med hvis jeg bestemmer meg for å reise.

Barna har lyst til å feire sammen med familien, selv om de synes det er kjedelig med gavene, så det hele står og faller på hva jeg bestemmer meg for.

Jeg skal tenke videre, jeg trenger heldigvis ikke gi beskjed før til helgen.

Skrevet

Dette har jeg stor forståelse for, TS! Det blir en pakkegalskap som tar all tid og fokus når man egentlig skal kose seg sammen.

Det er noen som tenker "jo flere pakker jo bedre", men barna får jo ikke med seg hva de får.

Etter å ha opplevd tidenes pakkekaos hos svigers i fjor, med ørti unger og ditto pakker, hyl og skrik, tar jeg med sønnen min og feirer jul hjemme hos mine foreldre. Det der gidder jeg aldri mer!

God jul. :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslo at man på formiddagen åpner gaver fra personer som ikke er tilstede, men det gikk de ikke med på. Jeg ønsker å ha mulighet til å prate sammen og ha det hyggelig, men julaften brukes kun til å åpne gaver. Det er hyling, skriking og gaver blir kastet overalt. Feirer derfor kun med mor. Hun orker heller ikke alt bråket. Det er mye hyggeligere enn utakknemlige folk.

Anonymous poster hash: ed6d2...887

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt om at man bare åpner gave fra hverandre i selskapet og tar resten hver for seg. Kanskje det er noe du kan foreslå?

Ellers vet jeg om andre som lar alle få 3 pakker en og en og tar resten gå uten at alle ser.

Syntes du kan si at du syntes det er for mange gaver og heller foreslår en ny pakketradisjon.

Skrevet

Jeg skjønner at dette legger en demper på gleden ved julaften. Vi er alltid ganske mange når vi feirer jul, og pga stor familie/stebarn blir det enorme mengde pakker her også. Vi har alltid gjort det slik at alle gavene deles ut fram til det er tomt under treet. Deretter pakker hver opp alle sine gaver, uten at alle sitter og venter og ser på. Etter gaveåpning går vi runden og takker hverandre for gavene, og tar en kikk på hva de andre har fått. Slik bruker vi ikke timesvis på gaveåpning.

Ungene pleier dessuten å få åpne gaver i løpet av dagen så vi gjemmer ikke alle deres helt til kvelden.

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle svar, og spesielt til alle som forstår at jeg ikke er sur eller misfornøyd, men synes det blir litt for mye styr.

Jeg har snakket med broren min nå, fortalt at jeg synes det blir for mye med pakkene, og kommet med noen av forslagene dere har kommet med.

Han var enig i at det ble veldig mye, men hadde ikke lyst til å gjøre forandringer på tradisjonen deres nå.

Så, vi holder oss hjemme i jula i år, og så snakker vi mer om det etter nyttår, i god tid før julen neste år.

• Liker 2
Skrevet

Her elsker vi å ha mange pakker, men så er vi max 3 stykker sammen på julaften også, da, så det er begrenset hvor ille det kan bli, og stemningen er fredelig uansett. Skulle jeg feiret med storfamilien, så ville jeg sørget for at man kunne gjøre andre ting enn å pakke opp gaver også. Er man 10-20 personer går det vel litt tid mellom hver gang akkurat du får en gave, så da kan man jo bruke tiden imellom på å spise dessert, spille kort, lufte seg litt ute, og så videre. Jeg hadde aldri orket å bare sitte å glo på at et titalls folk pakker opp gaver. Og så tror jeg at jeg ville foretrukket at ungene pakker opp gaver litt tidligere på dagen så man får dem i seng i rimelig tid, så kan heller de voksne ta sine i ro og fred litt senere.

Anonymous poster hash: b09a1...b4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...