Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er litt slik jeg føler det. Hvis du ikke var med på å eksperimente og lære deg å sminke deg i ungdommen så kommer det til å bli vanskelig senere. Jeg ser det på min venninnegjeng; de som begynte samtidig gikk igjennom de samme blemmene sammen (for mye rouge/solpudder, det å lære seg å duse ut kanter, ta på øyenskygge etter mascaraen etc...) vi var 13 år og gjorde mye feil og lærte etterhvert hva som fungerte. De som ikke var med på dette sminker seg ikke den dag i dag. Jeg vet at flere av dem har lyst (de har spurt meg om jeg kan sminke dem til spesielle anledninger ol.) men de greier ikke dette selv, og det skjønner jeg jo. Du har ikke lyst å være 25 år og måtte gå igjennom mye prøving og feiling...

Noen andre som føler det sånn?

Anonymous poster hash: 3b50b...38c
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei!

Når man er voksen har man en bedre evne til å se hva som er pent og mindre pent enn hva man har som 13-åring.

Man er også litt mer bevisst og kritisk og smører ikke på, på samme måte som ei på 13

Anonymous poster hash: 59583...c25

• Liker 7
Skrevet

Skjønte ikke overskriften din?

Ikke jeg heller!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde flere venninner på ungdommsskolen som ikke sminket seg men som i dag er veldig flinke, så tror ikke dette har så mye å si.

Til dere som ikke forstår overskriften:

Ordet Vindu betyr i denne sammenheng at man har en viss tidsbegrensning.Lite vindu = kort tid.

• Liker 1
Skrevet

Skjønte ikke overskriften din?

Ikke jeg heller!

Jeg mente bare at lærer man ikke å sminke seg i ungdomstiden, så lærer man det aldri.

Skrevet

Jeg syns jeg har lært mye om sminke, og meg selv, hva jeg kler osv mye bedre etter at jeg kom over i 20-årene. :)

Man slutter jo aldri å lære, og man kan forandre stil mange ganger i løpet av et liv. nå, i midten av tyveårene, sminker jeg meg mye bedre enn som 15-åring!

Som nevnt oppi her, får man en litt større forståelse for sammensetninger og mengde. Jeg ser jo nå at knallrosa øyeskygge ikke er bra på meg, det får frem den gule tonen i huden min. :P

Anonymous poster hash: e1ca4...449

• Liker 1
Skrevet

Begynte ikke å sminke meg før jeg var rundt 16. Vil ikke si det har noe å si for om jeg "kan eller ikke kan sminke meg". At en ikke kan lære det hvis en ikke begynte tidlig, høres bare dumt ut. Det er mange som ikke behøvde noe sminke før den tid, og hadde andre interesser enn sminke.

Jeg bruker dog med mye færre produkter enn mange av mine mer sminkede venninner. Resultatet er det samme, men bare med mer/færre produkt.

Skrevet

Den sminken man brukte når man var tenåring er ofte ikke like kledelig når du er over 25 år.

• Liker 2
Skrevet

Nei!

Når man er voksen har man en bedre evne til å se hva som er pent og mindre pent enn hva man har som 13-åring.

Man er også litt mer bevisst og kritisk og smører ikke på, på samme måte som ei på 13

Selvfølgelig, men man gjør jo litt feil i begynnelsen. Min erfaring er i alle fell at de som ikke begynte når de andre begynte aldri syntes det er vanskeligere når de blir eldre.

Skrevet

Begynte ikke å sminke meg før jeg var rundt 16. Vil ikke si det har noe å si for om jeg "kan eller ikke kan sminke meg". At en ikke kan lære det hvis en ikke begynte tidlig, høres bare dumt ut. Det er mange som ikke behøvde noe sminke før den tid, og hadde andre interesser enn sminke.

Jeg bruker dog med mye færre produkter enn mange av mine mer sminkede venninner. Resultatet er det samme, men bare med mer/færre produkt.

16 er jo tidlig da. Jeg snakker sånn 25...

Skrevet

Jeg syns jeg har lært mye om sminke, og meg selv, hva jeg kler osv mye bedre etter at jeg kom over i 20-årene. :)

Man slutter jo aldri å lære, og man kan forandre stil mange ganger i løpet av et liv. nå, i midten av tyveårene, sminker jeg meg mye bedre enn som 15-åring!

Som nevnt oppi her, får man en litt større forståelse for sammensetninger og mengde. Jeg ser jo nå at knallrosa øyeskygge ikke er bra på meg, det får frem den gule tonen i huden min. :P

Anonymous poster hash: e1ca4...449

Jeg også, absolutt, man sminker seg jo ikke likt som da man var tenåring (heldigvis), men jeg tror det å komme igang og starte når man er godt oppi 20 årene kan være tyngre, hvis man har 0 erfaring fra før av.

TS

• Liker 1
Gjest Gurgemeie
Skrevet

Jeg begynte å se på youtube-videoer da jeg var rundt 18 år gammel, og nå er jeg 23, så de siste 5 åra har jeg egentlig vært veldig interessert i sminkevideoer. Nå har jeg lært ganske mye, og vil si jeg er ganske flink til å sminke meg (får ofte kommentarer når jeg sminker meg litt mer enn til hverdags). Venninnene mine spør meg støtt og stadig om jeg kan sminke dem, noe jeg gjør med glede, men de har ikke lyst til å lære mer om sminke enn de allerede kan. De er like gamle som meg. De har ikke tålmodighet til å lære seg det, eller og se på youtube-videoer.

Men dette er jo smak og behag. De er ikke dårlige til å sminke seg, de bare mangler kunnskap om det vil jeg si, da. Og det er helt greit for min del! :)

Skrevet

Eg kan ikkje heilt sjå kvifor det skulle ha noko å seie. Det har nok meir med interesse og vilje til prioritere tida det tek til øving. Som fjortis tek ein seg den tida, seinare gjer ein det ikkje. Eg brukte null sminke fram til eg byrja på universitetet, men vil påstå at eg i dag er ganske så flink til å sminke meg. Om ein blir kjempeinteressert og byrjar å øve som 35-åring kan eg ikkje sjå at det skulle ha noko å seie på kor flink ein blir.

Skrevet

Se på bloggeren Krissy. Et godt eksempel på at man ikke nødvendigvis er noen sminkeekspert fordi om man er tenåring :ler:

Et eksempel til skrekk og advarsel!

• Liker 2
Skrevet

Se på bloggeren Krissy. Et godt eksempel på at man ikke nødvendigvis er noen sminkeekspert fordi om man er tenåring :ler:

Et eksempel til skrekk og advarsel!

Men det er jo ikke det TS sier! :roll: Tvert i mot at det er greit å gjøre seg ferdig med tabbene når man er 16 og ikke når man er 36. Man lærer jo utvilsomt gjennom prøving og feiling, og det er det jo greit å være ferdig med i tenåra, en 40-åring med feil sminke ser jo snålere ut enn en tenåring i samme situasjon. ;) Det er jo ikke som om man magisk er fullt utlært når man begynner å sminke seg i godt voksen alder, så jeg skjønner godt hva TS mener.

Anonymous poster hash: d6106...601

• Liker 5
Skrevet

Jeg sminket meg ikke som ungdom. Moren min sminker seg ikke, og jeg hadde ingen storesøster som kunne viser meg heller. Gjorde noen heller dårlige forsøk når jeg var 25. Fikk interessen når jeg var 30+++, eksperimenterte og studerte blogger og youtube-videoer og får et ganske bra resultat klarer det ganske bra når jeg gidder :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg også, absolutt, man sminker seg jo ikke likt som da man var tenåring (heldigvis), men jeg tror det å komme igang og starte når man er godt oppi 20 årene kan være tyngre, hvis man har 0 erfaring fra før av.

TS

Jeg forstår hva du mener, men dette handler vel ikke om at det er vanskeligere å tilegne seg kunnskapen, men mer at du tester ut ting som potensielt ser idiotisk ut i ung alder. All gevinst krever en viss risiko og man finner frem til hva som er kler en ved å teste ut ting.

Som tenåring går man igjennom faser med grusomme antrekk og gyselig sminke og man er "unnskyldt" da man er ung. De fleste forventer at man har et visst begrep om hva som kler en ettersom man blir eldre.

Det står jo også litt mer på spill. Om man skal på en date som 25åring er det annerledes enn da man var tenåring og ikke akkurat i fasen der man er på jakt etter en livspartner.

Anonymous poster hash: ab86c...e79

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig med ts. Jeg sminker meg hver dag, men det blir ikke noen voldsom eksperimentering med nye øyeskygger og blush nå som jeg nærmer meg 30. Tiden for å være Orange i ansiktet helt til man ser seg i et godt opplyst speil ute er definitivt forbi for min del. Om jeg skal prøve noe nytt blir det isåfall hjemme eller om jeg skal til et dårlig opplyst sted :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår hva du mener, men dette handler vel ikke om at det er vanskeligere å tilegne seg kunnskapen, men mer at du tester ut ting som potensielt ser idiotisk ut i ung alder. All gevinst krever en viss risiko og man finner frem til hva som er kler en ved å teste ut ting.

Som tenåring går man igjennom faser med grusomme antrekk og gyselig sminke og man er "unnskyldt" da man er ung. De fleste forventer at man har et visst begrep om hva som kler en ettersom man blir eldre.

Det står jo også litt mer på spill. Om man skal på en date som 25åring er det annerledes enn da man var tenåring og ikke akkurat i fasen der man er på jakt etter en livspartner.

Anonymous poster hash: ab86c...e79

selvfølgelig, det er jo ikke evnene det går på, det er det "rommet" man har for å eksperimentere.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...