Gå til innhold

Hva spiser dere i jula, som ikke er tradisjonell julemat? Del din oppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg ikke på vanlige middagsretter som man ellers spiser året rundt. Har dere noen spesielle retter/tradisjoner som dere spiser hovedsakelig i jula. Tenker på før jul og i romjulen, og ikke de tradisjonelle julemiddagsrettene.

Vi har ikke det, derfor spør jeg dere, håper på noen gode tips og inspirasjon :nissevink:

Anonymous poster hash: 19dd8...ed4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dessverre ikke oppskriften, men jeg har noen venner som spiser kylling. Tror det er i en slags gryte, finnes sikkert en haug med oppskrifter på det der ute hvis du er interessert :)

Skrevet

Jeg er vokst opp med reinsdyrsteik på julaften. Med waldorfsalat, rødbeter, sylteagurk, tyttebærsyltetøy, viltsaus, grønnsaker og poteter. Utrolig godt!

• Liker 1
Skrevet

Vi spiser reinsdyr 1. juledag når det er vår tur. Det er sinnsykt godt.

Anonymous poster hash: 6cb56...f66
Gjest mainbitch
Skrevet

Jeg spiser kylling. Chicken à la king heter retten. Det er bare å google så skal du finne opskriften!

Skrevet

Svigerfamilien lager druesalat (til å ha på brødskiva), pappa spiser masse forskjellige typer sild og jeg koser meg med sildesalat. Syns det er synd at ikke julesildesalaten er i butikken resten av året også! Har ingen oppskrifter å dele, da.

Skrevet

Vegisterkaker fra veganmisjonen :danse:

Utrolig godt med tradisjonell julemattilbehør som poteter, brun saus, waldorfsalat, rosenkål, kålrabistappe osv.

Anonymous poster hash: ad798...1a7
  • Liker 3
Skrevet

Jeg er vokst opp med reinsdyrsteik på julaften. Med waldorfsalat, rødbeter, sylteagurk, tyttebærsyltetøy, viltsaus, grønnsaker og poteter. Utrolig godt!

Å herregud! Vann i munn! :)

Anonymous poster hash: 2b365...515

Skrevet

Vel, det er ikke tradisjonell norsk julemat, men vi har skotsk julemiddag en av dagene i romjula. Da er det helstekt and eller gås, roast potatoes, rødvinssaus, tranebærsyltetøy, rundstykker, pastinakk bakt i lønnesirup, pigs in blankets og kålrot- og gulrotstappe. I fjor ble det banoffee pie til dessert, og det er stor fare for at det blir det i år også ;)

Ellers spiser vi hjortestek første juledag og hvitvinsdampet kveite andre juledag :)

• Liker 2
Skrevet

Nøttestek og veggiskaker, mmmmm!!! Ungene og resten av familien spiser pinnekjøtt

• Liker 4
Skrevet

Skal lage and ( eller lutefisk) i år- gleder meg!!

Skrevet

Skal lage and ( eller lutefisk) i år- gleder meg!!

Omg, and er fantastisk godt. Spesielt pekingand.

Anonymous poster hash: 6cb56...f66

Skrevet

I år skal jeg lage nøttestek :)

• Liker 2
Skrevet

Vi bruker bestandig rester av kalkunen på julaften de påfølgende dagene. Da spiser vi feks green curry, bretagnegryte, kalkunsuppe osv :) Godt med litt lettere mat noen dager i jula!

Skrevet

Aldri en jul uten and. Det kan bli and både lille julaften og nyttårsaften og om suget er der - veldig godt. Tilbehør er normalt søtpotetmos smaksatt med appelsin, rødkål smaksatt med fikner, spisskummen og mye annet. I tillegg stekte grønnsaker og antagelig den beste rødvinen i året.

Skrevet

Aldri en jul uten and. Det kan bli and både lille julaften og nyttårsaften og om suget er der - veldig godt. Tilbehør er normalt søtpotetmos smaksatt med appelsin, rødkål smaksatt med fikner, spisskummen og mye annet. I tillegg stekte grønnsaker og antagelig den beste rødvinen i året.

Må bare fnise litt av at avataren og navnet ditt er en and og du må ha and hver jul :fnise:

Skrevet

Må bare fnise litt av at avataren og navnet ditt er en and og du må ha and hver jul :fnise:

Ja, det er en forferdelig skikk, men må man så må man.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...