Gå til innhold

Heving av leiekontrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har seg sånn at jeg og samboer bor i en sokkelleilighet hos en fyr, noe vi har gjort siden april. I det siste har det skjedd ganske mye som jeg mener IKKE er helt tilfeldig...

1) Huseier har tatt seg inn i leiligheten vi leier mens vi har vært borte. Ikke bare en gang, men flere ganger. Han har begrunnet dette "besøket" med at det sto på lys i leiligheten som han skrudde av. Han har flere ganger sagt ifra, men da helst noen dager etter han faktisk har gjort det.

Siste gang han låste seg inn i leiligheten så var det for å skru av lys, fordi han var redd for brann. Han hadde ikke tatt kontakt med oss som leieboere først for å spørre, men bare gått inn. Det viser seg at han har vært inne på hvert et rom i leiligheten, også soverommet! Dette ser jeg på som en krenkelse av privatlivet og et tillittsbrudd. Det har vi sagt til han, samt sagt at om det gjentar seg så blir vi nødt til å anmelde han. Han lovte å aldri gå inn der igjen.

2) Bare noen dager etter han låste seg inn, fikk samboer en sms om at en elektriker skulle komme og se på strømmen i leiligheten. Dette fikk han mld om bare 10min før elektriker skulle være der. Jeg lå å sov, noe samboer sa ifra om, så det passet ikke. Dagen etter ringer det på døren. Der står elektrikeren og ville inn i leiligheten. Vi fikk ingen forvarsel om at han skulle komme, og det var heller ikke snakk om nytt tidspunkt for sjekk dagen før.

Under inspeksjonen fant elektriker sølvfolie rundt to av sikringene og det hadde blitt varmgang i sikringsskapet slik at det kunne ha tatt fyr når som helst! Jeg ble selvfølgelig skjelven da jeg vet konsekvensene av å gjøre sånt i et sikringskap, og elektrikeren sa at vi kunne bli politianmeldt for det. Det er jo greit nok, hadde det bare vært vi som hadde gjort det!

Jeg er kanskje paranoid nå, men jeg synes det er litt for tilfeldig at huseier skal låse seg inn og slå av lys fordi han var redd for brann, deretter tilfeldigvis bestille inspeksjon fra en elektriker som fant en brannfelle i sikringskapet, og dette bare i løpet av noen dager! Samboer er enig..

Det jeg lurer på nå er om vi har krav på å heve leieavtalen pga de to punktene? Altså at han låser seg inne når vi er borte, brudd på privatlivets fred, samt at vi føler oss utrygge her nå når vi vet at sikringskapet er blitt brent. Vi har jo 3 mnd oppsigelse, men ved heving av avtalen vil jo dette falle bort. 3 mnder til slik er for meg uaktuelt! Om han ikke går med på heving så vi har ca en mnd på oss til å flytte ut, så tror jeg faktisk jeg vil melde han til Leieboligforeningen for brudd på loven og avtaler.

Hva tror dere? Hva ville dere ha gjort i en slik situasjon? Hva har jeg faktisk lov til/rett på som leier?

Anonymous poster hash: 25f71...970

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis leiligheten har blitt utleid til andre før dere, så kan det jo være at det er de som har gjort det. Og at utleieren først oppdaget dette når han var innom dere.

Ikke greit å ta seg inn uten å spørre først, men veldig usikker på om det er hevingsgrunn? Hvor mange ganger er det snakk om?

Si opp kontrakten - da har dere tre måneder på dere. Det er nok lettere enn å gå igjennom prosessen med heving.

Skrevet

Det har bodd andre i leiligheten før oss ja, så det kan selvfølgelig være de. Men rart det skulle holdt så lenge uten at det har tatt fyr i sikringsskapet. Det er tross alt mange måneder siden de flyttet ut og vi flyttet inn...

Anonymous poster hash: 25f71...970

Skrevet (endret)

Det kan jo være at det kan ta fort fyr, eller ta lang tid. Vanskelig å si, jeg har ikke peiling på det. Jeg hadde i hvert fall sagt opp kontrakten og flyttet.

Endret av Evans
Gjest Haaploes
Skrevet

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt kontakt med Leieboerforeningen og hørt hva de har å si om saken.

Skrevet

Husleieloven:

§ 2-12. Heving av leieavtalen

Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.

Er det klart at det vil inntre mislighold som gir leieren hevingsrett, kan leieren heve allerede før tidspunktet for overlevering. Hevingen kan avverges dersom utleieren straks stiller betryggende sikkerhet for at avtalen vil bli oppfylt.

Leieren kan ikke heve leieavtalen på grunn av forsinkelse etter at husrommet er overtatt, eller på grunn av mangler når disse er rettet etter bestemmelsene i § 2-10.

Her er en mal for heving av leiekontrakt fra forbrukerrådet:

http://www.forbrukerradet.no/klage/Klagebrevliste/Bolig/leie-bolig/heving-av-leieavtalen

Du kan reklamere, og kreve heving av avtalen, men huseier kan også avverge hevingen med å rette mangelen jf. §2-10 Vil leieren gjøre en mangel gjeldende, har utleieren krav på å få rette mangelen dersom retting kan skje uten vesentlig ulempe for leieren, og leieren heller ikke ellers har særlig grunn til å motsette seg retting.

Hva husleier kan gjøre for å stanse utleiers adgang til leid bolig:

http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Harutleieradgangleiligheten.aspx

Om det er akutt brannfare, som ikke er rettet, så høres det ut som rimelig grunn til heving.

Anonymous poster hash: a86dd...413
Skrevet

Man kan ikke anmelde noen til leieboerforeningen. Anmeldelser gjør man til politiet, men dette bryr neppe politiet seg om å bruke tid på.

Til Leieboerfroeningen kan du henvende deg for råd og veiledning, etter at du har blitt medlem og betalt medlemskapet. Dog tror jeg neppe du får hevet noe leieavtale i dette tilfellet. Mange opplever utleierere som snoker i en eller annen form, dette opplever en ikke når en eier egen bolig.

Anonymous poster hash: 3a1fc...4f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...