AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #1 Skrevet 19. november 2014 Hei! Planlegger å flytte til Dublin når jeg blir ferdig med videregående for å studere der. Men hører jo så mangt om Irland og er litt usikker på forskjellige ting. Er det mye politisk ekstremisme der? Er det i mye kriminalitet? Byen ser fin ut på bilder og sånn, men hvordan er den i virkeligheten? Anonymous poster hash: 2ae7e...70c
Gjest Solstråla88 Skrevet 21. november 2014 #2 Skrevet 21. november 2014 Nydelig! Har vært i Dublin to ganger og jeg skal tilbake! Hyggelig og utadvendt folkeslag, det vi kunne se var masse politi i gatene. Kan ikke si jeg la merke til hverken politisk ekstremisme, ei heller kriminalitet. Jeg er dublin fan, bare vær obs på at det kan være mye regn der 1
Kara W Skrevet 21. november 2014 #3 Skrevet 21. november 2014 Jeg og mannen studerte i Dublin, og vi stortrivdes. Det var svært lite politikk og ekstremisme der, det hører mest til i Nord-Irland. Vi la ikke merke til så mye kriminalitet, men det var en del mer vold på byen enn det vi er vant med fra Norge. Tar man litt forholdsregler så går det som regel bra, men man bør unngå å f.eks gå alene hjem, og det kan være lurt å prøve å finne en taxi før alle nattklubben stenger (samme som i Norge at de stenger samtidig, og alle prøver å få taxi samtidig. Opplevde et par ganger å stå i taxikø i over en time). Irene er ekstremt hyggelig og lette å komme i prat med, men det kan være vanskelig å bli venn med dem. De tar gjerne en øl på byen sammen, men det er svært sjeldent man blir invitert hjem til noen eller har dype, følelsesladde samtaler. De beste stedene å bo er sør for elven (partall-postnummer), ev like nord for elven om du trives midt i sentrum (Dublin 1). Dublin 4 er det poshe området. Jeg anbefaler å bo langs Dart'en (den lokale toglinjen) om du ikke skal bo midt i sentrum. Det går en del busser, men de er ikke alltid like pålitelige. Det er også kommet en trikk som jeg tror en ganske grei, men denne åpnet like før jeg flyttet hjem, så skal ikke si så mye om hvordan den virker. Irland har ikke noe folkeregister, så det kan være litt vanskelig å få ting som internettlinje, bankkonto, lånekort på biblioteket osv. Den vanligste måten å bevise bosted på er å vise frem en faktura i eget navn, så om du har mulighet bør du sette strøm eller gas-regningen i ditt navn. Vet om folk som abbonerte på et blad bare for å ha en faktura å vise til. Og så er det nesten ti år siden jeg bodde der så noen ting kan ha forandret seg. Jeg har f.eks hørt at de har fått nettbank så du slipper å fysisk gå i banken for å betaler regninger 1
Hecubaa Skrevet 21. november 2014 #4 Skrevet 21. november 2014 Dublin er en veldig koselig by med veldig vennlige innbyggere En kollega av meg har bodd der ett år i forbindelse med studier og kan ikke få fullrost byen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå