Gå til innhold

Budsjett for jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt hus og eier ikke noe julepynt. Skal ikke ha selve julefeiringen hos oss, men det går jo gjerne litt ekstra til mat. Og så er det gavene. Byturer med hjemvendte venninner. Skulle også hatt noen ting til huset, som et skap. Tenkte derfor å prøve å sette opp et budsjett slik jeg ikke går på en smell.

Har du satt opp spesifikt budsjett for jula? Del det gjerne. :)

Anonymous poster hash: ee890...9b1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg for min del tenker 3-4000 på julegaver ( dette er jo veldig individuelt, men også relativt lett å få oversikt over?) et par tusen ekstra på juleaktiviteter, julelunsjer, venninnejulebort etc. 1-2 tusen på klær etc ( nye sko? Julekjole?) og noen hundrelapper på pynt, lys etc...

Skrevet

Pynt kan være veldig billig! Julestjerne fra IKEA, lys og noen nisser fra Nille så kommer du langt. Og så kan du ønske deg julepynt i julegave. Lett for de som skal kjøpe gave til deg og så har du litt til resten av jula og neste år.

Jeg pleier å bruke 2-3000 på julegaver. Spleiser med søsken og det er ikke tradisjon for dyre gaver i min familie. Heldigvis. Ikke har jeg familie selv som jeg må fore med dyr mat heller, så jeg slipper ganske billig unna. Reiser hjem og lever på mor og far selv om jeg er godt over 30! En 1000-lapp til nye klær må jeg vel bruke. Klarer meg fint med de 5000,- ekstra jeg får pga halv skatt i desember.

Men for familier med små barn som er hjemme i jula og kanskje skal ha besøk, så skjønner jeg at det går med en del ekstra!

Anonymous poster hash: 9cb82...f8f

Gjest tuppesjura
Skrevet

Nei, har ikke noe budsjett for jula. Går hinsides med penger da, men det får så være.

Gjest mainbitch
Skrevet

Har ikke noe budsjett for jula, men jeg ser for meg å bruke omtrent 5000 på julegaver. + en ipad til meg selv :danse:

Skrevet

Tja, skal prøve å bruke minst mulig, blir kvalm av dette kjøpesirkuset i juletiden :spy:

Anonymous poster hash: bc7d1...324
  • Liker 5
Skrevet

Det trenger jo egentlig ikke gå så mye penger.

Mat kjøper man jo uansett + pinnekjøtt, bake noen kaker, brus, nøtter, dessert
Julegaver trenger heller ikke kjøpes så dyrt.

Anonymous poster hash: 6a930...1be
  • Liker 1
Skrevet

Kr 0. Syns julen er noe tull og har meldt meg ut av dette sirkuset for mange år siden.

Anonymous poster hash: 286a1...2f7
  • Liker 1
Skrevet

Joda.

Liker julen og alt det koselige styret med den.

Kommer sikkert til å ryke rundt 20.000 på meg. Ihvertfall.

Anonymous poster hash: 9e127...319
Skrevet

Jeg gir opplevelser fremfor gaver til voksne. Så de inviteres til julemiddag. Barna får praktiske gaver eller penger rett på sparekonto. Disse overføres samtidig med bursdagsgaven, så slipper jeg å tenke på det i december. Leker får de uansett nok av.

#haterjulestress

Anonymous poster hash: 98265...009

Skrevet

Jeg gir opplevelser fremfor gaver til voksne. Så de inviteres til julemiddag. Barna får praktiske gaver eller penger rett på sparekonto. Disse overføres samtidig med bursdagsgaven, så slipper jeg å tenke på det i december. Leker får de uansett nok av.

#haterjulestress

Lurer på hva slags "opplevelser" dette kan være snakk om... :fnise: ?

Skrevet

Jeg bruker 3.000-4.000 på gaver cirka, men det er spredd utover året. Pynt går det 200-400 kroner, da dette er andre julen jeg eier leiligheten så jeg har så å si ikke noe pynt. Mat bruker jeg det samme som alltid, max 2200 kroner. (jeg er så heldig at jeg får påspandert middag julaften, 1. juledag og på nyttårsaften. Hvis ikke så hadde jeg vel brukt rundt 2500. Skal nevnes at matposten er for hele desember-januar perioden, og ikke bare juleuka.)

Skrevet

Vi har egen julekonto som vi setter av 1700 hver måned. Det blir 20 400 når desember kommer. Det blir brukt og mere til:)

Jeg var møkklei av å tømme brukskontoen hver desember og ha lite penger til januar så for noen år siden laget jeg meg en julekonto.

Nå er vi så gammel at det er vi som har mange gjester i jula så det går med en del penger til mat og drikke. Det går med rundt 17 000 til julegaver og resten går med til lys og småtterier. Mat og drikke går fra lønn i desember.

Anonymous poster hash: 8c9a4...849
Skrevet

Jeg regner med å bruke 1000 kr på mat, 1000 kr på gaver og 400 kr på julebord med jobben.

Skrevet

Lurer på hva slags "opplevelser" dette kan være snakk om... :fnise: ?

Hahaha :) det står jo at de inviteres til middag. Eller har du andre forslag?

• Liker 1
Skrevet

Regner med å bruke 7.000 på gaver og en eller annen sum på pynt.

Skrevet

Vi har egen julekonto som vi setter av 1700 hver måned. Det blir 20 400 når desember kommer. Det blir brukt og mere til:)

Jeg var møkklei av å tømme brukskontoen hver desember og ha lite penger til januar så for noen år siden laget jeg meg en julekonto.

Nå er vi så gammel at det er vi som har mange gjester i jula så det går med en del penger til mat og drikke. Det går med rundt 17 000 til julegaver og resten går med til lys og småtterier. Mat og drikke går fra lønn i desember.

Anonymous poster hash: 8c9a4...849

Det hørtes ut som en god ide med egen julekonto. :)

Men jeg må bare spørre... 17.000 på julegaver? Har dere veldig stor slekt? :vetikke:

Skrevet

Ser det er store variasjoner på hvor mye folk bruker på jula. Men det er vel ganske naturlig at en familie med mange barn bruker mer enn en student som reiser hjem til mor. :)

Jeg personlig liker julen, men har ikke lyst å svi av mange månedslønner. Så har nå satt opp for meg selv:

Mat: 4000 kr

Julegaver: 3500 kr

Julepynt: 500 kr

Interiør: 3000 kr

Totalt: 11000 kr

Og så kommer lån, strøm etc. i tillegg. Har samboer, så dette er bare halve budsjettet. Synes det er mye penger, så skal prøve å la dette være maks og så heller bruke litt mindre på julegaver og lage det meste av julepynten selv.

TS

Anonymous poster hash: ee890...9b1
Skrevet

Europris har mye billig julepynt :) Har selv ikke satt opp et budsjett, men satser på å kjøpe det meste av ny julepynt der :danse:

Skrevet (endret)

Ekstra julemat: Ca 2500 (4 ekstra voksne i hus i en langhelg og mye god mat)

Ekstra drikke (vin/akevitt/brus): Ca 1500

Juletre (vi kjøper ikke når vi reiser bort i jula) ca 750-900 (høyt under taket og jeg vil ha det høøøøyt)

Ekstra snop: 500 (snacks, twist og kilovis av Quality Street som skal vare til over nyttår. Kan bli mer enn 500 også!)

Dette på toppen av vårt vanlige hverdagsbudsjett. Og utenom gaver.

Vi har 4 ekstra voksne og ett ekstra barn her når vi inviterer til feiring hjemme hos oss.

Endret av Tirkes
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...