AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Flyttet inn sammen med forloveden min for 2 år siden etter at vi hadde bodd fra hverandre i 6 år pga. studier og da betalte begge hver sin lisens, så for 2 år siden flyttet jeg inn hos han i huset hans og meldte fra til NRK om det, men fikk beskjed om at så lenge jeg tok med TV'n som jeg hadde i hybelen min til huset hans og bruker den på gjesterommet, så må jeg betale en lisens uansett om han betaler en lisens, vi må liksom ha en lisens i hvert vårt navn... dette også fordi jeg har postadresse hjem til mine foreldre som bor 4 km unna pga. mannen min er på jobb i lange turnusperioder og jeg jobber 2 ukers turnus, slik at foreldrene hans henter hans post og ordner med det, mens moren min ordner med min post og derfor MÅ vi betale 2 NRK lisenser selv om vi bor ilag fordi i folkeregisteret står det at vi har adresse 4 km unna hverandre, selv om jeg har forklart dem situasjonen med at adressen min er hos min mor siden hun ordner med all post når jeg er borte. Så nå i fjor kjøpte jeg en liten leilighet som jeg leier ut til en student i Tromsø og ikke mange månedene etter lå det en lisens i mitt navn i postkassa utenfor utleieenheten, noe som er rart for jeg har ikke adresse ved den utleieenheten, jeg har adresse i min hjemkommune som sagt og ikke i tromsø. På postkassen står det leietakers navn og C/O mitt navn siden dokumentene og regningene fra sameiet havner i postkassen ved leiligheten og leiligheten er i mitt navn og det er jeg som betaler dem. Jeg ringte dem oppgitt og sa at nå må dere gi dere, nå har jeg gitt opp og gått med på å betale NRK lisens samtidig som min mann også gjør det og vi bor i samme hus, og nå i tillegg skal dere sende NRK lisens i mitt navn til leiligheten jeg leier ut i tromsø?? det må i så fall være i leietakerens navn, men fikk beskjed om at siden jeg eide leiligheten måtte jeg betale lisens der for det var en annen husstand.. . Anonymous poster hash: 78143...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Hvordan i all videste verden begrunner de at du skal betale lisens for å eie en bolig? For du har vel ikke noen tv i utleieboligen? Her ville jeg bare sendt en meget klar beskjed om at det ikke finnes noen tv å betale lisens for. Anonymous poster hash: 7abdf...238 5
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Hvordan i all videste verden begrunner de at du skal betale lisens for å eie en bolig? For du har vel ikke noen tv i utleieboligen? Her ville jeg bare sendt en meget klar beskjed om at det ikke finnes noen tv å betale lisens for.Anonymous poster hash: 7abdf...238 Jeg har ikke TV der nei, men de mente at leietaker har TV og jeg står ansvarlig for leiligheten siden jeg er utleier og at det da eventuelt er jeg som må kreve inn pengene fra leietakeren min. jeg mener det er helt urimelig og mener også at jeg og mannen min ikke skal være nødt til å betale to lisenser i samme hus. Anonymous poster hash: 00f65...cb1
Gjest RompeRusk Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Det er vel eier av tv som skal betale lisens 9
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Jeg har ikke TV der nei, men de mente at leietaker har TV og jeg står ansvarlig for leiligheten siden jeg er utleier og at det da eventuelt er jeg som må kreve inn pengene fra leietakeren min. jeg mener det er helt urimelig og mener også at jeg og mannen min ikke skal være nødt til å betale to lisenser i samme hus. Anonymous poster hash: 00f65...cb1 Merkelig. Hentet fra NRKs nettsider: Dersom du leier en bolig med fjernsynsmottaker skal du registrere deg med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift for denne fjernsynsmottakeren. Den som har fjernsynsmottakeren i bruk er pliktig å melde fra til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 6 . Også den som leier ut bolig med fjernsynsmottaker er pliktig å melde fra hvem som benytter dette utstyret til NRK Lisensavdelingen - se Forskrifter om fjernsynsmottakere § 7 . http://www.nrk.no/lisens/hvem-skal-betale-avgift_-1.4530371 Anonymous poster hash: 00bf7...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Enig med AB over! Og gi beskjed om at din tv er nå skrotet bort eller solgt, så slipper du å betale for lisens. Jeg eier selv en leilighet, som jeg leier ut. Betaler ikke noe lisens der. Blir oppgitt på dine vegne, TS. Lisensavgiften burde vært valgfritt. Jeg verken ser eller hører på noen av NRK-kanalene. Anonymous poster hash: c8bc1...285 1
Lulilelu Skrevet 19. november 2014 #7 Skrevet 19. november 2014 (endret) Du skal kun betale 1 lisens. Du har registrert bo adresse hos din samboer og det er det eneste som betyr noe. Hvor du har postadresse har ingen ting å si. Uansett så betaler dine foreldre lisens allerede. Du skal heller ikke betale for leiligheten du leier ut, det er det leietaker som skal. Altså man skal kun betale lisens for hver husstand, ikke for hver person eller tv. Edit: Jeg hadde også krevd å få tilbakebetalt for de 2 årene. Dette syns jeg er så lureri at det er noe forbrukerrådet burde få vite om. Hvis de lager sak av det så er det forhåpentligvis ingen flere som blir lurt. Endret 19. november 2014 av Lulilelu 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #8 Skrevet 19. november 2014 Enig med AB over! Og gi beskjed om at din tv er nå skrotet bort eller solgt, så slipper du å betale for lisens. Jeg eier selv en leilighet, som jeg leier ut. Betaler ikke noe lisens der. Blir oppgitt på dine vegne, TS. Lisensavgiften burde vært valgfritt. Jeg verken ser eller hører på noen av NRK-kanalene.Anonymous poster hash: c8bc1...285 Du vet det ikke bare er for å støtte NRKs programmer, men for utbygging av nett osv.? Anonymous poster hash: 79572...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #9 Skrevet 19. november 2014 Du skal kun betale 1 lisens. Du har registrert bo adresse hos din samboer og det er det eneste som betyr noe. Hvor du har postadresse har ingen ting å si. Uansett så betaler dine foreldre lisens allerede. Du skal heller ikke betale for leiligheten du leier ut, det er det leietaker som skal. Altså man skal kun betale lisens for hver husstand, ikke for hver person eller tv. Edit: Jeg hadde også krevd å få tilbakebetalt for de 2 årene. Dette syns jeg er så lureri at det er noe forbrukerrådet burde få vite om. Hvis de lager sak av det så er det forhåpentligvis ingen flere som blir lurt. jeg skal kontakte forbrukerrådet imorgen og få dem på banen Anonymous poster hash: 00f65...cb1
Tvist Skrevet 19. november 2014 #10 Skrevet 19. november 2014 jeg skal kontakte forbrukerrådet imorgen og få dem på banen Anonymous poster hash: 00f65...cb1 Har du snakket skikkelig med NRK? Jeg har hatt kontakt med dem på telefon flere ganger, og aldri hatt problemer. 1
FruRaeder Skrevet 19. november 2014 #11 Skrevet 19. november 2014 Ugh. Blir selv tvunget til å betale lisens til tross for at jeg ikke har eller har hatt Tv. Du skal uansett bare betale én lisens. Postadressen har de ingenting med, det er den folkeregistrerte adressen som teller.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #12 Skrevet 19. november 2014 Du vet det ikke bare er for å støtte NRKs programmer, men for utbygging av nett osv.? Anonymous poster hash: 79572...4c1 Jeg betaler allerede 50% skatt. Det får holde.Anonymous poster hash: c8bc1...285 2
globalagogo Skrevet 19. november 2014 #13 Skrevet 19. november 2014 Jeg betaler allerede 50% skatt. Det får holde.Anonymous poster hash: c8bc1...285 Det er jo ikke det samme:P 4
TheOne Skrevet 19. november 2014 #14 Skrevet 19. november 2014 Jeg har bodd med min samboer i 3 år og betalt én lisens. Hun kjøpte TV til meg i julegave, og dette fikk selvfølgelig NRK tak i, så da kom det lisens i hennes navn også. Jeg sendte mail til NRK sin lisensavdeling og sa at vi er samboere, og at vi allerede betaler lisens i året. Da fjernet de straks lisensavgiften fra min samboer. Om vi hadde vært "samboere" med hver vår hybel i samme enhet, så hadde vi begge måtte ha betalt hver vår lisens. Høres allikevel noe snodig ut at du må betale lisens for en hybel som du leier ut. De gangene jeg har leid egen hybel, så har jeg også betalt egen lisens.
superdupermeg Skrevet 19. november 2014 #15 Skrevet 19. november 2014 Regelen er faktisk at du skal betale en per tv, så du må si at du har kvittet deg med en. Også må du enten få dem til å forandre den til leiligheten du leier ut til leietakeren eller så kan du bare gi den til leietakeren og si at denne må h*n betale. For oss gikk det helt fint når vi flyttet sammen, en telefon også var det fikset. Du har nok havnet hos en som vil være vanskelig
TheOne Skrevet 19. november 2014 #16 Skrevet 19. november 2014 Regelen er faktisk at du skal betale en per tv, så du må si at du har kvittet deg med en. Også må du enten få dem til å forandre den til leiligheten du leier ut til leietakeren eller så kan du bare gi den til leietakeren og si at denne må h*n betale. For oss gikk det helt fint når vi flyttet sammen, en telefon også var det fikset. Du har nok havnet hos en som vil være vanskelig Dette er feil. Man betaler normalt én lisens per husstand. Det er hvordan man bor som avgjør om man betaler flere lisenser per TV/mottaker. 8
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #17 Skrevet 19. november 2014 Men er du registrert i folkeregisteret på leiligheten til samboeren din? Og er leieboeren din registrert i utleieboligen? Om du ikke er folkeregisterert der må du jo betale 2 lisenser selv om dere bor sammen. Hva slags bevis har NRK ellers på at dere bor der begge to? Dere har jo ulik postadresse. Og om det ikke er registrert at noen leier i utleieleiligheten og ingen betaler lisensen der kommer jo naturlig nok regningen til deg. Anonymous poster hash: 1b1f0...4bc 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #18 Skrevet 19. november 2014 Du vet det ikke bare er for å støtte NRKs programmer, men for utbygging av nett osv.? Anonymous poster hash: 79572...4c1 Har du link? Nå har jeg googlet, og fant bare at det finansieres i å produsere drittprogrammer. Anonymous poster hash: c8bc1...285
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #19 Skrevet 19. november 2014 Ugh. Blir selv tvunget til å betale lisens til tross for at jeg ikke har eller har hatt Tv. Du skal uansett bare betale én lisens. Postadressen har de ingenting med, det er den folkeregistrerte adressen som teller. De kan ikke tvinge deg til dette. Har du sagt i fra at du ikke har tv? Jeg sa bare ifra og siden har jeg ikke betalt. Anonymous poster hash: fad2a...af8 4
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #20 Skrevet 19. november 2014 Men er du registrert i folkeregisteret på leiligheten til samboeren din?.Anonymous poster hash: 1b1f0...4bc Det skal da egentlig ikke ha noe å si. Enten har hun adresse sammen med samboeren, og da betaler han allerede lisens for den husstanden, eller så har hun adresse sammen med foreldrene, og da betaler de antakelig allerede lisens for sin husstand. Man betaler kun én lisens per husstand. Jeg ville klaget dette langt opp i systemet, og helst vunnet av prinsipp, men gir de seg ikke er det bare for TS å melde inn at TV-en er ødelagt. Den TV-en som du liksom skal betale for i samme hus som samboeren, altså, den i utleieboligen er det jo åpenbart at leietaker skal betale for. Anonymous poster hash: 81e5c...68e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå