Lillemini Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Vi har nettopp flyttet, og nærmeste nabo er en enslig gammel mann uten familie, og etter det vi ser, venner. Han er tidenes hyggeligste fyr, og stopper alltid for en prat når han ser meg, men han virker sjenert. Jeg tenkte å bake kaker sammen med lille på snart 2, som vi kan levere på døren i adventstiden. Baktanken er å skape litt ekstra kontakt og en unskylding for å invitere oss selv inn på kaffe. Problemet er: jeg kan ikke bake. Og det er ikke en overdrivelse, alt jeg har prøvd meg på har gått i søpla. Så er det noen som har idiotsikre oppskrifter på julekaker? 3
Gjest Nosoul Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Så hyggelig en tanke! Er koselig og bli kjent med sine nye naboer Kom over denne siden her, her er det litt forskjellig.http://frutimian.no/category/julekaker/ Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Lillesøster på 12 år lagde disse til meg i fjor. De var kjempegode og ganske enkle å lage. http://www.melk.no/oppskrifter/kaker-bakst/smakaker/kanelpinner/ Veldig snilt at du vil skape en relasjon til naboen din:) Alt for mange ensomme mennesker der ute! Anonymous poster hash: c57a1...9b1 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Krydderkake burde vel være enkelt å få til. Eller gulrotkake. Anonymous poster hash: 90784...5c0 2
Lillemini Skrevet 18. november 2014 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2014 Takk. Ja er veldig greit å bli kjent med naboene, men denne naboen føler jeg litt ekstra for. Han har fortalt han han ikke har noen familie. Selv har han både hatt slag med de ettervirkningene som følger, og har beinkreft. Så han kommer seg ikke så mye ut. Han virker veldig søkende etter oppmerksomhet, men er samtidig så utrolig sjenert. Tenkte dette var en fin i unskylding til å trenge oss på. Men når jeg sier jeg ikke kam bake så tuller jeg ikke. Prøvde meg på boller, samboer spiste en halv, så kaster vi resten. Så jeg foretrekker en oppskrift som er utprøvd og garantert idiotiskker. Jeg er av den typen som brenner poteter når jeg skal koke dem. Det er mannen i huset som lager maten, men han hater å bake, og har ikke helt samme forhold til dette med ensomme naboer som meg. 1
Lillemini Skrevet 18. november 2014 Forfatter #6 Skrevet 18. november 2014 Lillesøster på 12 år lagde disse til meg i fjor. De var kjempegode og ganske enkle å lage. http://www.melk.no/oppskrifter/kaker-bakst/smakaker/kanelpinner/ Veldig snilt at du vil skape en relasjon til naboen din:) Alt for mange ensomme mennesker der ute! Anonymous poster hash: c57a1...9b1 Denen likte jeg. Mini er allergisk mot melk, og denne er lett å lage uten. Greit å ha noe som hun også kan spise.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #7 Skrevet 19. november 2014 Hvorfor ikke lage pepperkaker? Kjøpe ferdig deig, så er det bare å kjevle ut og steke. Noe mer idiotsikkert enn det finnes ikke :-)Anonymous poster hash: 71595...92a 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #8 Skrevet 19. november 2014 Gulrotkake Anonymous poster hash: 08f7d...260
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #9 Skrevet 19. november 2014 Eplekake Peppernøtter Krumkaker Fattigmenn Anonymous poster hash: ff582...c2c
romtemperert Skrevet 19. november 2014 #10 Skrevet 19. november 2014 Ååå, så hyggelig! Kudos til deg! Jeg synes disse kakene er veldig gode, og de er enkle å lage: http://www.detsoteliv.no/oppskrift/brune-stenger Hvis du kvier deg for å bake, finnes det andre løsninger. Hva med å - byttehandle med noen du vet er flink å bake? De baker til deg, og du kan gjøre en annen tjeneste til gjengjeld. - kjøpe ferdige kaker? Hvis du går til et bakeri kan du f.eks. kjøpe smultringer, de kan fryses og varmes i ovn etter behov, så blir de som nybakte - kjøpe ferdig kransekakemasse og lage kransekakestenger? Bare trill stenger som stekes, kan dekoreres med melisglasur eller smeltet sjokolade - lage marsipankonfekt? Ekte marsipan (lilla rull) fra Odense er god. Lag kuler og dypp i sjokolade, eller lag spennende figurer sammen med minstemann - sette sammen en julekurv med litt diverse? God kaffe/te, kjeks, syltetøy, konfekt e.l. Uansett hva du ender opp med, så er jeg sikker på at naboen din blir kjempeglad!
Eneri Skrevet 23. november 2014 #11 Skrevet 23. november 2014 Åh for et kjempeflott initiativ!! Tenk så hyggelig for ham at dere kommer på besøk, spesielt om du har med deg Mini. Som du har fått tips om, så kan du enkelt lage pepperkaker av ferdig deig. Mini kan pynte med melis og nonstop ilag med deg, det blir sjarmige kaker. Så kan du kjøpe ferdig kransekakemasse, står på pakken steketemp og tid, veldig enkelt. Ellers foreslår jeg at du kjøper ferdige krumkaker og lager multekrem? PIske krem og blande med multer, det er lettvint og godt og antar jeg pop hos gamlinger. Men jeg lover, han blir mest glad for besøk, din tid og en prat, og bryr seg nok lite om kakene er hjemmelagde eller kjøpte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå