Gå til innhold

Oppskrift på en lett sommerkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er invitert bort på grilling en dag i helgen og får ikke lov til å ta med oss mat. Så jeg tenkte at jeg skulle bake en kake og ta med meg.

Men jeg aner ikke HVA jeg skal bake.

Vil helst styre unna tunge og mektige kaker, men heller bake noe lett og friskt. Gjerne med frukt og jordbær, men ikke bløtkake.

Har dere noen tips + oppskrifter?

Forresten vet jeg ikke om jeg gidder å bruke så mye tid på kaken heller :oops: og jeg er helt ute av trening, så det er fint om den er enkel å bake også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En pai hadde kanskje vært noe?

Lett og raskt og lage er det og.

Søk på pai på www.tine.no så får du flere oppskrifter.

Skrevet

Hva med en ostekake? Denne er kanskje ikke superlett å lage, men den er utrolig god, lett og frisk. Hvis du vil gjøre det helt enkelt (selv om den er aller best som den er) kan du kutte ut den hjemmelagede bærgeléen på toppen og istedet bruke en pakke med pulvergelé, husk da at den må være avkjølt før den helles over. Pavlova er også en lett og god sommerkake, men den bør lages så sent som mulig, men holder seg fint noen timer i kjøleskap mens dere spiser.

Ostekake med rips og bringebær

250 g søte kjeks

90 g smeltet smør

12 gelatinplater

500 g kremost

ca 1 dl sitronsaft

125 g sukker

ca 3 dl vispet kremfløte

250 g frosne rips og bringebær

2 ss sukker, ekstra

Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og sil blandingen. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer.

Nigella's sjokolade-bringebær pavlova

6 eggehviter

300 g sukker

3 ss siktet kakao

1 ts balsamico- eller rødvinseddik

50 g finhakket mørk sjokolade

5 dl kremfløte

500 g bringebær

2-3 ss revet sjokolade

Visp eggehvitene stive og visp så inn sukkeret, skjevis til du får en tykk røre. Visp inn kakao og eddik. Tegn en 23 cm sirkel på et bakepapir og fordel røren oppå. Varm ovnen til 180 grader, straks brettet er i ovnen senkes temperaturen til 150 grader og den stekes ca 1 t -1 t 15 min. Slå av ovnen og åpne døren litt, la kaken avkjøles i ovnen. Hvelv opp-ned på fat. Visp kremfløten stiv og fordel oppå. Dryss bringebær og så revet sjokolade over.

Skrevet

Forresten, denne limepaien er utrolig frisk og god og nydelig til dessert. Bytt gjerne ut lime med pasjonsfrukt for en søtere og annerledes versjon.

Limepai

2,5 dl knuste kjeks (bixit er nydelig)

100 g smeltet smør

1 boks, ca 400 g, søt kondensert melk

5 eggeplommer

1 dl friskpresset limejuice

Bland kjekssmuler og smeltet smør og fordel utover bunnen av en 25 cm paiform. Forstek på midterste rille ved 150 grader i ca 10 minutter.

Pisk melk og eggeplommer luftig med elektrisk mikser, minst 5 minutter. Tilsett limejuice og bland godt. Ha fyllet i formen og stek på nederste rille i ca 10 minutter. La avkjøles og så stå i kjøleskap minst 2 timer før servering

Skrevet

Takk takk.

Har allerede en god oppskrift på ostekake (et eller annet sted), men synes at ostekake er litt mektig.

Men jeg skal absolutt vureder de andre forslagene.

Eller kanskje jeg skal lage gulrotkake?

Skrevet

Gulrotkake er aldeles nydelig, særlig med osteglasur på! :sikle:

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Pavlova! Marengsbunn med vaniljekrem, frukt og bær på. Ser kjempelekkert ut og er utrolig godt.

Gjest gjest1
Skrevet

Fruktterte er jo kjempegodt!

Stek en tertebunn (butterdeig er jo ferdig fra frys)

Ha i et lag mascarponekrem, og topp hele herligheten med alle de ferske bær du ønsker. Jordbær som er strødd med vaniljesukker er kjempegodt på, bringebær, blåbær, kirsebær(utstenede).

Mascarponekrem lages av :

Mascarpone

Vaniljesukker

litt sukker

Pisk opp med en god visp - voila!

kjempegodt!

Caro

Skrevet

Lett og utrolig god pai:

Mørdeig:

200 g smør

100 g sukker

2 eggeplommer

300 g hvetemel

Rør smør og sukker hvitt. Tilsett eggeplommer, rør til det er kremaktig. Tilsett så hvetemel. La stå kaldt i 30 minutter. Stek på 175 c til bunnen er gyllen. (15 min?)

Når bunnen er kald tar du på en boks ferdig vaniljekrem, dekker hele med jordbær, eller f.eks rips og blåbær/bjørnebær. Hvis du har lyst kan du lage tykk gele av vanlig pakke (mindre vann) og ha litt på toppen så kaka blir blank og fin. Det er den beste og enkleste sommerkaka jeg vel om!

Skrevet

Pavlova er utrolig godt - perfekt sommerkake!

Skrevet

OSTEKAKE!!!! (med friske bær på toppen)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...