Gå til innhold

Konsekvenser av å ikke møte opp til eksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har meldt meg opp i et par ekstra fag dette semesteret, altså i tillegg til de 30 studiepoengene jeg tar i det fastlagte studieprogrammet mitt. En av disse fagene ønsker jeg likevel ikke å ta, og jeg tenkte derfor at jeg skulle melde meg av på studentweb. Fant ut da at det ikke er sånn at man må melde seg av innen 2 uker før eksamen, sånn som jeg trodde, men at det faktisk var en fastsatt dato som var fristen - og denne datoen er selvfølgelig passert selv om det fortsatt er flere uker igjen til eksamen...

Blir det noen konsekvenser av å ikke møte opp på denne? På universitetets websider står det klart og tydelig at hvis man ikke har trukket seg og ikke møter opp, så blir det regnet som at man har "fremstilt seg til eksamen" - hva innebærer det? Vil dette faget komme opp på karakterutskriftene mine som "ikke møtt"? :fnise::sjokkert::glare::rodme:

Som sagt er dette bare noen ekstra studiepoeng jeg vurderte å ta, så det har ingen betydning for meg at jeg a) går glipp av studiepoengene fra dette, b) "mister et eksamensforsøk", c) osv osv osv...

Anonymous poster hash: eea36...1d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ikke tar eksamen, så får du jo ikke studiepoeng. :fnise:

Møter du ikke opp til eksamen, så vil det regne som ett forsøk - det vil bli registrert som "ikke møtt".

Skrevet

Som Søtpai skriver, det vil regnes som et forsøk, og du vil vel mest sannsynlig få en F i faget.

Skrevet

Jeg kan vel ikke få en F uten å ha prøvd å bestå?

Skjønner selvsagt at jeg ikke får noen studiepoeng, det skrev jeg jo i førsteinnlegget også. Men 50 studiepoeng dette semesteret er mer enn nok, jeg trenger ikke disse siste 10 poengene, når faget viste seg å ikke stå til forventningene. (Som sagt, så er dette faget et av de ekstra jeg har meldt meg opp i, så det har null konsekvenser for lånekassen eller studieprogresjonen min at jeg ikke tar eksamen i dette... jeg lurer bare på om det kommer til å stå på karakterutskrifter o.l. at jeg ikke har møtt til eksamen.)

Skrevet

Jeg kan vel ikke få en F uten å ha prøvd å bestå?

Skjønner selvsagt at jeg ikke får noen studiepoeng, det skrev jeg jo i førsteinnlegget også. Men 50 studiepoeng dette semesteret er mer enn nok, jeg trenger ikke disse siste 10 poengene, når faget viste seg å ikke stå til forventningene. (Som sagt, så er dette faget et av de ekstra jeg har meldt meg opp i, så det har null konsekvenser for lånekassen eller studieprogresjonen min at jeg ikke tar eksamen i dette... jeg lurer bare på om det kommer til å stå på karakterutskrifter o.l. at jeg ikke har møtt til eksamen.)

Jo, det tror jeg du vil få - siden det uansett vil regnes som et forsøk. Og om du da ikke leverer en besvarelse vil det vel bli en F? Om man leverer et blankt ark på eksamen får man jo også en F.

Om dette kommer på karakterutskrift vet jeg faktisk ikke, vet ikke om strykkarakterer kommer på karakterutskrifter?

Skrevet

Hei! Jeg er også i samme situasjon. Jeg får tatt opp denne eksamen til neste år, ikke sant? Jeg vet at det regnes som et forsøk, og det går helt greit. Jeg vet at jeg kan gjøre det bra i faget neste gang. Men den F-en forsvinner når jeg tar opp eksamen igjen?

Skrevet

Nei, du blir ikke registrert med F. Du blir registrert med resultatet "ikke møtt", det betyr at du har brukt et eksamensforsøk i dette emnet. Det er kun beståtte resultat som kommer frem på en karakterutskrift.

Skrevet

Det er ingen som kommer og tar deg, og du får ikke noen ikke bestått eller F på vitnemålet, men du bruker som regel opp et eksamensforsøk (kan variere noe i forhold til hvor du studerer)

Anonymous poster hash: 8f4e3...0b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...