AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Når er det fedre har pappaperm? Er det etter mammaperm (og hvor lenge er det mammaperm)? Eller er begge samtidig i begynnelsen? Og hvor lenge kan man ta pappaperm? Og hva er det vanligste? Tok du/mannen din den helt ut? Altså det jeg egentlig lurer på er; hvor mye kan en ny pappa være borte fra jobb? Jeg er rett og slett grønn på dette, og lurer litt på hvordan det egentlig er. (Please. Ingen spydige kommentarer for at jeg ikke vet dette, og at jeg heller vil diskutere det her enn å google. Takk ) Anonymous poster hash: 198f9...542
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Mammapermisjonen er på 10 uker. Pappapermisjonen er på 10 uker. Resten av ukene er felles som dere kan velge hvordan dere vil fordele dem. Anonymous poster hash: 0a296...98e 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Pappakvoten er vel redusert til ti uker nå, dvs 2 1/2 mnd er forbeholdt far. Dersom han ikke velger å ta ut denne lønnede permisjonen så forsvinner den, mor får ikke overta med mindre forholdet er over eller at far er så syk/handikappet at han ikke klarer å ta seg av barnet. Her tok pappaen ut 4 uker mens jeg hadde ferie (foreldrene kan ikke ta ut perm samtidig), og 8 uker fra baby var 10-12 mnd. Med nr 2 var vi langt smartere og unngikk felles fri, når vi la ferieuker og permisjonstid + litt avspasering etter hverandre så fikk vi hele 16 lønnede mnd hjemme med barnet.Anonymous poster hash: bc1b7...58d 1
lillemeg90 Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 (endret) Mor og far har til sammen 49 uker (100% dekning) eller 59 uker (80% dekning). Utav disse er 10 uker forbeholdt far og 10 uker forbeholdt mor. Mor har også 3 uker før termin som inngå i de 49 eller 59 ukene. De første 6 ukene etter fødsel må mor ta, men etter det så kan mor og far fordele resten av ukene som de vil Det virker uansett som at det er veldig vanlig at far har de siste 10 ukene av permisjonen. Far har vel også rett på 2 uker rett etter fødsel, men her er det vel arbdisgiver som bestemmer om det er betalt eller ikke. Altså det kommer utenom de ukene som er skrevet om over:) Så om man vil så kan mor ta de 10 første ukene og far resten av permisjonen. det er også mulig å gradere pappapermen. Eks at man er på jobb en dag i uken eller mer, men det vet jeg ikke så mye om... Endret 18. november 2014 av lillemeg90 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Tusen takk for bra svar, alle samme! Synes det kan være litt forvirrende, men forstår det mye bedre nå Mor og far har til sammen 49 uker (100% dekning) eller 59 uker (80% dekning). Utav disse er 10 uker forbeholdt far og 10 uker forbeholdt mor. Mor har også 3 uker før termin som inngå i de 49 eller 59 ukene. De første 6 ukene etter fødsel må mor ta, men etter det så kan mor og far fordele resten av ukene som de vil Det virker uansett som at det er veldig vanlig at far har de siste 10 ukene av permisjonen. Far har vel også rett på 2 uker rett etter fødsel, men her er det vel arbdisgiver som bestemmer om det er betalt eller ikke. Altså det kommer utenom de ukene som er skrevet om over:) Så om man vil så kan mor ta de 10 første ukene og far resten av permisjonen. det er også mulig å gradere pappapermen. Eks at man er på jobb en dag i uken eller mer, men det vet jeg ikke så mye om... Anonymous poster hash: 198f9...542
Leanne Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Jeg var sykemeldt da jeg gikk gravid, så hadde 5 uker ferie til gode. Da babyen var 6 uker tok pappaen ut 5 uker pappaperm, samtidig som jeg hadde 5uker ferie.. Så vi var hjemme begge to, dette var på sommeren og vi har to skolebarn som også var hjemme. Var deilig å ha pappaen såpass mye hjemme i starten. Det kan virkelig anbefales om man får det til en mulighet er jo også at far tar ut ekstra ferie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå