Gå til innhold

oppussing av inngangsdør, tidligere lakkert?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Thelma louis

Inngangsdøra er lakkert, men lakken er flasset av.

Holder det å skrape vekk lakken, og pusse og male på nytt med oljemaling?

Døra er av ett eller annet hardtre.

"nybegynner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter du har skrapt ,pusset bort det du får bort av lakk ,så kan du kjøpe deg en olje som hater for "BENAR".Men kjøp den mellomste sorten med litt farge i,da ska du se døra blir fin som ny,nesten.

Mvh J.O.E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det der i fjor. Døren så utrolig stygg og slitt ut. Det var en møkkajobb å slipe vekk restene av gammel lakk (og slipemaskin var mer knotete enn å gjøre det for hånd). Vi måtte passe på å dekke døren til skikkelig så den ikke ble våt når det regnet. Vi brukte altandøren til adkomstvei i ganske lang tid mens vi holdt på...

Benarolje er gode greier, men husk å ta rikelig med strøk sånn at det trekker skikkelig inn og dekker ordentlig. Farge ville jeg valgt etter hva slags tresort døren er laget av.

Vår dør ble nesten god som ny, og vi fikk masse komplimenter fra naboene for jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thelma louis

Må jeg bruke Benar?

Jeg har vanlig maling, tjæralin, som jeg tenkte bruke. Men kanskje det ikke går?

Har skrapt døra og pusset den.

Vil være sikker på hva jeg gjør videre.

Ikke for det, jeg kan jo male, få feil resultat, og skrape alt vekk igjen... :-?

Tenkte ha døra i en mørk farge. Skal male alle andre ytterdører i huset i samme farge også. (men de andre dørene er ikke rene ytterdører, og av et annet treslag/boddører etc.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke bruke Benar, nei!! Malt inngangsdør går bra. Men særlig hvis døren er i tropisk treslag kan det være fint å bevare den slik den er i stedet for å male over. Og det hadde kanskje ikke vært nødvendig å pusse vekk all lakken hvis du bare skulle male den...?

Beis kan også være et godt alternativ.

Jeg ville gått til en fargehandel og spurt om råd. Som regel har de utrolig god peiling på det meste og kan gi deg ulike alternativer og veilede deg i hvordan det best skal gjøres. Vi har i alle fall fått utrolig mange gode råd fra fargehandlere gjennom årene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...