AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Jeg er på en beinhard sparelinje, men kjæresten min har lyst å reise på tur. Har funnet noen billige turer til praha, fly og hotell til under 3000 per pers. Hvor mye bør man beregne i lommepenger, fredag ettermiddag og en hel lørdag og søndag? Det blir ingen shopping på meg, men litt sightseeing og god mat og vin må jo til når vi først er på tur. Anonymous poster hash: 8d266...2f7
regine Skrevet 19. november 2014 #2 Skrevet 19. november 2014 I utgangspunktet så syns jeg ikke 3000 pr pers for fly t/r Praha + to netter på hotell er spesielt billig. Hadde du sagt 2000 så hadde det vært billig, 3000 er vanlig. Når det er sagt så er Praha en billig by å oppholde seg i, hvis du 1) unngår å spise/drikke i de verste turiststrøkene og 2) ikke skal på shopping. De verste turisttråkkene er "stripa" fra borgen, ned gjennom Mala Strana over Karlsbroen, inn til rådhusplassen med det gamle rådhuset og videre til kruttårnet. I tillegg kommer Venselsplassen. Det meste av kafeer/puber/spisesteder akkurat i dette område er dyrt - dels nesten på nivå med Norge. Det er selvsagt fordi det er sinnsykt mye turister akkurat i disse områdene og dermed kan de ta omtrent hva som helst. Det fine med Praha er dog at går du et par sidegater unna disse mest populære områdene, da finner du til dels svært billige drikke/spisemuligheter. Uten altfor mange turister, fordi de ikke går dit. Med billig mener jeg øl til mellom 15-20 kr halvliteren og et bra middagsmåltid til godt under 100-lappen. I tsjekkia opereres det med koruna og prisene kan deles med 3 for å få norske kroner. Havner du et sted hvor ølen koster 80-90 tsjekkiske Koruna, så er du mao på et relativt dyrt sted..... Bruk trikken til å komme dere rundt, man får kjøpt enkeltbilletter på en del holdeplasser (med mynter) og i "trafik"-kiosker, som koster enten 24 eller 32 tsj. koruna (6 el 8 NOK). Den til 24 er gyldig i 30 min, den andre i 90. I tillegg finnes det 24-timerskort og kort for 3 dager, hvis jeg ikke husker feil. Drosje skal man være skeptisk til, iallfall å hoppe på i gata, da de gjerne lurer deg. Bestiller du feks fra hotellet er det greit. Drosje er også billig ifht norske priser, men i sentrum er det best å gå, eller altså trikken. Litt avhengig av hvor dere bor og sånt. Praha er ellers en nydelig by, også utenfor de verste turistområdene, selv om det selvsagt er et "must" når man er der å se de bitene :-) God tur!
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #3 Skrevet 19. november 2014 I utgangspunktet så syns jeg ikke 3000 pr pers for fly t/r Praha + to netter på hotell er spesielt billig. Hadde du sagt 2000 så hadde det vært billig, 3000 er vanlig. Når det er sagt så er Praha en billig by å oppholde seg i, hvis du 1) unngår å spise/drikke i de verste turiststrøkene og 2) ikke skal på shopping. De verste turisttråkkene er "stripa" fra borgen, ned gjennom Mala Strana over Karlsbroen, inn til rådhusplassen med det gamle rådhuset og videre til kruttårnet. I tillegg kommer Venselsplassen. Det meste av kafeer/puber/spisesteder akkurat i dette område er dyrt - dels nesten på nivå med Norge. Det er selvsagt fordi det er sinnsykt mye turister akkurat i disse områdene og dermed kan de ta omtrent hva som helst. Det fine med Praha er dog at går du et par sidegater unna disse mest populære områdene, da finner du til dels svært billige drikke/spisemuligheter. Uten altfor mange turister, fordi de ikke går dit. Med billig mener jeg øl til mellom 15-20 kr halvliteren og et bra middagsmåltid til godt under 100-lappen. I tsjekkia opereres det med koruna og prisene kan deles med 3 for å få norske kroner. Havner du et sted hvor ølen koster 80-90 tsjekkiske Koruna, så er du mao på et relativt dyrt sted..... Bruk trikken til å komme dere rundt, man får kjøpt enkeltbilletter på en del holdeplasser (med mynter) og i "trafik"-kiosker, som koster enten 24 eller 32 tsj. koruna (6 el 8 NOK). Den til 24 er gyldig i 30 min, den andre i 90. I tillegg finnes det 24-timerskort og kort for 3 dager, hvis jeg ikke husker feil. Drosje skal man være skeptisk til, iallfall å hoppe på i gata, da de gjerne lurer deg. Bestiller du feks fra hotellet er det greit. Drosje er også billig ifht norske priser, men i sentrum er det best å gå, eller altså trikken. Litt avhengig av hvor dere bor og sånt. Praha er ellers en nydelig by, også utenfor de verste turistområdene, selv om det selvsagt er et "must" når man er der å se de bitene :-) God tur! takk for svar! Vi slo vel fra oss hele reisen i går, da jeg ikke klarer å rettferdiggjøre å reise når jeg heller burde spare. Vi skal kjøpe hus til sommeren og jeg trenger mer EK. Får fortsette å lete etter enda billigere billetter, så kanskje det kan blir aktuelt. Tips til hvordan man finner billige billetter? Anonymous poster hash: 8d266...2f7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #4 Skrevet 19. november 2014 Hahaha! 3000kr per pers er langt fra billig. 5600kr en langhelg i desember for 4personer. Vi bestilte turen i august, da. Det hjelper å planlegge Anonymous poster hash: dea30...c40 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #5 Skrevet 19. november 2014 Hahaha! 3000kr per pers er langt fra billig. 5600kr en langhelg i desember for 4personer. Vi bestilte turen i august, da. Det hjelper å planlegge Anonymous poster hash: dea30...c40 Det er nå i allefall billigere enn de dyrere bilettene som ligger ute! Hvor bestilite dere? Ja, det hjelper å planlegge, og vi har jo heller ikke bestemt oss for når vi skal reise, det er jo planleggingen jeg driver med nå... Jeg sa dessuten UNDER 3000 kr. dvs at det billigste jeg fant var vel 2700 pr. pers. Har bare vært på storbyferie en gang før, og da fikk jeg det i gave, så jeg vet ikke hva som er billig og dyrt, og heller ikke hvor mye penger man bør beregne. Skriver jo på forumet her fordi jeg ønsker tips og råd. Bedre å komme med det enn å le vel? Anonymous poster hash: 8d266...2f7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #6 Skrevet 19. november 2014 Det må jo selvfølgelig legges til at jeg ser at turen kan bli mye billigere fra Oslo, men vi drar ikke derfra Anonymous poster hash: 8d266...2f7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #7 Skrevet 19. november 2014 Det er nå i allefall billigere enn de dyrere bilettene som ligger ute! Hvor bestilite dere? Ja, det hjelper å planlegge, og vi har jo heller ikke bestemt oss for når vi skal reise, det er jo planleggingen jeg driver med nå... Jeg sa dessuten UNDER 3000 kr. dvs at det billigste jeg fant var vel 2700 pr. pers. Har bare vært på storbyferie en gang før, og da fikk jeg det i gave, så jeg vet ikke hva som er billig og dyrt, og heller ikke hvor mye penger man bør beregne. Skriver jo på forumet her fordi jeg ønsker tips og råd. Bedre å komme med det enn å le vel? Anonymous poster hash: 8d266...2f7 Jeg glemte at dette var inkludert hotell altså. Bestilte via norwegian, så fort billigbillettene ble lagt ut. Hotell via hotels.com Nå planlegger vi neste tur til Roma, Madrid, Budapest i 2015. Du trenger ikke å blakke deg ut på tur. Praha er ikke dyrt. Det gjelder alle øst-blokk landene. Du kan evt abonner på norwegian og hotels.com så bestiller du med en gang de slipper ut billig billettene. Du får også bonus hvis du betaler med norwegian kortet og du får bonus poeng via hotels.com F.eks har jeg 2000kr i bonus på norwegian-kortet mitt som jeg må bruke opp før 1.januar. Uff, nå reklamerer jeg fælt for kredittkort-bruk, men hvis du er beinhard på økonomien som du sier, så klarer du sikkert å betale kredittkortregningene, før det påløper renter.Anonymous poster hash: dea30...c40
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #8 Skrevet 19. november 2014 Det må jo selvfølgelig legges til at jeg ser at turen kan bli mye billigere fra Oslo, men vi drar ikke derfra Anonymous poster hash: 8d266...2f7 Det er ikke noe problem med planlegging To av jentene bor langt opp i gokk og må fly ned med Widerøe. Anonymous poster hash: dea30...c40
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #9 Skrevet 19. november 2014 Det er ikke noe problem med planlegging To av jentene bor langt opp i gokk og må fly ned med Widerøe.Anonymous poster hash: dea30...c40 ja, men med en beinhard sparelinje, så blir jo det minst 299 per pers, lagt til totalsummen . Men ser nå at jeg kan få hotell + fly til 1500 per pers enkelte datoer... Syns egentlig ikke det er så stas å reise SÅ voldsomt på budsjett, men kjæresten forslo reise i stedet for julegaver. Derfor er jeg mest opptatt av lommepengene, for å vite hvor mye utgifter jeg må beregne UTENOM summen jeg ville brukt på julegave. Anonymous poster hash: 8d266...2f7
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #10 Skrevet 19. november 2014 ja, men med en beinhard sparelinje, så blir jo det minst 299 per pers, lagt til totalsummen . Men ser nå at jeg kan få hotell + fly til 1500 per pers enkelte datoer... Syns egentlig ikke det er så stas å reise SÅ voldsomt på budsjett, men kjæresten forslo reise i stedet for julegaver. Derfor er jeg mest opptatt av lommepengene, for å vite hvor mye utgifter jeg må beregne UTENOM summen jeg ville brukt på julegave. Anonymous poster hash: 8d266...2f7 Det er bedre å bruke minst mulig på selve reisen, men bruke heller mer selve opplevelsen. Det gjør vi. Selve reisen og hotelloppholdet er jo bare en liten del av det. Det er viktig for oss å bo fint, da Anonymous poster hash: dea30...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå