AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Jeg skal bytte etternavn til min ektefelles etternavn. Det er grunner til at jeg ikke vil beholde mitt eget. Er det noen som har erfaring med dette? Man må jo søke om nytt førerkort, pass og bankkort og gi beskjed til Posten, lege, organisasjoner man er medlem av m.m. Er det ting man bør være oppmerksom på? Konsekvenser man kanskje ikke tenker på? Er det noen som har erfaringer som kan være nyttige?Anonymous poster hash: 0c28f...472
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Du trenger ikke å gi beskjed til legen, registeret deres oppdaterer seg selv opp mot personnummer. Anonymous poster hash: 7149d...3ab
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Du trenger ikke å gi beskjed til legen, registeret deres oppdaterer seg selv opp mot personnummer. Anonymous poster hash: 7149d...3ab Så bra Det er sikkert flere steder som oppdaterer dette automatisk da. Anonymous poster hash: 0c28f...472
Gutt_Buskerud Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Pass må du ha nytt, bankkort må du ha nytt og førerkort må du ha nytt. Det du må være klar over, er at du ikke får noe av det nevnte med mindre alt er oppdatert hos folkeregisteret/skatteetaten. Du må da ta med bilde og alt annet som trengs for og få disse tingene nytt 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Pass må du ha nytt, bankkort må du ha nytt og førerkort må du ha nytt. Det du må være klar over, er at du ikke får noe av det nevnte med mindre alt er oppdatert hos folkeregisteret/skatteetaten. Du må da ta med bilde og alt annet som trengs for og få disse tingene nytt Ja, det er et styr, særlig å klare seg uten bankkort (om man må det for en periode). Vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Får høre med banken. Førerkortbildet er jeg veldig glad om jeg får bytta ut, for jeg ser ut som en straffange Anonymous poster hash: 0c28f...472
Hulderen Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Vær forsiktig med flybilletter. Ikke bestill billettene mens du har ditt nåvørende etternavn, om du skal fly etter at du har fått nytt pass. Navn i pass må være identisk med navn på billetten. 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #7 Skrevet 18. november 2014 Ja, det er et styr, særlig å klare seg uten bankkort (om man må det for en periode). Vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Får høre med banken. Førerkortbildet er jeg veldig glad om jeg får bytta ut, for jeg ser ut som en straffange Anonymous poster hash: 0c28f...472 Dette temaet kommer det ny tråd på nesten en gang for uken! Du får ikke nytt bilde på førerkortet, du får nytt kort med gammelt bilde i følge en skribent her inne. Du får heller ikke nytt noe som helst før du får bekreftelse på navnebytte fra skatteetaten. Alle registre må endres, det å bruke gammelt navn ansees som dokumentfals. Men ingen vil vel gjøre noe med det?Anonymous poster hash: c3420...dd2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #8 Skrevet 18. november 2014 Vær forsiktig med flybilletter. Ikke bestill billettene mens du har ditt nåvørende etternavn, om du skal fly etter at du har fått nytt pass. Navn i pass må være identisk med navn på billetten. Takk for et godt råd! Det er sånne ting man ikke tenker på sånn umiddelbart. Greit å vite.Anonymous poster hash: 0c28f...472
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #9 Skrevet 18. november 2014 Dette temaet kommer det ny tråd på nesten en gang for uken! Du får ikke nytt bilde på førerkortet, du får nytt kort med gammelt bilde i følge en skribent her inne. Du får heller ikke nytt noe som helst før du får bekreftelse på navnebytte fra skatteetaten. Alle registre må endres, det å bruke gammelt navn ansees som dokumentfals. Men ingen vil vel gjøre noe med det?Anonymous poster hash: c3420...dd2 Jeg håper virkelig det er mulig å bytte bilde på førerkort om man ønsker det... Det burde jo være i alles interesse om bildet er nyest mulig. Mulig man da må betale for nytt førerkort, men men.Anonymous poster hash: 0c28f...472
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #10 Skrevet 18. november 2014 Ja, det er et styr, særlig å klare seg uten bankkort (om man må det for en periode). Vet ikke helt hvordan jeg skal klare det. Får høre med banken. Førerkortbildet er jeg veldig glad om jeg får bytta ut, for jeg ser ut som en straffange Anonymous poster hash: 0c28f...472 kan bruke det gamle bankkortet frem til du får nytt. de sperrer det ikke og skal du handle har det ingen ting å si om du har byttet etternavn. har selv byttet for 2 mnd siden og bruker det gamle bankortet mitt. Anonymous poster hash: f1c03...579
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #11 Skrevet 18. november 2014 kan bruke det gamle bankkortet frem til du får nytt. de sperrer det ikke og skal du handle har det ingen ting å si om du har byttet etternavn. har selv byttet for 2 mnd siden og bruker det gamle bankortet mitt. Anonymous poster hash: f1c03...579 Så bra. Var litt bekymret for det. Anonymous poster hash: 0c28f...472
Gutt_Buskerud Skrevet 18. november 2014 #12 Skrevet 18. november 2014 Vær forsiktig med flybilletter. Ikke bestill billettene mens du har ditt nåvørende etternavn, om du skal fly etter at du har fått nytt pass. Navn i pass må være identisk med navn på billetten. Normalt sett så pleier ikke det være noe problem, og flyselskapene pleier og være behjelplige med det. Min bror giftet seg, og før de giftet seg så hadde de bestilt flyreise. Det var bare en telefon etter at det var i orden med og skifte navn, så ordnet flyselskapet opp i det. I dette tilfellet Star Tour.
Pengebingen Skrevet 19. november 2014 #13 Skrevet 19. november 2014 Jeg håper virkelig det er mulig å bytte bilde på førerkort om man ønsker det... Det burde jo være i alles interesse om bildet er nyest mulig. Mulig man da må betale for nytt førerkort, men men.Anonymous poster hash: 0c28f...472 Selvsagt kan du ta nytt bilde på førerkortet Jeg skiftet navn i februar, nytt førerkort med nytt bilde (på høy tid!). Bankkortet ditt bruker du jo til du får det nye. Jeg har fortsatt et visa-kort med gammelt navn på. Ved netthandle oppgir jeg navnet som står på kortet. Egentlig ikke så mye å passe på, banker, lege osv følger folkeregisteret. Men all posten utenom. Lag en liste over det du vet og send mailer med navnebytte. Jeg satte ny lapp på postkassa hvor jeg har satt mitt gamle navn i parantes et år, så jeg får oppdaget de jeg har glemt å informere Tar litt tid, men regner med at det var første og siste gangen for min del
Hulderen Skrevet 19. november 2014 #14 Skrevet 19. november 2014 Normalt sett så pleier ikke det være noe problem, og flyselskapene pleier og være behjelplige med det. Min bror giftet seg, og før de giftet seg så hadde de bestilt flyreise. Det var bare en telefon etter at det var i orden med og skifte navn, så ordnet flyselskapet opp i det. I dette tilfellet Star Tour. I så fall var han heldig. Jeg vet om flere som måtte kjøpe nye billetter. Nå husker jeg ikke hvilke flyselskap det var, men den ene skulle på ferie til Thailand.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #15 Skrevet 19. november 2014 du trenger nytt førerkort. og det må du betale for. skiftet selv etternavn for et par år siden, og måtte dra å be om nytt førerkort, og måtte vell betale 3-400 kr for det. og si i fra til alle abonement du har som sender deg post. Anonymous poster hash: 01c9b...269
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #16 Skrevet 19. november 2014 Takk for alle gode råd Anonymous poster hash: 0c28f...472
Skogkløver Skrevet 20. november 2014 #17 Skrevet 20. november 2014 Dette temaet kommer det ny tråd på nesten en gang for uken! Du får ikke nytt bilde på førerkortet, du får nytt kort med gammelt bilde i følge en skribent her inne. Du får heller ikke nytt noe som helst før du får bekreftelse på navnebytte fra skatteetaten. Alle registre må endres, det å bruke gammelt navn ansees som dokumentfals. Men ingen vil vel gjøre noe med det?Anonymous poster hash: c3420...dd2 Dersom bildet på nåværende førerkort er tatt før 2012 MÅ hun ta nytt bilde Jeg var innom vegvesenet for 2 mnd siden etter å ha kjørt opp i en ny klasse. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta nytt bilde selv om mitt førerkort "bare" er 3 år gammelt. Fordi bildet er tatt før de nye typene førerkort kom ut. Altså, er bildet eldre enn 2012 må man ta nytt bilde skal man få ut et nytt førerkort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå