Gå til innhold

Lære sosiale koder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en toåring som er en liten "nerd", språklig langt foran, kan de fleste dyrearter, former, teller til ti på engelsk m.m.

I barnehagen er de opptatt av å skape vennskap, men han trekkes jo mot de eldre barna som han kan prate mere med - men de er jo litt avvisende mot "babyen" som vil være med. De andre toåringene er mer på kommunikasjon om ball/ dukker/biler, mens vår sånn spør hvorfor månen er høyt oppe.

Noen som har erfaring og tips til hva vi kan gjøre for å legge til rette for relasjoner?

Anonymous poster hash: 92783...5d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sønnen din er ikke spesiell fordi han snakker om månen

Anonymous poster hash: 8c052...e6e
  • Liker 13
Skrevet

Dust.

Jeg har ikke noe særlig hjelp å komme med, TS, jeg måtte bare kommentere at personen over var dust.

Anonymous poster hash: 38587...00c

• Liker 10
Skrevet

Føler du deg truffet? Har selv en 2 åring som går bedre overens med de større barna og jeg mener da ikke han er mer spesiell av den grunn

Anonymous poster hash: 2eae0...d67

Skrevet

Kanskje ikke, men de andre jevngamle gir ikke akkurat respons på sånne spørsmål... ;)

Ts

• Liker 1
Skrevet

Mitt barn var slik i den alderen. Tidlig utviklet og trakk mot eldre barn og voksne. Lang historie kort: Utviklet seg til å bli et stort problem i barnehagen og jeg koblet inn PPT. De observerte barnet og det viste seg, etter observasjoner og tester, at barnet er usedvanlig smart (både med kunnskap, men også med refleksjon, observadjon, logikk etc.). Barnehagen fikk veiledning av PPT og det endte bra. Barnet fikk begynne på storavdeling, ble bedre stimulert, de øvde på sosialt samspill og koblet barnet opp mot barn som var gode på lek, og på å inkludere i lek.

Nå er barnet 5 år og har begynt på skolen. Fikk begynne 1 år tidligere på tross av bursdag sent på året. Det sosiale er veldig bra og i skolen er det tilpasset opplæring (etter sakkyndighet fra PPT).

Anonymous poster hash: a3e02...61d

• Liker 3
Skrevet

Åh, hver eneste gang en TS skriver noe som kan oppfattes som at de at har noe bedre/smartere enn andre, skal det komme sånne bitre folk som deg med nedsettende kommentarer.

Til TS; Har du venninner/familie med eldre barn han kan leke med kanskje?

Skrevet

Mitt barn var slik i den alderen. Tidlig utviklet og trakk mot eldre barn og voksne. Lang historie kort: Utviklet seg til å bli et stort problem i barnehagen og jeg koblet inn PPT. De observerte barnet og det viste seg, etter observasjoner og tester, at barnet er usedvanlig smart (både med kunnskap, men også med refleksjon, observadjon, logikk etc.). Barnehagen fikk veiledning av PPT og det endte bra. Barnet fikk begynne på storavdeling, ble bedre stimulert, de øvde på sosialt samspill og koblet barnet opp mot barn som var gode på lek, og på å inkludere i lek.

Nå er barnet 5 år og har begynt på skolen. Fikk begynne 1 år tidligere på tross av bursdag sent på året. Det sosiale er veldig bra og i skolen er det tilpasset opplæring (etter sakkyndighet fra PPT).

Anonymous poster hash: a3e02...61d

Så flott å lese. Jeg har tenkt i retning PPT selv, men tenker at jeg må ta det opp litt åpent med barnehagen.

Skrevet

Min datter trekkes også mot de eldre. Når hun gikk på den lille avdelingen ville hun helst være på den store, og på fritiden foretrekker hun de vennene som er 1-2 år eldre enn jevngamle.

Men det jevnet seg ut når hun startet på den store avdelingen, der dannet det seg mer naturlig grupperinger mellom aldersgruppene og nå har hun flere "bestevenner" på samme alder.

Hun hang litt etter språklig, så jeg tror det har vært mer givende for henne å omgåes de store barna å få gjøre litt mer "voksne" aktiviteter.

Jeg tror du også burde la det gå litt av seg selv. Bare fordi sønnen din har andre interesser nå, trenger han ikke å være noe "geni, som trenger mer hjernestimulans enn de andre", for å si det på den måten. Det er ikke sikkert det er så lang avstand mellom han og de andre jevnaldrende som du tror :)

• Liker 1
Skrevet

Min 2åring kan også de tingene du nevner, det gjør også de fleste andre på hennes alder på avdelingen, særlig de som er litt rolige og liker å prate/bordaktiviteter. Jeg tror det har mye med språket å gjøre. Noen er litt senere med språket, men har likevel "det samme" inni seg.

Det er ganske vanlig at de små trekkes mot de store, og syns disse er mer interessante. Mens ikke like mye motsatt;)

Barnehagen ser vel gjerne dersom barnet faller utenfor sosialt?

Jeg tenker at foreløpig kan barnehagen være et sted for sosial trening og fysisk utfoldelse, så kan han få utløp for litt ekstra hjemme. Om et år eller to blir det lettere å se om han faktisk har spesielle behov eller om han bare var litt tidlig ute språklig:)

Anonymous poster hash: e9539...389

• Liker 1
Skrevet

Min 2åring kan også de tingene du nevner, det gjør også de fleste andre på hennes alder på avdelingen, særlig de som er litt rolige og liker å prate/bordaktiviteter. Jeg tror det har mye med språket å gjøre. Noen er litt senere med språket, men har likevel "det samme" inni seg.

Det er ganske vanlig at de små trekkes mot de store, og syns disse er mer interessante. Mens ikke like mye motsatt;)

Barnehagen ser vel gjerne dersom barnet faller utenfor sosialt?

Jeg tenker at foreløpig kan barnehagen være et sted for sosial trening og fysisk utfoldelse, så kan han få utløp for litt ekstra hjemme. Om et år eller to blir det lettere å se om han faktisk har spesielle behov eller om han bare var litt tidlig ute språklig:)

Anonymous poster hash: e9539...389

Tusen tusen hjertelig takk for godt svar. Det fikk meg til å se det på en litt ny måte, og var til god hjelp for meg!

• Liker 1
Skrevet

Min datter er/var også tidlig ute med språket, og hun liker også veldig godt å leke med de som er litt eldre. På småbarnsavdelinga hadde hun kun éi hun likte skikkelig godt å leke med, ei anna jente som var på samme nivå språklig. Nå er hun 3 år og på storbarnsavdeling, og trives kjempegodt! Hun leker mye med de barna som er 4-5 år, men også de på samme alder begynner å bli mer interessante. Mye kan nok løse seg om et år, tipper jeg!

Nå er ikke jenta mi supersmart på de andre områdene du nevner da, men jeg vil tro det er språket som er det viktigste her. Om man kan telle til ti på engelsk er ikke så viktig når man velger lekekamerater. :) Slik jeg leser innlegget ditt så har ikke toåringen spesielle sosiale utfordringer annet enn at han trekkes mot litt eldre barn? Ville ikke bekymra meg ennå. :)

Skrevet

Jeg har en toåring som er en liten "nerd", språklig langt foran, kan de fleste dyrearter, former, teller til ti på engelsk m.m.

I barnehagen er de opptatt av å skape vennskap, men han trekkes jo mot de eldre barna som han kan prate mere med - men de er jo litt avvisende mot "babyen" som vil være med. De andre toåringene er mer på kommunikasjon om ball/ dukker/biler, mens vår sånn spør hvorfor månen er høyt oppe.

Noen som har erfaring og tips til hva vi kan gjøre for å legge til rette for relasjoner?

"De andre toåringene er mer på kommunikasjon om ball/ dukker/biler, mens vår sånn spør hvorfor månen er høyt oppe."

Det er nok mange andre barn som har spurt det samme spørsmålet, men forskjellen er sikkert at de ikke har en mor som mener at de er spesielle og overlegne overfor de andre barna. Som en tidligere kommentar fra dette inlegget sier, sønnen din er ikke spesiell fordi han snakker om månen.

Anonymous poster hash: 74f7e...118

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner en treåring som også var som TS sin sønn ved to års alder, men vedkommende hadde/har ingen problemer med å fungere sosialt, verken med jevnaldrende, babyer, bar som er litt eldre, eller voksne. Dette trenger ikke å bety at man er "smart med kunnskap" (sic! haha!) eller andre ting. Treåringen jeg kjenner har snakket mye siden h*n var, tja, 1,5 år? På grunn av god, tidlig språkutvikling har det ofte vært litt lett å tenke at barnet vet mye mer og skjønner mye mer enn alderen skulle tilsi, men etter hvert skjønner man at det tross alt bare er en 1-, 2- eller 3-åring man snakker med...

Anonymous poster hash: 2fcd3...bb9
Skrevet

"De andre toåringene er mer på kommunikasjon om ball/ dukker/biler, mens vår sånn spør hvorfor månen er høyt oppe."

Det er nok mange andre barn som har spurt det samme spørsmålet, men forskjellen er sikkert at de ikke har en mor som mener at de er spesielle og overlegne overfor de andre barna. Som en tidligere kommentar fra dette inlegget sier, sønnen din er ikke spesiell fordi han snakker om månen.

Er det mulig å ta seg nær av dette innlegget? Ser ingen plass att ts skriver att ungen er spesiell.

• Liker 2
Skrevet

Janteloven lenge leve... Ts har ikke skrevet noen steder at hun mener sønnen er spesiell eller overlegen. Ikke alle barn utvikler seg likt og sånn er det bare. Det er sånne holdninger som gjør at det sitter barn rundt om på skoler som kjeder vettet av seg i timene og sliter sosialt fordi de har lite til felles med klassekameratene.

Anonymous poster hash: 7a79e...617

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...