Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å lage karameller, jødekaker, vaniljekringler (om noen har god oppskrift, rop ut!), horn og sånne kjeks med bringebærfyll :)

Vi feirer ikke jul hjemme hos oss siden vi bare er 2, så blir vel at vi gir vekk til folk :)

Jødekaker hørtes godt ut, aldri smakt. Hvordan smaker det? Ligner det på kakemenn? :)

Anonymous poster hash: 18199...64c

Gjest avocadoen
Skrevet

Jødekaker hørtes godt ut, aldri smakt. Hvordan smaker det? Ligner det på kakemenn? :)

Anonymous poster hash: 18199...64c

Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det :P Det smaker ikke som kakemenn da. De smaker ganske søtt og så er de ganske smuldrete som pepperkaker (altså ikke så myke) men samtidig er de ikke så tørre som en pepperkake er :)

Det er veldig godt og for meg er det blitt en tradisjon å lage de :) Hakker mandler og har på litt kanel og perlesukker på toppen :) Da blir de best. De blir spist opp veldig fort i alle fall, så antar jeg ikke er den eneste som liker dem :fnise:

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Har så lyst til å lage smultringer jeg... Men jeg tørr ikke... Brann!!!

Ja, samme her!

Det er jo såå godt med hjemmelagde smultringer, men vil ikke risikere at alt tar fyr :P

Det viktigste å huske på når man skal lage smultringer er:

a) Gjør det i en jerngryte med tungt lokk og ha lokket i umiddelbar nærhet. Skulle det mot all formodning begynne å brenne, så sett lokket øyeblikkelig over gryte slik at ilden kveles

b) Vann + kokende smult = Brannskader. Derfor sørg for at ingenting er vått. Hvis det spruter litt fett fra gryta, så vent med å tørke det bort til du er ferdig

c) La smulten smelte langsomt i gryta, dvs. ikke sett kokeplata på full styrke.

d) Sjekk temperaturen på den varme smulten med et steketermometer (som er helt tørt) eller bruk skaftet til en trespade e.l. Hvis det bruser rundt skaftet, så er smulten var nok.

e) Ikke ha for mange smultringer oppi gryta samtidig. Da kjøles smulten ned, smultringene blir "gjennomvåte" av fett, og det tar lenger tid å steke de. Tre-fire stykker om gangen er passelig for ei fem-liters jerngryte

f) Smulten skal ikke koke/boble. Det skal som sagt bare bruse rundt treskaftet (jmf. punkt d)

g) Pass på temperaturen. Begynner det å ryke fra gryta, så ta gryta bort fra kokeplata med en gang, skru ned temperaturen på kokeplata, og prøv igjen når smulten har fått avkjølt seg litt.

og til slutt: Skru av telefonen, kast eventuelle små barn ut av kjøkkenet, fjern mulige uromomenter. Smulten krever full oppmerksomhet, men belønninga (smultringer) er verdt strevet.

Skrevet

Pepperkaker, risboller og julebrød. Kjøper resten ferdiglaget.

Skrevet

Pepperkaker, sarah bernard, krumkaker, dronningkaker, fruktkake med daddler, aprikos og paranøtter.

Og så blir det troikakonfekt, karamellkonfekt og ferrero rocher til å gi bort☺

Skrevet

Pepperkaker, peppernøtter, krumkaker, serinakaker og praliner :danse::kalle:

Gjest mainbitch
Skrevet

Skal i allefall bake peppernøtter med bestemor etter hennes oppskrift, det er tradisjon!

Tenker også det blir pepperkaker, colakaker, hjemmelaget karamell og serinekaker. :laugh:

Skrevet

Skal i allefall bake peppernøtter med bestemor etter hennes oppskrift, det er tradisjon!

Tenker også det blir pepperkaker, colakaker, hjemmelaget karamell og serinekaker. :laugh:

Ååh, mamma lager nydelige kolakaker. Synd jeg har blitt litt lei :fnise: Kan du sende oppskrift på peppernøtter på melding? :blomst:

Gjest avocadoen
Skrevet

Skal prøve meg på karameller i dag for å se om jeg får det til :nigo:

Skrevet

Rundstykker, pepperkaker, hvite kakemenn, kransekakepinner, kokosmakroner, sjakkruter og mørdeigskaker med syltetøy. Noen av sortene blir i både vanlig og glutenfri utgave. Prøver å kutte antall sorter, men ungene protesterer :-)

Gjest avocadoen
Skrevet

Rundstykker, pepperkaker, hvite kakemenn, kransekakepinner, kokosmakroner, sjakkruter og mørdeigskaker med syltetøy. Noen av sortene blir i både vanlig og glutenfri utgave. Prøver å kutte antall sorter, men ungene protesterer :-)

Jeg tror faktisk at jeg aldri har smakt sjakkruter, selv om jeg vet godt hva det er. Smaker det veldig godt? Kanskje jeg skal prøve meg på det jeg og etterhvert :)

Skrevet

Jeg tror faktisk at jeg aldri har smakt sjakkruter, selv om jeg vet godt hva det er. Smaker det veldig godt? Kanskje jeg skal prøve meg på det jeg og etterhvert :)

Sjakkruter er jo mørdeigskaker, så smaken kan vel best sammenlignes med en litt tynnere og tørrere Maryland Cookies-kjeks. En enkel julekake å bake, bare greit å vite at deigen bør ligge i kjøleskap en stund, og at hvis det er vanskelig å "feste" deigpølsene oppå hverandre hjelper det å pensle med kaldt vann. Både jeg og ungene er veldig glad i disse enkle kakene. Artig å prøve nye oppskrifter, har lyst til å prøve meg på en ny sort julekaker jeg også, vet bare ikke helt hvilken.

Skrevet

Her er det mer riktig å si "hva skal ikke bakes", da det renner over av kaker og konfekt. Starter denne helgen med kransekake og stenger. 50% av mandlene ble skoldet for noen dager siden og er tørre nå. Kransekake er fint å starte med da ringene er greie å fryse. Melisglasur has ikke på før lille julaften når den settes opp.

Siden jeg var liten har det å lage mat av ulike slag vært en sentral del av forberedelsene og er det som setter julestemningen i gang. De senere årene er det bare mer og mer som blir laget som julepølser, sylte og lefser i tillegg til endel nye søte ting.

Har egentlig startet allerede. Tre typer likører ble satt i august, men siden de ofte får stå ett år er det fjorårets som normalt åpnes i julen.

Skrevet

Pepperkaker og fløtekarameller :danse:

Skrevet

Lefser (tynne, sunnmørslefser med sukkersmør), julemenn, karameller og kanskje noe til, får se :)

Annonse
Skrevet

Måtte begynne å tenke litt da jeg så denne tråden. :ler:

Jeg tror det blir havremakroner, mandelkaker/amaretti (som kransekake, men i småkakeform), krumkaker og daddelkake. Kanskje biscotti også.

Anonymous poster hash: 934d5...b8d

Oppskrift på daddelkake? :-)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Hos oss blir det to forskjellige karameller, pepperkaker, krumkaker, brente mandler, pikekyss og havreflarn. Lager også trøffler rett før jul. Lager små porsjoner slik at vi akkuratt har nok til oss

Gjest avocadoen
Skrevet

Sjakkruter er jo mørdeigskaker, så smaken kan vel best sammenlignes med en litt tynnere og tørrere Maryland Cookies-kjeks. En enkel julekake å bake, bare greit å vite at deigen bør ligge i kjøleskap en stund, og at hvis det er vanskelig å "feste" deigpølsene oppå hverandre hjelper det å pensle med kaldt vann. Både jeg og ungene er veldig glad i disse enkle kakene. Artig å prøve nye oppskrifter, har lyst til å prøve meg på en ny sort julekaker jeg også, vet bare ikke helt hvilken.

Tusen takk for tips! :)

Skrevet

Tror jeg skal bake sjakkruter og risboller i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...