Gå til innhold

Hvor mye får akkurat jeg i boliglån?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, alle sammen! :)

Jeg er en 24 år gammel gutt, nylig ferdig med en bachelor og startet i en jobb jeg så langt stortrives i. Jeg vil sette veldig stor pris på deres formening rundt det følgende!

Deres formening

Nå ønsker jeg å kjøpe leilighet, men før jeg søker om boliglån i diverse banker, synes jeg det vil være interessant å høre deres formening om hvor mye dere tror jeg får tilbud om å låne. Dette kan vel riktig nok variere litt fra bank til bank, men jeg presierer at i denne tråden er det deres meninger som for meg er interessante.

Opplysninger

Sivilstatus: Singel.

Bruttoinntekt: kroner 400.000,- i året. Utbetalt litt over 20.000,- i måneden.

Egenkapital: kroner 400.000,-.

Gjeld: 0,-.

Mitt ønske og mål

Selv har jeg et stort ønske om å få tilbud om et boliglån på kroner 2.100.000,-. Et boliglån på 2.100.000,- vil vel da gjøre at jeg kan ha et budsjett på 2.500.000,-.

Altså, at det blir 400.000,- i egenkapital og et boliglån på 2.100.000,- som utgjør mitt budsjett.

-Med 400.000,- i egenkapital og ingen annen gjeld, vil jeg i så fall ha over 15 prosent, dvs. 16 prosent, i egenkapital ved et slikt boliglån.

-Med en løpetid på 25 år og dagens lave renter på vel 3,5 prosent vil jeg ved et annuitetslån ha et månedlig terminbeløp på 10.500,-.

-Med en bruttoinntekt på 400.000,- i året og utbetalt over 20.000,- i måneden, mener jeg at det ikke vil være noen spesielt store utfordringer knyttet til å betjene et slikt lån.

Til slutt

(PS... dog litt "off-topic": Jeg vurderer å bruke et år på å spare opp ytterligere 100.000,- til i egenkapital. I så fall vil jeg søke om boliglån på nytt, med en egenkapital på 500.000,-.)

Tusen takk for deres tanker og meninger rundt dette! :)

Anonymous poster hash: 48d6f...5a9
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ta høyde for en 5-6% renteøkning. Det gjør bankene, og dette må du kunne håndtere. Ved en slik beregning fikk vi beskjed om at vi måtte kunne håndtere omtrent 10 000 ekstra boligutgifter i måneden. Du må også ta hensyn til hvor du bor, boligtype du ønsker.

Anonymous poster hash: 9a0ba...34a
  • Liker 2
Skrevet

Hei, se vedlagt bilde. Du er veldig følsom for økt rente ved en nettoinntekt på 20k. Merk at det er mulig å redusere de andre utgiftene litt.

post-70539-271696_thumb.jpg

• Liker 1
Skrevet

Uansett hvor mye egenkapital du har vil du også måtte ha inntekt stor nok til å betjene det lånet du tar opp. Bankene ser derfor ikke kun på egenkapitalen din, men også på inntekten. Hvis du tar ulike tester på nett, f.eks "test din låneevne" e.l. vil du trolig få langt lavere svar enn det du ønsker. Du kan gjøre noe med dette selv, gjennom å vise et godt og realistisk budsjett for banken, samt gjerne vise til tidligere forbruk.

Å eie egen bolig gir noen andre utgifter enn å leie, som f.eks kommunale avgifter (vann, avløp, renovasjon, evt feiing og eiendomsskatt). Dette må du legge inn i budsjettet. Forsikringer og vedlikehold må også tas inn i budsjettet.

Som du selv sier: det er ingen andre enn de bankene du spør som kan si nøyaktig hvor mye du kan få i lån, men basert på de opplysningene du selv gir, tror jeg du sikter litt for høyt. Skulle jeg gjettet, ville jeg ikke trodd du kunne fått mer enn max 1,5 i lån fra banken, trolig en del lavere.

Anonymous poster hash: 62874...e2d
  • Liker 2
Skrevet

Du må ta høyde for en 5-6% renteøkning. Det gjør bankene, og dette må du kunne håndtere. Ved en slik beregning fikk vi beskjed om at vi måtte kunne håndtere omtrent 10 000 ekstra boligutgifter i måneden. Du må også ta hensyn til hvor du bor, boligtype du ønsker.

Til og med hvis man låser renta?

Anonymous poster hash: bf7b6...bed

Skrevet

TS her!

Tusen takk for innspillet!

Ja, du har rett. Hmm...

Jeg ønsker å kjøpe en selveier leilighet i Oslo. Den trenger ikke nødvendigvis å være så stor, men helst 30-40 kvadratmeter og 2-roms, dvs. med et ordentlig soverom.

Beliggenhet er viktig for meg. Håper på å kunne finne meg noe i bydel Frogner, Bygdøy, Vika, Ullern, Vinderen, Ris, Holmenkollen, Uranienborg, Majorstuen. Jeg vet det er dyre områder, men jeg vet også det er mulig å finne noe som er mer enn fint nok for meg til 2-2,5 millioner NOK.

Skrevet

Hei, se vedlagt bilde. Du er veldig følsom for økt rente ved en nettoinntekt på 20k. Merk at det er mulig å redusere de andre utgiftene litt.

TS her!

Hei!

Tusen takk for et innspillet og flotte beregninger! Settes stor pris på! :)

Følsom for økt rente ved min nettoinntekt på 20k, ja? Frykter det. Mon tro hvor mye som maksimalt vil være helt forsvarlig å låne med mine tall?

Skrevet (endret)

Hei! Jeg hadde ditt utgangspunkt og fikk 1,350 i lån. Det var min lokale bank hjemme som var veldig, veldig snill. Som andre sier her må du ta høyde for renteendringer.

Edit: Vil bare legge til at jeg ikke anbefaler å ta så høyt lån som det jeg gjorde. Det var såvidt det gikk bra etter et par renteøkninger.

Endret av murray
  • Liker 2
Skrevet

Uansett hvor mye egenkapital du har vil du også måtte ha inntekt stor nok til å betjene det lånet du tar opp. Bankene ser derfor ikke kun på egenkapitalen din, men også på inntekten. Hvis du tar ulike tester på nett, f.eks "test din låneevne" e.l. vil du trolig få langt lavere svar enn det du ønsker. Du kan gjøre noe med dette selv, gjennom å vise et godt og realistisk budsjett for banken, samt gjerne vise til tidligere forbruk.

Å eie egen bolig gir noen andre utgifter enn å leie, som f.eks kommunale avgifter (vann, avløp, renovasjon, evt feiing og eiendomsskatt). Dette må du legge inn i budsjettet. Forsikringer og vedlikehold må også tas inn i budsjettet.

Som du selv sier: det er ingen andre enn de bankene du spør som kan si nøyaktig hvor mye du kan få i lån, men basert på de opplysningene du selv gir, tror jeg du sikter litt for høyt. Skulle jeg gjettet, ville jeg ikke trodd du kunne fått mer enn max 1,5 i lån fra banken, trolig en del lavere.

Anonymous poster hash: 62874...e2d

TS her!

Tusen takk for innspill med flere gode poeng! Enig i mye av det du sier. :)

Jeg tror (og håper i det lengste) på at du gjetter feil i hvor mye jeg kan få i lån. Det ville i så fall bli en stor skuffelse.

En kamerat av meg er student og søkte nylig om boliglån. Han hadde 300.000,- i egenkapital og en deltidsjobb ved siden av studiene. I deltidsjobben har han utbetalt (hele) 15.000,- i måneden, i tillegg til at han får utbetalt 7.500,- i lån fra lånekassen hver måned (noe som medfører studielån). Han fikk et lån på vel 1.800.000,- i en lokalbank uten hjelp i form av for eksempel kausjonist, medlånetaker eller annet. Han kjøpte dermed en leilighet til rett i overkant av 1.700.000,-.

Jeg burde vel ha langt bedre forutsetninger til å få et enda høyere lån enn ham. Hmm...

Men igjen, takk for innspill! Settes pris på! :)

Skrevet

Hei! Jeg hadde ditt utgangspunkt og fikk 1,350 i lån. Det var min lokale bank hjemme som var veldig, veldig snill. Som andre sier her må du ta høyde for renteendringer.

Edit: Vil bare legge til at jeg ikke anbefaler å ta så høyt lån som det jeg gjorde. Det var såvidt det gikk bra etter et par renteøkninger.

TS her!

Hei!

Tusen takk for innspill! :)

Fikk du ikke mer enn 1,35 mill. i boliglån, altså? Med mitt utgangspunkt vil jeg si det høres veldig lite ut, men det kan for all del være at dette er realiteten. Det kan kun banken svare meg helt sikkert på, men jeg føler meg ganske sikker på at jeg vil få tilbud om noe høyere enn som så. Forhåpentligvis!

:)

Skrevet

TS her!

Tusen takk for innspill med flere gode poeng! Enig i mye av det du sier. :)

Jeg tror (og håper i det lengste) på at du gjetter feil i hvor mye jeg kan få i lån. Det ville i så fall bli en stor skuffelse.

En kamerat av meg er student og søkte nylig om boliglån. Han hadde 300.000,- i egenkapital og en deltidsjobb ved siden av studiene. I deltidsjobben har han utbetalt (hele) 15.000,- i måneden, i tillegg til at han får utbetalt 7.500,- i lån fra lånekassen hver måned (noe som medfører studielån). Han fikk et lån på vel 1.800.000,- i en lokalbank uten hjelp i form av for eksempel kausjonist, medlånetaker eller annet. Han kjøpte dermed en leilighet til rett i overkant av 1.700.000,-.

Jeg burde vel ha langt bedre forutsetninger til å få et enda høyere lån enn ham. Hmm...

Men igjen, takk for innspill! Settes pris på! :)

TS her!

Edit; skrevet feil, tror jeg. Det var vel slik at han kompisen min fikk et boliglån slik at det totale budsjettet ble på 1.8 millioner, og at han fikk tilbud om et boliglån på 1.5 millioner. Hmm... Litt usikker her, men tror dette var tilfellet. :)

Skrevet

Bankene ser også på utdannelsen din, og hva du kan forvente å ha i lønn fremover. Dersom du nå som nyutdannet tjener "lite" så vil det spille inn på din langsiktige betalings/betjeningsevne.

Jeg ville tatt en tur i banken og hatt en uforpliktende samtale med de. Det er så mye mer enn en ofte tenker på som tas hensyn til. Et lån på 2 000 000 er ganske mye for en enslig person med en gjennomsnittlig inntekt. Du må regne ut hvor mye du har disponbelt etter dine faste utgifter.

Utbetalt ca 21 000. Sifo sier du bruker ca 7 800 i måneden før bokostnader. Har du bil? Det trekker ned en god del. Studielån har du sannsynligvis. Betyr litt, ikke mye.

Du har da 13 000 disponibelt. Det er ikke all verdens til å dekke alle kostnadene som kommer ved å eie bolig. Du må huske på vedlikeholdskostnader, kommunale utgifter, de forventer at du skal ha penger til overs, dvs, ikke gå i null hver måned. Dette er etter de har tatt en renteøkning i betraktning. Renteøkning på 5-6 % øker boutgiftene dine ekstremt mye.

• Liker 4
Skrevet

Bankene ser også på utdannelsen din, og hva du kan forvente å ha i lønn fremover. Dersom du nå som nyutdannet tjener "lite" så vil det spille inn på din langsiktige betalings/betjeningsevne.

Jeg ville tatt en tur i banken og hatt en uforpliktende samtale med de. Det er så mye mer enn en ofte tenker på som tas hensyn til. Et lån på 2 000 000 er ganske mye for en enslig person med en gjennomsnittlig inntekt. Du må regne ut hvor mye du har disponbelt etter dine faste utgifter.

Utbetalt ca 21 000. Sifo sier du bruker ca 7 800 i måneden før bokostnader. Har du bil? Det trekker ned en god del. Studielån har du sannsynligvis. Betyr litt, ikke mye.

Du har da 13 000 disponibelt. Det er ikke all verdens til å dekke alle kostnadene som kommer ved å eie bolig. Du må huske på vedlikeholdskostnader, kommunale utgifter, de forventer at du skal ha penger til overs, dvs, ikke gå i null hver måned. Dette er etter de har tatt en renteøkning i betraktning. Renteøkning på 5-6 % øker boutgiftene dine ekstremt mye.

TS her!

Hei! :) Tusen takk for innspillet! Mange gode poeng!

En uforpliktende samtale med banken er et godt forslag!

Jeg har ikke bil, noe jeg heller ikke kommer til å ville skaffe meg ettersom jeg vil benytte meg av kollektiv transport i Oslo.

Jeg har heller ikke noe studielån.

Håper på på å få et tilbud om et boliglån på 2.100.000,-, da jeg jeg har en liten drøm om et budsjett på 2.500.000,-.

Skrevet

TS her!

Jeg har forresten en bachelor i markedsføring, i tilfelle det skulle være relevant. :)

Skrevet

sjekk lånekalkulatorene til de store bankene, de bør jeg deg en pekepinn. Hva har du i studielån?

Anonymous poster hash: 6d627...489
  • Liker 1
Skrevet

sjekk lånekalkulatorene til de store bankene, de bør jeg deg en pekepinn. Hva har du i studielån?

Anonymous poster hash: 6d627...489

Takker for tipset! Skal sjekke det ut. :)

Jeg har kroner 0,- i studielån.

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp kjøpt leilighet i Oslo, er 24 år.

Inntekt på 415000 i året, hadde 400000 i EK. Fikk 1,6 mill i lån sånn at totalsummen ble 2 mill. Sjekket 13 ulike banker, Sparebank 1 kunne tilby meg 1,6, som var det høyeste av de 13 bankene og jeg har kausjonist i tillegg + eid leilighet før(der jeg fikk EK fra). De ville ikke gi meg mer, men jeg hadde fint klart å betale mer merker jeg. Bor ikke i områdene du skisserer over her da, for meg var plass og at leiligheten var splitter ny viktigere ;) Regner med den øker ganske bra i pris fremover :)

Anonymous poster hash: da8f5...63d
  • Liker 2
Skrevet

Hei! Jeg har nettopp kjøpt leilighet i Oslo, er 24 år.

Inntekt på 415000 i året, hadde 400000 i EK. Fikk 1,6 mill i lån sånn at totalsummen ble 2 mill. Sjekket 13 ulike banker, Sparebank 1 kunne tilby meg 1,6, som var det høyeste av de 13 bankene og jeg har kausjonist i tillegg + eid leilighet før(der jeg fikk EK fra). De ville ikke gi meg mer, men jeg hadde fint klart å betale mer merker jeg. Bor ikke i områdene du skisserer over her da, for meg var plass og at leiligheten var splitter ny viktigere ;) Regner med den øker ganske bra i pris fremover :)

Anonymous poster hash: da8f5...63d

TS her!

Tusen takk for et flott innlegg! Gratulerer med leilighet! :)

Det virker som om du har ting under kontroll! ;) Det virker som du da kan betale ned litt ekstra på avdragene per måned, samtidig som leiligheten øker i verdi = +++ i egenkapital!

Vi stiller nok da med et relativt likt utgangspunkt hva gjelder tall. Hvilken utdannelse har du? Hadde du noe i studielån, da du søkte om boliglån?

(En liten ps: Jeg vurderer å legge større vekt på plass og "alder" på leiligheten, men inntil videre finner jeg beliggenhet viktigst for min del. Hehe.)

Skrevet

Det er ekstremt sjeldent at bankene vil låne ut mer enn 3,5 ganger inntekt, iallefall når det er snakk om inntekter under 500.000.

Anonymous poster hash: 8ec95...71c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...