Gå til innhold

Dren på 2,5-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi skal få satt dren på vår 2,5-åring denne uka. På begge ørene. Han har væske i begge ører, og derav redusert hørsel.

Da vi var hos ørelegen gikk alt så fort, og plutselig var vi ute, uten å ha fått så mye informasjon, og jeg var så overrasket over det hele at jeg kom ikke på å spørre noe heller.... Det jeg vet er at han må faste fra 6 timer før, og at vi må smøre på bedøvelsessalve på begge hendene slik at de kan få satt veneflon før narkosen.

Noen som har fått dren på sine barn, og kan fortelle litt om det? Er mest spent på hvordan han kommer til å føle seg etterpå. Kommer det til å gjøre vondt i øret en stund? Kan vi bare ta ham med hjem rett etterpå, eller må han overvåkes etter narkosen?

Vi skal ikke på sykehuset, men på et lite ørelegekontor, med et knøttlite venteværelse - håper vi kan reise hjem med en gang...

Kan jeg regne med at han er klar for barnehagen dagen etter allerede?

:)

Anonymous poster hash: 7419e...b34
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått satt inn dren på vårt barn flere ganger.

Jeg aner ikke om det er samme prosedyrer overalt, men der vi er får vi ikke lov til å reise før barnet er kommet tydelig til seg selv og greier å gå helt fint selv uten støtte. De har da ligget på en undersøkelsesbenk eller noe slik i et slags "oppvåkningsrom", ikke på selve venteværelset.

De er skikkelig groggy etter operasjonen, og bruker en stund på å komme seg til seg selv. Husker ikke hvor lenge - 30-60 minutter, kanskje? Men det er bare en vill gjetning. I mellomtiden kan de gråte ganske heftig. Jeg er usikker på om det er pga smerter eller ubehag etter narkosen.

De kan også være veldig kvalme. Vår har gjerne kastet opp i bilen hjem, og det er derfor man får beskjed om at man må være to stykker til å passe på barnet om man skal kjøre bil hjem.

Vel hjemme har barnet vårt fått lov å slappe av så lenge det vil, men har vært i fin form igjen ganske snart. Går helt fint å dra i barnehagen dagen etter.

Anonymous poster hash: eeb5d...cab
Skrevet

Mitt barn har fått dren 2 ganger og første gang var han litt yngre enn ditt barn.

Vi fikk første timen på dagkirurgisk, fastet fra kvelden før og satte på bedøvelsesplaster før vi dro til sykehuset. Når vi kom inn fikk han smertestillende og beroligende (som ikke har noe særlig effekt på vårt barn, de fleste sovner av det). Så venta vi en stund før vi skulle inn på operasjonsrommet. Der fikk han maske mens jeg holdt han og når han "ble borte" i narkosen så gikk jeg ut og venta. Det tar ikke så lang tid, under en time somregel. Min sønn fjernet polypper også første gangen.

Når barnet har våknet litt så får man komme inn også blir man på oppvåkningen til barnet har spist og drukket litt og virker i fin form. Vi ble kastet ut veldig kjapt første gangen, han var så sløv at han ikke engang klarte å sitte. Andre gangen nekta jeg å dra før jeg følte han var i grei form.

Det er ikke noe smerte etter å ha fått dren, men barnet kan reagere på narkosen. Sønnen min ble kvalm og kastet opp andre gangen, men første gang var han i fin form etterpå. Det vil blø ut av ørene i starten også vil det komme en del væske ut. Dette er normalt. Om det kommer puss som lukter vondt så er det tegn på infeksjon og barnet må ha antibiotika. Sønnen min fikk infeksjon etter begge gangene, men det gikk fint.

Det er vondt å legge barnet sitt i narkose, men det er en veldig enkel operasjon uten smerter i etterkant for barnet. Lykke til

Anonymous poster hash: c82f2...395

Skrevet

Takker for informative svar! :) Håper vi slipper oppkast i bilen hjem...

Det jeg gruer meg mest til, er at han ikke får spise noe hele den dagen. Vi har fått time kl 12, og jeg vil ikke vekke ham klokka 5 på natta/morgenen for å spise... tipper det er vel så viktig med søvn som med mat. Han er av den typen som er avhengig av mat for at humøret skal være på topp. :-P

Skrevet

Takker for informative svar! :) Håper vi slipper oppkast i bilen hjem...

Det jeg gruer meg mest til, er at han ikke får spise noe hele den dagen. Vi har fått time kl 12, og jeg vil ikke vekke ham klokka 5 på natta/morgenen for å spise... tipper det er vel så viktig med søvn som med mat. Han er av den typen som er avhengig av mat for at humøret skal være på topp. :-P

Det hadde jeg bedt om å få endra. Her vi bor er det alltid sånn at de små er prioritert til første time når de skal i narkose slik at man slipper å nekte barnet mat så lenge. Det er jo ikke bare bare å forklare 2åringen hvorfor h*n ikke får mat eller drikke. Det er også en påkjenning for barnet å skulle operere og da bør man jo prøve å unngå andre påkjenninger så godt man kan.

Vi opererte på sykehuset da. Var igjennom ØNH sånn som der ditt barn skal operere, men de henviser alltid små barn til ØNH på sykehuset for operasjon. Kan du be om å bli henvist til sykehuset? I det minste kontakte ØNH kontoret og be om time tidlig om morgenen?

Skrevet

Vårt barn har fått dren i sine ører. Vi har likevel aldri vært borti bedøvelsessalve. Barnet må være der en liten stund etterpå, men det er bare ca. 20 minutt. Stort sett kun for å sjekke om det kommer oppkast el.l. Det er en gang der vårt barn har skreket en del mer enn de andre etter narkose, men for hans del har det gått veldig fint. Det står i informasjonsskriv som du skal ha fått, eller får, fra poliklinikken om han kan gå i barnehage dagen etter på eller ei. Så vidt jeg husker går det bra. Tror det var slik med min.

Det aller verste for oss var narkose første gangen. Da var han ganske liten (3 år sånn ca.), og måtte vente til langt på dag før han fikk noe mat. Det var det verste, å måtte fortelle barnet at det ikke kan få mat når det ikke skjønner at det er det beste for en der å da. Samtidig må man jo selv ha mat for å kunne fungere, så det beste er jo at begge foreldrene er hjemme den dagen slik at man kan bytte på å ta et kvarter eller noe i et eget rom med mat.

Anonymous poster hash: 13a25...8ff
  • Liker 1
Skrevet

Det hadde jeg bedt om å få endra. Her vi bor er det alltid sånn at de små er prioritert til første time når de skal i narkose slik at man slipper å nekte barnet mat så lenge. Det er jo ikke bare bare å forklare 2åringen hvorfor h*n ikke får mat eller drikke. Det er også en påkjenning for barnet å skulle operere og da bør man jo prøve å unngå andre påkjenninger så godt man kan.

Vi opererte på sykehuset da. Var igjennom ØNH sånn som der ditt barn skal operere, men de henviser alltid små barn til ØNH på sykehuset for operasjon. Kan du be om å bli henvist til sykehuset? I det minste kontakte ØNH kontoret og be om time tidlig om morgenen?

ØNH-kontorene prioriterer de som skal fjerne mandler og slikt tidligere på dagen før de som skal legge inn dren. Men jeg ville likevel ikke bedt om å bli henvist til sykehuset heller om trådstarter har fått en operasjonsdato da dette sikkert vil forlenge køtiden for å stå i operasjonskø.

Skrevet

ØNH-kontorene prioriterer de som skal fjerne mandler og slikt tidligere på dagen før de som skal legge inn dren. Men jeg ville likevel ikke bedt om å bli henvist til sykehuset heller om trådstarter har fått en operasjonsdato da dette sikkert vil forlenge køtiden for å stå i operasjonskø. Anonymous poster hash: 13a25...8ff

Hvorfor skal de som skal fjerne mandler prioriteres til tidlige timer? Det går an å fjerne mandler midt på dagen også, akkurat som man kan sette inn dren midt på dagen. Greia er at små barn ikke forstår hvorfor de ikke kan få spise, de blir irritable, grinete og vanskelige å ha med å gjøre, noe som kan resultere i at det hele blir en skrekkopplevelse for barnet, foreldrene og legene.

Det er nok også en grunn til at små barn som regel blir henvist til sykehuset når de skal i narkose. Disse små legekontorene er sikkert greie nok når voksne skal ha dagkirurgi, men det er ikke det samme med barn. Hadde ønh legen gjort jobben sin riktig fra starten av så ville nok barnet blitt henvist til sykehuset med en gang, eller legen burde iallefall spurt hva foreldrene ville foretrekke.

Vi tar ikke engang blodprøver på legekontoret. Vi får rekvisisjon og reiser til sentrallaboratoriet på sykehuset fordi de har mer erfaring når det gjelder prøvetaking og barn. Klart vi kunne prøvd å gjøre det hos fastlegen, men hvorfor gjøre det verre for barnet enn det må være?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal de som skal fjerne mandler prioriteres til tidlige timer? Det går an å fjerne mandler midt på dagen også, akkurat som man kan sette inn dren midt på dagen. Greia er at små barn ikke forstår hvorfor de ikke kan få spise, de blir irritable, grinete og vanskelige å ha med å gjøre, noe som kan resultere i at det hele blir en skrekkopplevelse for barnet, foreldrene og legene.

Det er nok også en grunn til at små barn som regel blir henvist til sykehuset når de skal i narkose. Disse små legekontorene er sikkert greie nok når voksne skal ha dagkirurgi, men det er ikke det samme med barn. Hadde ønh legen gjort jobben sin riktig fra starten av så ville nok barnet blitt henvist til sykehuset med en gang, eller legen burde iallefall spurt hva foreldrene ville foretrekke.

Vi tar ikke engang blodprøver på legekontoret. Vi får rekvisisjon og reiser til sentrallaboratoriet på sykehuset fordi de har mer erfaring når det gjelder prøvetaking og barn. Klart vi kunne prøvd å gjøre det hos fastlegen, men hvorfor gjøre det verre for barnet enn det må være?

Det må du spørre de som jobber der om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...