AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Hei! Vi har delt samvær,65% hos meg og 35% hos far. Barna er i barneskolealder. Nå ønsker far 50/50,og vi skal skrive ny samværskontrakt. Kan jeg kreve at faren i så fall flytter inn i barnas skolekrets? Og hva hvis han flytter enda lengre unna,kan jeg gjøre noe m samværet da? Han bor ikke kjempelangt unna nå heller,men barna har ikke gang- eller sykkelavstand til skole og venner, og jeg syns det er en unødvendig belastning for dem å bo i to ulike nærmiljø. Blir glad for råd og erfaringer rundt dette:-) Anonymous poster hash: 7d803...bd6
Gjest Phoenix Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 Hei! Vi har delt samvær,65% hos meg og 35% hos far. Barna er i barneskolealder. Nå ønsker far 50/50,og vi skal skrive ny samværskontrakt. Kan jeg kreve at faren i så fall flytter inn i barnas skolekrets? Og hva hvis han flytter enda lengre unna,kan jeg gjøre noe m samværet da? Han bor ikke kjempelangt unna nå heller,men barna har ikke gang- eller sykkelavstand til skole og venner, og jeg syns det er en unødvendig belastning for dem å bo i to ulike nærmiljø. Blir glad for råd og erfaringer rundt dette:-)Anonymous poster hash: 7d803...bd6 Hvor langt unna bor han? Hva er "ikke kjempelangt"?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Hvorfor skal du kunne kreve noe i forhold til hvor han bor? Han skjønner vel selv at han ikke kan bo flere timer unna skolen? Anonymous poster hash: 9b177...bb8 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Ja, hva er "ikke kjempelangt"? Vi har også 50/50, og bor i samme kommune. Det er den eneste "regelen" vi har, at vi holder oss innad i kommunen. Ellers synes jeg ikke du kan stille noen andre "krav". Det er jo uansett en forutsetning når barna er såpass unge at man bor i nærheten av hverandre og har ett godt samarbeid, for å kunne ha 50/50 i utgangspunktet. Når de blir litt større å kan farte rundt med buss f.eks, er bosted litt mindre viktig, så lenge man holder seg innenfor en viss strekning. Anonymous poster hash: e58ed...a2f
Guybrush Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Hei! Vi har delt samvær,65% hos meg og 35% hos far. Barna er i barneskolealder. Nå ønsker far 50/50,og vi skal skrive ny samværskontrakt. Kan jeg kreve at faren i så fall flytter inn i barnas skolekrets? Og hva hvis han flytter enda lengre unna,kan jeg gjøre noe m samværet da? Han bor ikke kjempelangt unna nå heller,men barna har ikke gang- eller sykkelavstand til skole og venner, og jeg syns det er en unødvendig belastning for dem å bo i to ulike nærmiljø. Blir glad for råd og erfaringer rundt dette:-)Anonymous poster hash: 7d803...bd6 Meg bekjent kan vel ingen av foreldrene flytte spesielt langt unna uten godkjenning hvis en har delt omsorg og delt bosted eller hva det nå heter.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Meg bekjent kan vel ingen av foreldrene flytte spesielt langt unna uten godkjenning hvis en har delt omsorg og delt bosted eller hva det nå heter. Delt foreldreansvar/omsorg er ikke det samme som delt bosted formelt sett. I vårt tilfelle bodde barnet 1 år med kjæresten og meg på min adresse, så ble vi registrert på fars adresse i 1 år. Da barnet fylte 2 flyttet jeg ut på ny adresse og tok med barnet (etter mekling og avtale): mener det er best for så små. Vi kan vurdere 50/50 når far blir friskmeldt og har kommet seg ut i jobb.Anonymous poster hash: 391d6...829
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #7 Skrevet 18. november 2014 HI.Faren kjører barna til skolen, og det tar sikkert ikke mer enn ti minutter,men poenget mitt er at de ikke på egen hånd kan komme seg til venner,fotballbanen og andre treffsted i nærmiljøet hvor de andre klassekameratene møtes på fritida. Er det bare jeg som ser det problematiske i det? Jeg syns liksom at det å bo i samme skolekrets og nærmiljø må være et stort gode for barna? Er det noen her som selv har erfaring i å være skilsmissebarn med flytting hver uke? Anonymous poster hash: 7d803...bd6
Peter007 Skrevet 18. november 2014 #8 Skrevet 18. november 2014 Hei! Vi har delt samvær,65% hos meg og 35% hos far. Barna er i barneskolealder. Nå ønsker far 50/50,og vi skal skrive ny samværskontrakt. Kan jeg kreve at faren i så fall flytter inn i barnas skolekrets? Og hva hvis han flytter enda lengre unna,kan jeg gjøre noe m samværet da? Han bor ikke kjempelangt unna nå heller,men barna har ikke gang- eller sykkelavstand til skole og venner, og jeg syns det er en unødvendig belastning for dem å bo i to ulike nærmiljø. Blir glad for råd og erfaringer rundt dette:-)Anonymous poster hash: 7d803...bd6 Hei. Nå har far en del samvær her så ser vel ikke problemet med å øke dette. Det er nå litt opp til barna om der en 12 år ovs. Hvordan kommer barna seg på skolen nå, det blir vel ikke så mye annerledes nå enn med mer samvær. Det viktigste er ikke skolekretsen men hvordan barna kommer seg til skolen og venner.
Gjest Phoenix Skrevet 18. november 2014 #9 Skrevet 18. november 2014 HI.Faren kjører barna til skolen, og det tar sikkert ikke mer enn ti minutter,men poenget mitt er at de ikke på egen hånd kan komme seg til venner,fotballbanen og andre treffsted i nærmiljøet hvor de andre klassekameratene møtes på fritida. Er det bare jeg som ser det problematiske i det? Jeg syns liksom at det å bo i samme skolekrets og nærmiljø må være et stort gode for barna? Er det noen her som selv har erfaring i å være skilsmissebarn med flytting hver uke? Anonymous poster hash: 7d803...bd6 Hvor langt er det for dem å gå? Bor dere i storby eller på ett litt mindre sted?
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #10 Skrevet 18. november 2014 Det tar ca 45 min å gå vil jeg tro, og ganske trafikkert, ikke aktuelt på noen år i hvert fall. Middels stor by.Anonymous poster hash: 7d803...bd6
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #11 Skrevet 18. november 2014 Hei! Vi har delt samvær,65% hos meg og 35% hos far. Barna er i barneskolealder. Nå ønsker far 50/50,og vi skal skrive ny samværskontrakt. Kan jeg kreve at faren i så fall flytter inn i barnas skolekrets? Og hva hvis han flytter enda lengre unna,kan jeg gjøre noe m samværet da? Han bor ikke kjempelangt unna nå heller,men barna har ikke gang- eller sykkelavstand til skole og venner, og jeg syns det er en unødvendig belastning for dem å bo i to ulike nærmiljø. Blir glad for råd og erfaringer rundt dette:-)Anonymous poster hash: 7d803...bd6 Jeg ser helt klart at det beste for barna er om de bor i samme nærmiljø. Noen ganger lar dette seg ikke gjøre av ulike årsaker. Og du kan ikke kreve det, hvis du mener med loven i hånd? Det handler om samarbeid mellom dere. Antagelig vil barna finne venner hos far også hvis han ikke får til å bo i nærmiljøet. Anonymous poster hash: cdae1...dfc
Gjest Phoenix Skrevet 18. november 2014 #12 Skrevet 18. november 2014 Det tar ca 45 min å gå vil jeg tro, og ganske trafikkert, ikke aktuelt på noen år i hvert fall. Middels stor by.Anonymous poster hash: 7d803...bd6 Jeg er enig med deg at det er mest praktisk at man bor i samme nærmiljø, men noen ganger lar det seg ikke gjøre. Jeg ville drøftet det med han og spurt om han er villig til å flytte nærmere... Det viktigste er jo om far er fleksibel med å pendle dem til venner på kveldstid... Dessuten kan de ende opp med å få venner i nærmiljøet til far...
Hedda-78 Skrevet 19. november 2014 #13 Skrevet 19. november 2014 Det er da mange som bor slik til at de må kjøres til skole, venner og aktiviteter, selv om de har ett bosted og foreldre som bor sammen. I bygde-Norge er det ofte store avstander, og mange har det jo slik hele tiden. Så jeg synes ikke det er noe must at far bor i samme nærmiljø som deg. Det forutsetter naturligvis at far er villig til å bidra (les: kjøre) slik at barnet opprettholder sitt nettverk og aktiviteter. Dessuten er det jo ikke noen ulempe om barnet får venner i fars nærmiljø også. Og da er det du selv som må kjøre barnet til venner der. 4
Rotemor Skrevet 19. november 2014 #14 Skrevet 19. november 2014 Det er da mange som bor slik til at de må kjøres til skole, venner og aktiviteter, selv om de har ett bosted og foreldre som bor sammen. I bygde-Norge er det ofte store avstander, og mange har det jo slik hele tiden. Så jeg synes ikke det er noe must at far bor i samme nærmiljø som deg. Det forutsetter naturligvis at far er villig til å bidra (les: kjøre) slik at barnet opprettholder sitt nettverk og aktiviteter. Dessuten er det jo ikke noen ulempe om barnet får venner i fars nærmiljø også. Og da er det du selv som må kjøre barnet til venner der. Dette. I tillegg til at avtale om 50/50 kun ligger i bunn... Det er vel ingenting i veien for at man veksler litt på samværet innimellom dersom det er hensiktsmessig for barna/-et. Å kreve at noen skal flytte er fånyttes tankegang.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #15 Skrevet 19. november 2014 Dette. I tillegg til at avtale om 50/50 kun ligger i bunn... Det er vel ingenting i veien for at man veksler litt på samværet innimellom dersom det er hensiktsmessig for barna/-et. Å kreve at noen skal flytte er fånyttes tankegang. I tillegg er ikke mors bosituasjon forutsigbar. Min mann ville flytte til barnets nabolag med samme tanke som ts, men avventet. Etter det har moren hatt flere parforhold og byttet bydel 2 ganger.Anonymous poster hash: d9604...b75 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #16 Skrevet 19. november 2014 Jeg synes det er så trist at de voksne er så opptatt av å leve sine liv at barna må skifte nærmiljø hver uke.... Hvis dere ikke klarer å bo i nærheten av hverndre (les i skolekretsen) synes jeg dere ikke skal ha 50-50 Anonymous poster hash: ca110...12e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå