Gå til innhold

Første gang jeg skal feire jul. Hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) det er første gang i år at jeg skal feire jul på ordentlig. Jeg er ikke fra Norge opprinnelig og er ikke kristen heller. Jeg lurer på et par ting som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg skal lage julekalender for kjæresten min , hvor mange skal de være? Og når er det vi kan begynne med de? I desember? Jeg lurer også på når man skal pynte juletre og ta den fram? :) synes at julen er så koselig, fikk ikke feire den som barn så jeg vil at det skal være en tradisjon fremover for meg, kjæresten og fremtidige barn.

Anonymous poster hash: 92639...211

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Adventskalenderen er fra 1. desember til og med 24. desember.

Juletret tar folk fram når de ønsker. Her i huset kommer det inn rundt 22. desember og pyntes 23. desember.

Anonymous poster hash: 749f7...f87
Skrevet

Adventskalender er en "gave" hver dag fra 1. desember til og med juleaften 24. desember, altså 24 stk.

Første adventshelga henger de fleste opp adventstjerner med lys i vinduet, adventsstaker e.l., og på søndagen tenner man det første lyset i adventsstaken. neste søndag 2 lys osv til alle 4 lysene tennes siste søndag før juleaften.

Juletreet pynter man når man vil, men de fleste pynter nok treet 23. desember eller rett før det. Da pynter man også resten av huset ferdig til jul, slik at alt er klart til juleaften.

Anonymous poster hash: 0e1f5...3bd
Skrevet

Selv pynter vi treet så tidlig som mulig, men mulig det ikke er like vanlig :fnise:

Skrevet

Selv pynter vi treet så tidlig som mulig, men mulig det ikke er like vanlig :fnise:

Haha, klarer ikke vente til 23... Tror jeg skal begynne litt tidlig 😄 haha.

Ts

Anonymous poster hash: 92639...211

Skrevet

1. søndag i advendt (30. november i år):
Man henger opp adventsstjerner og setter adventsstaker i vinduer. Mange har en lysestake med fire adventslys, og 1. søndag i advent tenner man ett av disse.

1. desember:
Første luke i adventskalenderen. Enten man har pakkekalender, sjokoladekalender, skrapeloddkalender osv, så begynner man med det 1. des.

2. søndag i advent (7. desember i år):
Tenner første og andre lys i adventsstaken

13. desember:
Lucia. Man lager gjerne lussekatter, og mange barn kler seg i hvitt mens de synger Lucia-sangen med levenede lys i hånda.

3. søndag i advent (14. desember i år):
Tenner første, andre og tredje lys i adventsstaken

4. søndag i advent (21. desember i år):
Tenner alle de fire lysene i adventsstaken.

22./23. desember:
Omkring denne tiden setter de fleste opp julepynt (nisser, engler, Jesus-figurer, røde lys/duker/puter mm), samt oppsett og pynting av juletre.

24. desember:
Man står opp, ser juleprogrammer på TV (f.eks. Snikker Andersen og Julenissen, Tre nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen, Karl Bertil Jonssons julafton osv). Midt på dagen går mange i kirken. Etter kirken er det mange som er glade i å se Sølvguttene synge på TV, også er det middag for folk flest i 17-18 tiden. Utpå kvelden er det kaffe og småkaker, samt gaveåpning.
(Dette er en typisk julaften for mange, men vær obs på at slike tradisjon varierer voldsomt fra hjem til hjem) .

Håper du får en veldig fin førjulstid og julefeiring! :tree::hjerte::hjerte:

Anonymous poster hash: 81052...e6d

• Liker 7
Skrevet

I adventa er det vanlig med lilla lys i adventsstaken og lilla duker og pynt. I jula er det hos de fleste rødt som gjelder :-)

Tradisjoner varierer fra familie til familie, så spør kjæresten din hva han er vant med. Og lag egne tradisjoner utifra hva som er rett for dere. Vi følger litt gammeldagse tradisjoner med å vente med juletre og julepynt til lillejulaften 23. desember. Og deretter feirer vi jul til 20. dag jul. Det vil si at juletreet står oppe til 13. januar. Det er det både jeg og min mann er oppvokst med. Mange pynter til jul tidligere, og rydder ut jula rett over nyttår.

Anonymous poster hash: 86941...3fa

Skrevet

1. søndag i advendt (30. november i år):

Man henger opp adventsstjerner og setter adventsstaker i vinduer. Mange har en lysestake med fire adventslys, og 1. søndag i advent tenner man ett av disse.

1. desember:

Første luke i adventskalenderen. Enten man har pakkekalender, sjokoladekalender, skrapeloddkalender osv, så begynner man med det 1. des.

2. søndag i advent (7. desember i år):

Tenner første og andre lys i adventsstaken

13. desember:

Lucia. Man lager gjerne lussekatter, og mange barn kler seg i hvitt mens de synger Lucia-sangen med levenede lys i hånda.

3. søndag i advent (14. desember i år):

Tenner første, andre og tredje lys i adventsstaken

4. søndag i advent (21. desember i år):

Tenner alle de fire lysene i adventsstaken.

22./23. desember:

Omkring denne tiden setter de fleste opp julepynt (nisser, engler, Jesus-figurer, røde lys/duker/puter mm), samt oppsett og pynting av juletre.

24. desember:

Man står opp, ser juleprogrammer på TV (f.eks. Snikker Andersen og Julenissen, Tre nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen, Karl Bertil Jonssons julafton osv). Midt på dagen går mange i kirken. Etter kirken er det mange som er glade i å se Sølvguttene synge på TV, også er det middag for folk flest i 17-18 tiden. Utpå kvelden er det kaffe og småkaker, samt gaveåpning.

(Dette er en typisk julaften for mange, men vær obs på at slike tradisjon varierer voldsomt fra hjem til hjem) .

Håper du får en veldig fin førjulstid og julefeiring! :tree::hjerte::hjerte:

Syntes dette var en fin oppsummering, men husk at det er helt lov å lage egene variasjoner, jeg har for eksempel registert at mange istedenfor å gi en liten pakke hver dag, gir en litt større pakke hver søndag fram til julaften.

Anonymous poster hash: d1923...8a8

Skrevet

Støtter det at man må velge sine egne varianter. Vi har f.eks ingen adventsfeiring, da vi ikke er religiøse. Derfor har vi heller ingen julekrybbe eller engler.

Vi feirer "jul"/midtvintersfest i desember. Begynner med røde lys og duker fra 1. desember. Koser oss med nisseservise, massevis av levende lys og god mat i stadig opptrapping i desember.

Juletreet tas inn ca 21.-22. desember. Og så har vi ribbemiddag (kun mannen, barna og jeg) og gaver den 24. Den 25. har vi familieselskap hos min gamle mormor etter hennes engelske tradisjoner (hun og bestefar møttes i London under 2.verdenskrig). Romjula ellers går med til "forpliktelser" mph barn og familie, og så kommer nyttårsaften :)

Jeg synes egentlig tiden før juleaften er gel så koselig som romjula, nettopp fordi vi da gjør det vi selv ønsker mhp tradisjoner og egne ønsker.

Anonymous poster hash: f9007...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...