Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, alle sammen!

Jeg er en 24 år gammel gutt, nylig ferdig med en bachelor og startet i en jobb jeg så langt stortrives i.

Deres formening

Nå ønsker jeg å kjøpe leilighet, men før jeg søker om boliglån i diverse banker, synes jeg det vil være interessant å høre deres formening om hvor mye dere tror jeg får tilbud om å låne. Dette kan vel riktig nok variere litt fra bank til bank, men jeg presierer at i denne tråden er det deres meninger som for meg er interessante.

Opplysninger

Sivilstatus: Singel.

Bruttoinntekt: kroner 400.000,- i året. Utbetalt litt over 20.000,- i måneden.

Egenkapital: kroner 400.000,-.

Gjeld: 0,-.

Mitt ønske og mål

Selv har jeg et stort ønske om å få tilbud på et boliglån på kroner 2.500.000,-.

-Med 400.000,- i egenkapital og ingen annen gjeld, vil jeg i så fall ha over 15 prosent, dvs. 16 prosent, i egenkapital ved et slikt boliglån.

-Med en løpetid på 25 år og dagens lave renter på vel 3,5 prosent vil jeg ved et annuitetslån ha et månedlig terminbeløp på 10.500,-.

-Med en bruttoinntekt på 400.000,- i året og utbetalt over 20.000,- i måneden, mener jeg at det ikke vil være noen spesielt store utfordringer knyttet til å betjene et slikt lån.

Til slutt

(PS... dog litt "off-topic": Jeg vurderer å bruke et år på å spare opp ytterligere 100.000,- til i egenkapital. I så fall vil jeg søke om boliglån på nytt, med en egenkapital på 500.000,-.)

Tusen takk for deres tanker og meninger rundt dette! :)

Anonymous poster hash: 732cc...23a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her!

Beklager et par skrivefeil, blant annet i overskriften; Det skal naturligvis stå "Hvor mye får jeg i boliglån?".

Huff...

Skrevet

Husk at de regner på at du skal ha mulighet til å klare en renteøkning på 5% (i hvertfall i de bankene jeg har pratet med), så selv om du fint klarer å betjene et lån med lav rente nå, er det ikke sikkert de tror du kan det med økning.

De bruker som oftest SIFO-tallene når de regner på utgifter, sjekk dette for deg selv så får du en pekepinn. Du må også tenke på alle utgifter som kommer i tillegg til selve lånet; fellesutgifter/fellesgjeld, strøm, forsikringer osv.

Jeg leier en leilighet til 9500 kr nå, og har bil. Får jeg lån og kan kjøpe kan jeg flytte nærmere jobb og kan kvitte meg med bilen (mye penger spart). Men jeg får allikevel ikke lån som tilsvarer det samme beløpet, da deres utregninger sier at jeg ikke klarer det. Så det er vanskelig å si hvor mye du kan få uten å være hos en rådgiver.

Anonymous poster hash: 49145...f16
Skrevet

Jeg har ca. like tall som deg - men jeg har studielån på 200 000. Får rundt 2mill. Tror det er mulig for deg å få minimum 2.2 totalt - men jeg tviler på at du får kjøpt bolig til 2,5. Det finnes boliglånskalkulatorer rundt omkring. Prøv Skandiabanken sin.

Anonymous poster hash: 0a864...c6b
Skrevet

TS her!

Tusen, tusen takk for svar! Settes stor pris på!!

Ser jeg har skrevet en del feil i åpningsinnlegget jeg gjerne skulle få rettet på.

Denne tråden kan bare synke, så oppretter jeg ny tråd i morgen.

God natt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...