AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Min eks har tre barn med en annen dame, og ett barn med meg, som vi har delt omsorg for. Det er nesten to år siden vi gikk fra hverandre, men etter som vi begge fortsatt er single osv. klarer vi å feire jul/nyttår sammen. Han og eksdama har ikke noe fast opplegg på hvem som har barna i jula. Av erfaring fra vi var sammen, vet jeg at det er en beslutning som blir tatt i siste liten. Ett år kom ett av barna, ett annet år kom alle tre. Før var det ikke så farlig, for da bodde vi likevel sammen, men nå bor vi altså delt og feirer også med mine foreldre. (Hans foreldre bor utenlands.) I år avtalte vi tidlig dette med julefeiring og eksen min ba eksdama si i starten av oktober om å finne ut om barna ville komme i jula eller ei. Etter det har han mast flere ganger på ett svar og nå når desember kommet, vil vi gjerne ha ett klart svar. (Barna bor på andre siden av landet.) Eksdama sier bare "vet ikke", og for noen dager lagde hun det spetakkelet om at eksen min setter vårt barn høyere enn barna han har med henne, fordi vi skal feire sammen. Eksen min ba henne forstå at det må gå ann å planlegge og at vi i år skal feire med min familie å må få ett svar. Problemet for meg er ikke om varna kommer eller ei, men det står litt på plass og innkjøp av ekstra mat, ekstra gaver osv. så vil gjerne planlegge. Eksdama har likevel en tendens til å ta en beslutning i siste liten og kommer ikke til å føye seg etter at "jeg vil planlegge", og eksen min tør ikke å si nei til henne i fare for å bli utskjelt for å "ikke bry seg om barna". Hvordan kan vi få ett klart svar og å stille ett ultimatum uten å lage noe styr?Anonymous poster hash: b6ced...4cc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Alder på barna?Anonymous poster hash: ece0b...b59
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 Min eks har tre barn med en annen dame, og ett barn med meg, som vi har delt omsorg for. Det er nesten to år siden vi gikk fra hverandre, men etter som vi begge fortsatt er single osv. klarer vi å feire jul/nyttår sammen. Han og eksdama har ikke noe fast opplegg på hvem som har barna i jula. Av erfaring fra vi var sammen, vet jeg at det er en beslutning som blir tatt i siste liten. Ett år kom ett av barna, ett annet år kom alle tre. Før var det ikke så farlig, for da bodde vi likevel sammen, men nå bor vi altså delt og feirer også med mine foreldre. (Hans foreldre bor utenlands.) I år avtalte vi tidlig dette med julefeiring og eksen min ba eksdama si i starten av oktober om å finne ut om barna ville komme i jula eller ei. Etter det har han mast flere ganger på ett svar og nå når desember kommet, vil vi gjerne ha ett klart svar. (Barna bor på andre siden av landet.) Eksdama sier bare "vet ikke", og for noen dager lagde hun det spetakkelet om at eksen min setter vårt barn høyere enn barna han har med henne, fordi vi skal feire sammen. Eksen min ba henne forstå at det må gå ann å planlegge og at vi i år skal feire med min familie å må få ett svar. Problemet for meg er ikke om varna kommer eller ei, men det står litt på plass og innkjøp av ekstra mat, ekstra gaver osv. så vil gjerne planlegge. Eksdama har likevel en tendens til å ta en beslutning i siste liten og kommer ikke til å føye seg etter at "jeg vil planlegge", og eksen min tør ikke å si nei til henne i fare for å bli utskjelt for å "ikke bry seg om barna". Hvordan kan vi få ett klart svar og å stille ett ultimatum uten å lage noe styr?Anonymous poster hash: b6ced...4cc Far kan si "Jeg vil gjerne ha de tre barna på julaften, men om de ikke kommer, må jeg vite det før 1. desember. Hvis jeg ikke hører noe innen da, sier jeg fra til de andre at de kan handle inn og planlegge til x antall personer. OK?" Anonymous poster hash: f7e41...c81
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 Far kan si "Jeg vil gjerne ha de tre barna på julaften, men om de ikke kommer, må jeg vite det før 1. desember. Hvis jeg ikke hører noe innen da, sier jeg fra til de andre at de kan handle inn og planlegge til x antall personer. OK?" Anonymous poster hash: f7e41...c81 Han har sagt det, men hun respekterer det ikke og er livredd for å avvise henne om hun/barna plutselig bestemmer seg for å komme likevel. Barna er alle i tenårene, og kan bestemme selv om de vil komme eller ei, men hittil sier bare alle "vet ikke". Og jeg blir utrolig irritert om de sier nei, for så å si ja en uke før julaften. Ingen av oss har mye penger heller, derfor er planleggingen så viktig. Og eksen min er en stor tøffel ovenfor henne, og gjør stort sett som han får beskjed om, for ellers blir hun verbalt stygg mot han og han takler ikke å fremstå som om han ikle bryr seg.. TSAnonymous poster hash: b6ced...4cc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Han har sagt det, men hun respekterer det ikke og er livredd for å avvise henne om hun/barna plutselig bestemmer seg for å komme likevel. Barna er alle i tenårene, og kan bestemme selv om de vil komme eller ei, men hittil sier bare alle "vet ikke". Og jeg blir utrolig irritert om de sier nei, for så å si ja en uke før julaften. Ingen av oss har mye penger heller, derfor er planleggingen så viktig. Og eksen min er en stor tøffel ovenfor henne, og gjør stort sett som han får beskjed om, for ellers blir hun verbalt stygg mot han og han takler ikke å fremstå som om han ikle bryr seg.. TSAnonymous poster hash: b6ced...4cc Kanskje løsningen (for deg) er å feire jul uten eksen din... Anonymous poster hash: f7e41...c81
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #6 Skrevet 17. november 2014 Kanskje løsningen (for deg) er å feire jul uten eksen din... Anonymous poster hash: f7e41...c81 Det er nok ikke ett alternativ. Og heller ingen god løsning ovenfor datteren vår. Så lenge vi klarer å feire sammen, er jo det det beste for henne. Det kommer tidsnok en tid hvor en av oss får ny partner og felles-feiringer utgår og blir til "annenhver jul" osv. Om han ikke feirer med oss, kan han heller ikke gå å feire med de andre barna sine, da eksdama er gift og har flere barn med den nye mannen. Vi er den eneste familien han har her. Anonymous poster hash: b6ced...4cc
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #7 Skrevet 17. november 2014 La det være opp til tenåringene. Gi de en frist, og hvis du bare får vet ikke, så betyr det nei. Skal de plutselig komme likevel så si nei, nå er det for sent. Da har du advart dem. Ring selv.Anonymous poster hash: afb95...46b
Maleficenta Skrevet 18. november 2014 #8 Skrevet 18. november 2014 Høres mer it som mora ikke bryr seg om ungene når hun ikke gidder å planlegge en fin jul for de
Gjest Skrevet 18. november 2014 #9 Skrevet 18. november 2014 Hvis de bor på den andre siden av landet, så blir jo billettet svinedyre om man skal ha noe i siste liten rett før jul! Mannen får sende en tekstmelding til hver av barna og forklare det, at om billetter må bestilles i siste liten så blir det lite igjen til julegaver. Derfor lønner deg seg å gi beskjed i god tid. Samtidig på en sånn måte at de ikke føler at de tjener på å bli hjemme! Man må bare forlange et klart svar, og om de ikke er i stand til å gi det så får de bli hjemme! Om barnas mor begynner med beskyldninger, så er svaret selvsagt at det må de regne med når de aldri kan bestemme seg! Om ungene ser at de mister goder på besluttningsvegring, kan det være det de trenger for å forstå viktigheten av å bestemme seg. 1
Gjest celine Skrevet 18. november 2014 #10 Skrevet 18. november 2014 Det er aldri for sent å innkalle til møte på familievernkontoret for å få en skriftlig (og detaljert) avtale på feriefordelingen. Jeg ville nok ha gått for det. Da vet alle hva de har å forholde seg til og man slipper dermed de evige diskusjonene. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå