Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser noen ikke gir til tantebarn etter en viss alder.

Diskuterte julegaver med en venn i dag. Hun var på julehandel. Hun var og kjøpte fellesgave fram barna til farfar.

Da sier hun at farfar ikke gir til barnebarn etter fylte 15 år. Er ikke det sært?

Pleier man å kutte ut barnebarna?

Anonymous poster hash: 51cbe...ac1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri vært borti at besteforeldre slutter å gi til barnebarn, det var da sært! Min onkel og hans kone, min filletante, - fikk jeg siste julegave fra da jeg var 16 år. Fikk ikke bursdagsgaver fra dem heller, det slutta de med enda tidligere. Men vi bor ikke i samme by og har veldig lite kontakt. Har flere tanter og onkler jeg, men akkurat de førstnevnte her er litt...ja, drøyt å kalle de perifere, men er ikke så langt unna

Skrevet

Ikke unormalt. Samboeren min får mer gaver fra familien min enn fra sin egen.

Anonymous poster hash: 61e9e...40a
Skrevet

På den ene siden av familien min slutter de med gaver når de fyller 10. Alt for tidlig etter min mening så jeg kommer ikke til å gjøre det.

Anonymous poster hash: 28dc1...d9b
Skrevet

Jeg har bare en besteforelder , og hun sluttet å gi da jeg var ferdig å studere (hun ga alltid penger).

Skrevet

I min familie gjør vi det slik: Alle barn får gaver frem til de selv får barn. Når barna har fått barn, så får bare de yngste i familien gaver til jul.

Vi søsken gir hverandre gaver, maks 200 kr.

• Liker 1
Skrevet

Diskuterte julegaver med en venn i dag. Hun var på julehandel. Hun var og kjøpte fellesgave fram barna til farfar.

Da sier hun at farfar ikke gir til barnebarn etter fylte 15 år. Er ikke det sært?

Man gir gaver etter avtale.

Ikke alle besteforeldre har råd til å gi barn over 15 år en type gaver de ville like.

Kanskje det er bedre å ikke gi, enn å skuffe noen og bli fattig selv.

Ingen har krav på gaver.

• Liker 2
Skrevet

Har aldri opplevd at noen har kuttet ut barn eller barnebarn, men at oldebarn får litt mindre siden det blir litt lenger unna, og for å begrense litt pengebruken. Har syntes at det har vært greit.

På den ene siden av familien min slutter de med gaver når de fyller 10. Alt for tidlig etter min mening så jeg kommer ikke til å gjøre det.

Anonymous poster hash: 28dc1...d9b

10 år var veldig tidlig synes jeg!

Skrevet

Hos meg får tantebarn til de har blitt voksne (varierer i alder), men besteforeldre gir alltid :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Hos meg får tantebarn til de har blitt voksne (varierer i alder), men besteforeldre gir alltid :blomst:

Det er det samme hos meg. :klem:

Skrevet

Vanlig eller uvanlig, alle familier gjør som de selv vil. Men tror nok det er mer vanlig at tantebarn ikke får gave etter 15 år enn barnebarn. Men har også stor forståelse for at mange eldre syns det blir mye styr å ordne mange gaver. Her er jeg mektig imponert over ungenes oldemor som gir julegave (200 kr) til alle sine barn med ektefeller, barnebarn med ektefeller og alle oldebarna. Totalt over 40 mennesker nå. Vi har prøvd å si at det holder lenge at ungene får, men hun vil så gjerne gi til alle.

Skrevet

Ikke alle besteforeldre har råd til å gi barn over 15 år en type gaver de ville like.

Ingen har krav på gaver.

Dette er en god "idé". Ja jeg skrev at jeg er enig med TS at det er sært. Men ved nærmere ettertanke så vet man vel at besteforeldre etter hvert kan få mange barnebarn, og evt. bonus-barnebarn å gi gaver til. Selvsagt er det egne barnebarn som kommer i første rekke, framfor bonus-barnebarna, men samtidig skal man ikke glemme bonus-barnebarn. Så kommer oldebarn, de har også krav på å få noe.

En av mine tanter har i årevis gitt meg og mine søstre "unødvendige" gaver, gaver vi ikke har satt så stor pris på. Jeg skulle ønske hun kunne forstått at vi har våre ønsker, og at hun ikke skal tro at vi som er 30 år i dag ønsker oss det samme som en annen 30 åring ønska seg for femten år siden.. Jeg kunne gjerne skrevet ønskeliste, og ved noen anledninger har jeg også gjort det, men ikke alltid hun har tatt "hensyn" til den. En annen ting er at vi bor et stykke fra hverandre, men ser hverandre ofte i ferier da vi besøker henne eller hun besøker oss. Flere ganger har jeg sittet med julegaver hun har levert til oss i sommerferien. Ettersom farmor bor på gamlehjem er det ofte den samme tanta mi som ordner julegaver til oss fra henne. Vi får da gaver vi like godt kunne fått i arv en dag når den tid kommer. Smykker og bestikk og den slags og ja...jeg sier ikke at jeg ikke setter pris på det, men jeg er litt lei.

Kanskje litt off-topic det siste, men jeg stopper med det

Skrevet

Spørs jo, besteforeldre med to barnebarn pleier ikke å slutte å gi gaver, men har de fjorten barnebarn derimot, så kan jeg skjønne at de slutter å kjøpe julegaver etterhvert.

Min samboer har en del søsken og søskenbarn, og fra hans bestemor får vi to kun en liten felles julegave hvert år (for eksempel mummikopp eller rosendahl juleglass). Det synes jeg er helt kurant, for jeg forventer ikke at en dame på nærmere nitti skal fly rundt i butikker og finne noe personlig til hvert eneste barn og barnebarn og oldebarn hun har.

Anonymous poster hash: a0058...b32

Skrevet

I min familie gir vi julegaver uannsett alder. Men vi begrenser størrelsen. Jeg har noen perifere tanter og onkler som får flaxlodd og et koselig julebrev. Og som oftes noe lignende tilbake. Fra de tantene og onklene som er nærmere får både jeg, mannen og barna gaver. Ikke noe dyrt, men hyggelige og personlige gaver. Og vi gir tilbake. Tror Verken besteforeldrene mine eller foreldrene mine kunne tenkt seg å kutte ut barnebarn uannsett alder. Der er det nok mer at det gjerne tar litt av. Pappa som aldri var så veldig interessert i julegavehandling tidligere har tatt av etter at han fikk barnebarn. Hver jul vanker det egne pakker fra han både til meg, mann og barn, i tillegg til felles fra han og mamma.

Min manns familie er litt mer sånn som kutter ut etter en viss alder. Ikke barnebarn, men til tante/onkelbarn. Vi følger ikke det i hele tatt og uannsett til den siden også. Er jo litt trist å plutselig ikke få noen julegaver bare fordi man er fyllt et visst antall år.

Anonymous poster hash: d3c30...2e8

Skrevet

Ingen har krav på gaver.

Dette var da litt spesielt. Ja, kanskje det er bedre å ikke gi noe som helst enn å skuffe noen og tape penger på det? Gaver er en måte å vise at en bryr seg, spesielt i juletider. Gavene trenger ikke å være dyre eller store, bare en liten oppmerksomhet holder. Ingen har krav på gaver nei, men det selv synes jeg det er hyggelig at en får gaver fra besteforeldrene sine. Veldig mye av det å være eldre dreier seg jo om barnebarn.

Nå har ikke jeg besteforeldre lenger (fra jeg var 14 år), og har aldri krevd noe som helst.

Anonymous poster hash: d70f3...50f

Skrevet

I vår familie var det vanlig at tanter/onkler sluttet med gaver etter konfirmasjonsalder. (15 år)

Dette ønsket mitt søsken ikke å videreføre da vi fikk egne barn, med det argumentet at vi var en så liten familie at de få ungdommene som var i familien måtte få fra alle.

Hvis vi skulle kutte ut noen, så fikk vi heller kutte ut de voksne.

Mine barn har aldri fått mer enn 4 gaver fra familien (foreldre, besteforeldre x 2, og tante/onkel), så jeg sa meg enig.

Nå vurderer jeg å foreslå at vi gjeninnfører den opprinnelige ordningen med 15 år (mine barn er eldre enn dette), siden mitt søskens voksne stebarn har fått veldig mange barn (som jeg da er ekstra-grandtante for), noe som har ført til at gavebudsjettet vårt til jul har blitt mangedoblet de siste årene.

Anonymous poster hash: c0b00...f4f
Gjest mainbitch
Skrevet

Jeg synes bare det er trist å slutte å gi hverandre julegaver. (hvis det er pengene som er problemet kan man heller begrense prisen, det er jo tross alt ikke den som teller mest)

Skrevet

Jeg synes bare det er trist å slutte å gi hverandre julegaver. (hvis det er pengene som er problemet kan man heller begrense prisen, det er jo tross alt ikke den som teller mest)

Jeg var den som svarte over deg.

Vi har kuttet kostnadene ned til et absolutt minimum pr gave, men 8-10 ekstra personer å gi gaver til utgjør likevel en stor kostnad.

Et annet alternativ er også å kutte ned til en oppmerksomhet pr familie, men jeg har ikke helt bestemt meg ennå.

(Det faktum at mine får 4 gaver hver fra familien, mens mitt søskens stebarn og stebarnebarn får det tidobbelte antall pr person er også en del av vurderingen. (Vi feiret med dem en gang, men på grunn av gavemengden frister det ikke til gjentakelse))

Anonymous poster hash: c0b00...f4f

Skrevet

Det er ikke vanlig i vår familie at besteforeldre slutter å gi julegaver. Mitt ene sett med besteforeldre har 9 barnebarn -halvparten har også partner, og jeg vet ikke hvor mange oldebarn.. 12 oldebarn. De gir til alle. Det blir gjerne noe hjemmestrikket og litt penger. Helt greit.

Fra det andre settet er det alltid penger, og der får vi selv beskjed om å ordne noe til våre egne barn fra dem. Også det er helt greit. Kan ikke forvente at gamle mennesker skal orke å styre med det der og i tillegg klare å finne noe som alle ønsker seg. Noen mener det er bare tull å gi penger, men jeg synes det er helt greit. Kjøper da noe for de pengene og forteller dem hva som er kjøpt. Sender gjerne mms også.

Til tante-/onkelbarn er det vanlig å stoppe når de er konfirmert, eller skulle vært konfirmert.

Jeg har en onkel som bor her og som vi har litt kontakt med. De kjøper gjerne en liten ting til meg og en liten ting til barnet mitt. Og de får så klart gave fra oss, da.

Jeg har en søster som også har barn og vi gir ikke egentlig til hverandre -kun til barna.

Skrevet

Jeg får ikke gave av min mor. Barna mine får ikke gave av min mor. Søsteren min gir gave til meg og mine barn som er over 15 men ikke voksne og de bor fortsatt hjemme.

Jeg gir til min søsters barn som er over 18 fordi vi er en liten familie blir det slik. Men kommer det flere barn inn i bildet kommer jeg til å revurdere den.

Barna mine får gaver fra meg så lenge jeg kan. Julekalender også, fordi jeg syntes det er hyggelig å gi :nissekonekyss:

Anonymous poster hash: 902a6...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...