Gå til innhold

Hvilke tradisjoner har dere på julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi står opp tidlig og finner først julestrømpene som nissen har hengt på dørene. Så går vi ut og ser at nissen har spist grøten og drukket saften vi har satt ut. Så er det lang frokost med rundstykker, egg, masse pålegg og kakao. Etter det sitter vi i pysjen og ser alle de obligatoriske filmene. Innimellom lages det pinnekjøtt, dekkes bord og pyntes. Klokka 5 går vi ut på terrassen og hører på kirkeklokkene som ringer julen inn. Deretter er det pinnekjøttmiddag med nøye utvalgt julemusikk i bakgrunnen. Etter middag er det oppvask, og nissen kommer på besøk. Så er det endelig tid for gaver! Vi har ikke noen tradisjon med dessert på julaften - tar kaffe og kaker under gaveåpningen. Når ungene er lagt utpå kvelden blir det litt rødvin og baileys før vi stuper i seng :)

Anonymous poster hash: ce46d...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julaften morgen består av å våkne tidlig, finne julestrømpa og sette meg i sofaen for å se "Snekker Andersen og Julenissen :nisselue:
Deretter lager jeg meg en god og solid julefrokost med masse digg pålegg før jeg tar meg et varmt bad med "Christmas Eve"-boblebit fra Lush :dusje:
Hopper inn i pysjen igjen og koser meg med litt godt mens jeg ser på "Tre Nøtter til Askepott", "Reisen til Julestjernen" og "Disney's Julekavalkade" :kalle:
Inne i mellom alt legger jeg på sminke, så tar jeg håret og klær når alt på tven er ferdig.
I år feirer jeg med min fars side (kun voksne, ingen barn enda).
Dit antar jeg at vi drar i 16.40 tiden, da er vi der til kl. 17.00.
Vi spiser aldri akkurat på slaget kl. 17.00, men har litt med at vi kun er voksne.
Det er ribbe, medisterkaker- og pølser til middag med alt av tilbehør,
og til dessert er det riskrem med jordbærsaus :spise:
Vi tar nok unna oppvasken mens kaffen koker og annet småtteri serveres før vi starter på pakkeåpningen.
Klokka blir gjerne over midnatt før vi vender snuten hjem :sovne:

Skrevet

Ingen som finner julestrømpen 1. juledag? Det er tradisjon hjemme hos oss. :) Nesten julaften igjen da mamma er så generøs. :hug:

Anonymous poster hash: c249a...243
  • Liker 2
Skrevet

Feirer med mamma, pappa og søsteren min :)

Jeg står opp klokka åtte på morgenen, finner strømpa utenfor døra, og tar med dyna ned i stua og ser på julemorgen. Vekker søstra mi kanskje fire ganger før hun faktisk kommer, også ser vi Tre nøtter til Askepott og Reisen til Julestjernen sammen. I mellomtiden har mamma og pappa stått opp, og lager julefrokost til oss. Etter det spiser vi ofte grøt med mandel i, og bare slapper av og koser oss. Dusjer, sminker og fikser meg og er vel klar rundt seks. Spiser vel pinnekjøtt klokken sju på kvelden, og etter det er det gaveåpning og masse kos med riskrem og godteri og sarah bernard!

Skrevet

Ingen som finner julestrømpen 1. juledag? Det er tradisjon hjemme hos oss. :) Nesten julaften igjen da mamma er så generøs. :hug:

Jo, det er tradisjon hos oss også å finne strømpen 1 juledag.

Anonymous poster hash: 0930e...cd4

Skrevet

Det første som skjer for ungene sin del er at de våkner opp til julestrømpe med snop, blad og evt julefilm.

Deretter er det frokost sammen med mamma og de, meg, min mann og ungene feirer sammen med de og min søster og hennes barn.

Etter frokost blir det endel tv titting mens maten puttrer.

3 nøtter til askepott er et must!!

Vi begynner å pynte oss i 3-4 tiden, tar litt tid å kle 3 barn og så seg selv :-)

Klokken 17( når julen ringes inn) setter vi oss til matbordet og spiser til alle er Mette, vi venter med fiskere til seinere siden alle er proppfull i magen etter middag.

I 18 tiden begynner ungene å bli klar for gaver ;-) ( det har de igrunnen vert klar for hele dagen....) og ikke lenge etterpå kommer nissen på døren med sekk og en gave til hver.

Vi pleier å dele ut gavene å ungene åpner sine først, vi venter til ungene er i seng med å åpne våre gaver. Siden ungene er fokus i julen <3

Skrevet

Jobb, togtur med NSB og så joggedress og TV.

:P

• Liker 1
Skrevet

Jeg feirer med søstre og foreldre. Vi står opp kjempetidlig og går ned i stuen hvor det ligger en morgengave til oss foran peisen. Dette er en tradisjon vi har hatt så lenge jeg kan huske, og selv om den yngste av oss nå er 23 er det likevel koselig at mamma og pappa tar seg bryet :) så setter vi oss i sofaen med pysj og dyne og koser oss med juleprogrammer til mamma og pappa står opp og vi spiser frokost sammen. Vi sitter i pysjen helt til mamma har mast på oss sikkert 20 ganger at vi må ordne oss før gjestene kommer. Middagen(ribbe) inntas når sølvguttene synger julen inn klokken 1700. Koser oss lenge med maten før det er tid for riskrem og annen dessert. Til slutt er det tid for gaver, hvor vi tar oss god tid og følger nøye med på den som åpner. Utover kvelden kommer pysjen på igjen og vi koser oss i hverandres selskap. Er veldig glad for å ha en så avslappet julaften uten stress, men bare med kos :)

Anonymous poster hash: 0632a...74d

Skrevet (endret)

Står som regel opp relativt tidlig (8-9tiden), tusler ned i stua i pysj, med et stort teppe. Tenner juletreet, finner julestrømpa med mitt navn som henger på peisen og setter på tvn. Ser på julemorgen (inkludert litt switching til andre kanaler). Når mamma og pappa kommer ned spiser vi frokost, og så legger jeg gaver fra alle sammen under juletreet. Tvn står på hele tiden, mens jeg går litt fram og tilbake- hjelper mamma litt med mat og pådekking osv. Når klokka nærmer seg middagstid (egentlig 17, men kanskje tidligere grunnet barn) pynter vi oss, og så hører vi på en sang av sølvguttene før det er middag. Ribbe, julepølse, medisterkaker, surkål osv. Kanskje pinnekjøtt også. Etter hovedretten leser pappa juleevangeliet før det er riskrem med rød saus. Og mandel!

Etter maten rydder vi opp før vi går rundt juletreet, synger alltid alt for mange sanger etter min smak, og så er det gaveutdeling. Barna/den yngste til stede deler ut. Starter med en og en gave som blir delt ut og åpnet, etterhvert blir flere åpnet samtidig. Deretter er det litt opprydning før kaffe og julekaker. Mulig vi pusler et puslespill på kvelden også. Og så er det natta.

åååh Jeg gleder meg til jul :D

I år blir det muligens litt annerledes siden kjæresten skal feire med oss for første gang, men essensen er det samme :)

(Oslo born and raised)

Endret av elvital
Skrevet

Står opp i 10-tiden, tar på morgenkåpe og tøfler før jeg setter meg i sofaen foran tv'en med frokosten. Etter et par timer hopper jeg i dusjen og tar på finklærne. Så legger vi pakkene under juletreet og forbereder julematen, mens vi hører på julemusikk og drikker gløgg <3 Vanligvis har vi besøk av mine besteforeldre og da har det vært tradisjon at morfar og jeg drar i kirken, selvom ingen av oss er kristne. Dessverre blir det ikke slik i år. Så kommer vi hjem til ribbelukt og sølvguttene, pappa serverer noe godt i glasset før vi setter oss tilbords. Vi bruker lang tid på å spise middag og dessert.

Etter maten tar vi som regel det meste av oppvasken, mens maten synker. Så begynner vi å pakke opp gavene, mens vi tar små pauser med kaffe og kaker. Når alt er pakket opp så finner vi fram litt nøtter og klementiner mens vi ser på noe på tv'en, snakker om dagen og ser gjennom gavene vi har fått. :)

I år blir det annerledes, jeg skal jobbe fra 7.30-15.30, så da rekker jeg kun en dusj før det er middag. Og første julen uten besteforeldrene mine tilstede. Blir så rart, elsker tradisjonene :(

Skrevet

Står som regel opp like før Tre nøtter til Askepott begynner, finner julestrømpe som henger på døra mi og tar med den for å se alle de koselige julefilmene. Mamma lager mat på kjøkkenet, og det blir en del prating med henne. Deretter drar vi på kirkegården for å legge ned julekranser på gravene til familie og slekt.

Alle (meg og pappa, hehe) hjelper til med julemiddagen når vi kommer tilbake, deretter pynter vi oss, og ca klokka 17 blir det grøt og ribbe, og dessert. Vi sitter som regel lenge ved bordet og nyter maten. Deretter hjelper alle til med rydding, og så blir det gaver! Etter gavene hopper vi stort sett tilbake i daffe-klær hele gjengen og ser en eller annen julefilm på tv. Har vært sånn hele livet mitt tror jeg, og jeg gruer meg nesten til å få egen familie og lage nye tradisjoner. :P

Åh, nå er det snart jul, og jeg gleder meg som en liten unge igjen!

Skrevet

Jeg feirer med søstre og foreldre. Vi står opp kjempetidlig og går ned i stuen hvor det ligger en morgengave til oss foran peisen. Dette er en tradisjon vi har hatt så lenge jeg kan huske, og selv om den yngste av oss nå er 23 er det likevel koselig at mamma og pappa tar seg bryet :) så setter vi oss i sofaen med pysj og dyne og koser oss med juleprogrammer til mamma og pappa står opp og vi spiser frokost sammen. Vi sitter i pysjen helt til mamma har mast på oss sikkert 20 ganger at vi må ordne oss før gjestene kommer. Middagen(ribbe) inntas når sølvguttene synger julen inn klokken 1700. Koser oss lenge med maten før det er tid for riskrem og annen dessert. Til slutt er det tid for gaver, hvor vi tar oss god tid og følger nøye med på den som åpner. Utover kvelden kommer pysjen på igjen og vi koser oss i hverandres selskap. Er veldig glad for å ha en så avslappet julaften uten stress, men bare med kos :)

Anonymous poster hash: 0632a...74d

Dette er typisk 1. juledag for meg og søsteren min (vi finner julestrømpe om morgenen). Det er så hyggelig! Men hun står opp litt senere enn meg, så jeg må ofte dra henne opp og mase på henne for at hun skal sitte i sofaen med meg. :D

Skrevet

Står opp ganske tidlig, julestrømpe, siste adventspakke og tv. Så en skikkelig god frokost. Etter at ribba og pinnekjøttet er satt på drar jeg og forhåpentligvis eldste barnet på kirkegården sammen med mamma og bestemor å tenner lys. Har middag ganske tidlig (halv 4 i fjor) siden vi har to små, da blir resten av dagen mye triveligere. Har mamma, pappa, svigermor, søster og bestemor på middag.

Etter barna er i seng blir det brettspill :-)

Skrevet

Jeg og samboeren har nettopp kjøpt oss hus og flyttet hjemmefra for første gang, så nå blir det å skape våre egne tradisjoner. Vi kommer til å stå opp tidlig for å kose oss med julestrømpen vi har ordnet til hverandre, så kose oss i pysjen med godteri og alt det koselige på tv. Så kommer vi til å spise en god og deilig brunsj med alt det gode pålegget vi har. Så blir det nok å ta ett deilig bad med julemusikk. Resten av formiddagen går nok da til å ordne oss, og fortsette tv og godteri kosen før vi reiser til foreldrene våre for å feire jul :nisselue::biggrin:

Skrevet

Jeg sover alltid hjemme hos mamma på julaften, mens min kjære sover hjemme og drar på jobb :)

Står opp og tenker "Herregud, det er julaften!!", før jeg går ned i pysjen og spiser lang julefrokost med mamma, samboeren hennes og søstrene mine. Julefrokost er det beste jeg vet, med ALT som finnes av pålegg, laks, egg, kaffe og kakao :D

Vi får alltid åpne en gave om morgenen. Så sitter vi alle sammen og ser julefilmene på tv, styrer litt med pinnekjøttet og resten av maten. Skifter til finstasen, ser sølvguttene, så sitter vi oss til bords og spiser pinnekjøtt, poteter, kålrotstappe. Også har vi både riskrem og multekrem til dessert :)

Åpner gavene, også sitter vi og ser på tv eller spiller spill, mens vi drikker rødvin og snakker.

Å, fikk julestemning nå. Jeg gleder meg :rodmer:

Anonymous poster hash: 8ef0b...69f
Skrevet

-Opp og finne julestrømpene som henger på døren.

-Vi ser på tv (juleklassikerene som må fåes med) mens mamma og pappa er i kirken. De går på den første gudstjenesten så de er hjemme ganske tidlig fra den. Før de har gått har mamma satt på en gryte med grøt som skal kokes på lav varme, lenge slik at den blir som fløyel. Mens de er borte passer vi på gryten.

-Så når de kommer hjem spiser vi grøt med mandel i, og den som finner den får noe godt.

-De aller siste forberedelsene blir gjort, mamma lager blant annet en fin juleoppsats.

-Alle skal være klar i pentøy til klokken fem. Da ringes julen inn og jeg ringer min bestemor.

-Da koser vi oss og tar litt vin eller sprudlevann eller drikker noe annet godt.

-Middag og dessert spiser vi ganske sent i forhold til en del andre, vi bruker å ha middag klokken åtte. spiser lenge og koser oss. Her i gården er det pinnekjøtt.

-Etter middag og dessert flytter vi oss til sofaen og slapper litt av, og så begynner vi gaveåpningen. En deler ut en gave til hver også åpner vi en etter en så alle får se.

-Når vi har kommet litt ut i gaveåpningen så blir det servert bursdagskake til min far og kaffe. Tar gjerne litt cognac/baileys/vin til.

-I bakgrunnen har vi på julemusikk (settes på i femtiden) og det veksles litt med TV dersom det går et koselig juleprogram.

1. og 2. juledag er det stor julefrokost og middag med slekten.

I år blir det nok litt annerledes da vi har et barn som skal feire jul med oss, men vet ikke hvordan det kommer til å bli ordnet. :)

Anonymous poster hash: 3d07a...d04
Gjest Badabing
Skrevet

Matlaging, snop, god frokost og litt TV. Drar så og henter faren og søsteren min på stasjonen, og vi spiser, skravler og koser oss litt mer. Når Sølvguttene kommer, flater alltid pappa ut på sofaen, den friske lufta på landet tar på. :P

Søs og jeg ordner i stand til middag, og så koser vi oss med god vegetarjulemat. Nøttesteik, vegisterkaker og seitanpølser med gode poteter, surkål, rotmos og tyttebær.

Pappa trekker frem kranskekaka og den xxl konfektesken han alltid har på lur, og så er det tid for gaver og dessert.

Deretter spiller han gode sanger på gitar for oss, mens jeg tar meg ett glass og nyter julefreden som senker seg.

Litt rart at mamma ikke er med oss lenger, men vi minnes henne denne dagen.

Jul <3

• Liker 4
Skrevet

Dagen starter rolig foran tven, før vi ta turen til svigers for å spise lunsj. Jeg er vant med julegrøt, men de spiser rundstykker med pålegg. Så drar vi hjem igjen før å gjøre klar middag. I år kommer mine foreldre og min bror på kvelden. Mens maten lager seg selv (pinnekjøtt) så bor vi nok på sofaen sammen med lillemor. I år er hun så liten at jeg tipper at vi tar kveldsstellet hennes før vi spiser. Etter middagen så spiser resten av gjengen moltekrem, noe jeg ikke liker i det hele tatt, så jeg spiser is.
Når oppvaskemaskinen er startet og vi har fått summet oss, så er det gaveåpning. Hvis det ikke blir alt for seint så ser vi en film før vi legger oss.

Neste dag så åpner alle julesokkene sine (mine foreldre får en på deling av oss) før vi står opp for å spise en god frokost.

Gjest Rhaegar Targaryen
Skrevet

Jeg har ingen tradisjoner.

Skrevet

Nå har vi ingen fastspikra tradisjoner enda jeg og mannen, men fra da vi var små var det å stå opp grytidlig, liste seg ned og tenne juletreet, som små var vi ikke med å pynta så var stas å se juletreet lyse når det var helt mørkt ellers. Små klemme på pakkene, og finne julestrømpa og sette på tv, Snekker Andersen måtte vi jo se! mamma og pappa stod opp og lagde julefrokost, masse deilig pålegg. Min søster måtte se askepott, men sjeg var fornøyd bare jeg hadde hørt kjenningsmelodien, Men reisen til julestjernen måtte jeg se. Julemiddag var kl 18, før det var vi å tente lys på noen graver på kirkegården. Vi satt lenge til bords, og brukte lang tid med pakkene. Første juledag var vi alltid hos besteforeldrene våre.

Jeg håper våre tradisjoner blir litt anerledes når vi får begynt å feire jul sammen. de årene vi har vært sammen har vi bare fått til en feiring vi likte og da var vi alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...