Gå til innhold

Greit å «stikke innom» barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en tre åring som begynte i barnehagen nå i høst, tilvenningen har gått greit og det virker som hun trives, i følge de ansatte. Men jeg har opplevd at vesla ikke er som før lenger, hun har gått litt ned i vekt og er mye mer «stille» når hun kommer hjem, ikke like «pratsom» som før. Jeg er veldig bekymret, hver gang jeg har tatt dette opp med personalet i barnehagen har jeg fått beskjed om at hun fungerer fint sammen med andre barn og at vektnedgang ved barnehagestart er helt normalt. Ofte opplever jeg at jeg ikke får svar på det jeg lurer på heller, når jeg spør hva hun har gjort i løpet av dagen. Jeg har veldig lyst til å stikke innom barnehagen sånn midt på dagen bare for å se hvordan hun fungerer i barnehagen sammen med andre, er det greit?Eller vil de ansatte oppleve at jeg «sjekker» dem? Jeg er ikke intressert i å sjekke hva de ansatte driver med, men heller hvordan min datter har det? Se om hun fungerer i barnehagen eller ikke, og eventuelt hva som kan gjøres?

Anonymous poster hash: d91f2...db2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vill nok forvirre henne att du kommer uten å ta henne med. Ville ikke gjort det selv.

Anonymous poster hash: 89120...14c

• Liker 28
Skrevet

Vektnegang hos en treåring tar du opp med lege og helsesøster ikke barnehagepersonalet. En tråring veier ikke så mye, og litt vektnedgang er ikke bra hos et barn som er i vekst og utvikling.

Barna har kjernetid og opplegg. Dukker voksne opp uventet, forstyrrer du det opplegget som er i barnehagen. Dette synes jeg ikke du skal gjøre. Hva med din jobb?

Må da være en bedre ide at du sier når du leverer at du tenker å hente litt tidligere? Og kommer kl. 14.30 f.eks.?

Anonymous poster hash: b9635...d14

• Liker 11
Skrevet

Hun er på en storbarnsavdeling, ikke sant? Husk at det er mest sannsynlig 17 andre barn fra 3-6 år sammen med henne på avdelingen. Det er ikke like lett for ansatte å si "I dag har hun har gjort.." Det blir ofte "Vi har gjort.." Overgangen fra småbarn til storbarnsavdeling er stor. At hun er rolig hjemme kan jo også bety at hun har brukt mye energi og kost seg mye i barnehagen :) Påsè at de ansatte i barnehagen passer litt på hva hun spiser, og send gjerne med litt ekstra mat om hun har gått ned i vekt. Ikke uvanlig det du beskriver der. Har selv jobbet i barnehage på storbarnsavdeling, og det er det full rulle hele dagen. At noen barn blir stille og rolige når de kommer hjem vanlig. Be heller om et møte med barnehagen, enn å troppe opp der midt på dagen så jenta ser deg. Bare et tips :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg er pedagog og jobber i barnehage. Personlig vet jeg at både jeg og teamet mitt ville syntes at det var en merkelig ting å gjøre, og ja, nok følt at du var kontrollerende og overvåkende. Nå skal jeg ikke si hvordan det fungerer i din barnehage, men vi er alltid ærlige med foreldrene om hvordan barna har det. Om de virker trist, utilpass eller nedfor så sier vi ifra og jobber mot en løsning sammen. Hvis noen burde gjøres med din datters trivsel så skal/bør personalet drøfte dette med deg uten at du skal komme på "kontroll".

Og det ville som sagt nok vært forvirrende for barnet ditt om du kom og gikk uten å ta henne med. I tillegg til at det hadde vært utrolig forstyrrende for det pedagogiske opplegget.

Hun er sikkert sliten når hun kommer hjem, det er slitsomt for en liten kropp å være i barnehagen. Helt normalt :)

Anonymous poster hash: 60d24...cde
  • Liker 10
Skrevet

Vektnegang hos en treåring tar du opp med lege og helsesøster ikke barnehagepersonalet. En tråring veier ikke så mye, og litt vektnedgang er ikke bra hos et barn som er i vekst og utvikling.

Barna har kjernetid og opplegg. Dukker voksne opp uventet, forstyrrer du det opplegget som er i barnehagen. Dette synes jeg ikke du skal gjøre. Hva med din jobb?

Må da være en bedre ide at du sier når du leverer at du tenker å hente litt tidligere? Og kommer kl. 14.30 f.eks.?

Anonymous poster hash: b9635...d14 [/acronym

Jeg har selvfølgelig tatt med datteren min til legen angående vektnedgang, fikk da beskjed om å gi henne litt ekstra mat og passe på at hun får i seg nok i løpet av dagen. Jeg snakket med de ansatte i barnehagen angående dette, ga dem beskjed om at de måtte passe på at hun fikk i seg nok mat, ettersom hun har begynt å gå ned i vekt, dette her var i slutten av oktober. Jeg opplever enda at matpakken er halvspist, og da jeg tok dette opp igjen med ped. leder, fikk jeg beskjed om at de passer på, men at vektnedgang ved barnehagestart er helt vanlig.

Jeg har ingen planer om å dukke opp og «kuppe» opplegget under kjernetiden, men selvfølgelig komme på et tidspunkt som passer. Jeg jobber 50 % og har fri ca 2 dager i uken.

Skrevet

Ikke greit!

Anonymous poster hash: f9166...01c

Skrevet

Jeg er pedagog og jobber i barnehage. Personlig vet jeg at både jeg og teamet mitt ville syntes at det var en merkelig ting å gjøre, og ja, nok følt at du var kontrollerende og overvåkende. Nå skal jeg ikke si hvordan det fungerer i din barnehage, men vi er alltid ærlige med foreldrene om hvordan barna har det. Om de virker trist, utilpass eller nedfor så sier vi ifra og jobber mot en løsning sammen. Hvis noen burde gjøres med din datters trivsel så skal/bør personalet drøfte dette med deg uten at du skal komme på "kontroll".

Og det ville som sagt nok vært forvirrende for barnet ditt om du kom og gikk uten å ta henne med. I tillegg til at det hadde vært utrolig forstyrrende for det pedagogiske opplegget.

Hun er sikkert sliten når hun kommer hjem, det er slitsomt for en liten kropp å være i barnehagen. Helt normalt :)

Min hensikt er ikke å kontrolere personalet eller overvåke hva de gjør, men heller å se hvordan min datter trives i barnehagen. Jeg opplever ikke at jeg får nok informasjon om hvordan min datter har det i barnehagen, selv når jeg har henvendt meg til personalet, deriblant ped. leder personlig. Alt jeg har fått til svar er «det er helt normalt i begynnelsen» og «noen har tregere tilvending» etc. Jeg forstår selvfølgelig at hun er sliten etter en «lang» dag i barnehagen og ikke like aktiv som før. Det jeg prøvde å si i hovedinnlegget er at datteren min har blitt mer stille og mutt, også ellers. Selv de dagene hun IKKE er i barnehagen er hun lite pratsom og aktiv, hun henvender seg lite til meg og pappaen, er stille og lite aktiv. Dette er ikke noe bare jeg påpeker, men også besteforeldre og tanter som har vært mye med henne, har bemerket at hun er veldig annerledes og stille nå. Hun var som sagt kjempeaktiv og pratsom før hun begynte i barnehagen.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hei, jeg har en tre åring som begynte i barnehagen nå i høst, tilvenningen har gått greit og det virker som hun trives, i følge de ansatte. Men jeg har opplevd at vesla ikke er som før lenger, hun har gått litt ned i vekt og er mye mer «stille» når hun kommer hjem, ikke like «pratsom» som før. Jeg er veldig bekymret, hver gang jeg har tatt dette opp med personalet i barnehagen har jeg fått beskjed om at hun fungerer fint sammen med andre barn og at vektnedgang ved barnehagestart er helt normalt. Ofte opplever jeg at jeg ikke får svar på det jeg lurer på heller, når jeg spør hva hun har gjort i løpet av dagen. Jeg har veldig lyst til å stikke innom barnehagen sånn midt på dagen bare for å se hvordan hun fungerer i barnehagen sammen med andre, er det greit?Eller vil de ansatte oppleve at jeg «sjekker» dem? Jeg er ikke intressert i å sjekke hva de ansatte driver med, men heller hvordan min datter har det? Se om hun fungerer i barnehagen eller ikke, og eventuelt hva som kan gjøres?

tro meg, det gjør bare vondt verre om du stikker innom og ikke tar henne med. Min 3-åring vokser som et uvær for tiden, hun har derfor gått ned i vekt fordi hun har blitt så høy. Husk at barn også kan ha perioder hvor de er småspist. Vi er inne i en slik periode nå... slitspmt! Men det går over :) husk at barn er veldig slitne etter bhg og mange orker ikke gjøre noe annet enn å slappe av litt på sofaen sammen med mor/far når de kommer hjem.

Anonymous poster hash: 4481e...dd4

• Liker 5
Skrevet

Nei, høres ikke ut som riktig måte å gjøre det på. Hadde heller dukket opp litt tidlig for å hente og "glemme" å gi beskjed om det i forkant.

Anonymous poster hash: 77c96...a9d

• Liker 5
Skrevet

Min hensikt er ikke å kontrolere personalet eller overvåke hva de gjør, men heller å se hvordan min datter trives i barnehagen. Jeg opplever ikke at jeg får nok informasjon om hvordan min datter har det i barnehagen, selv når jeg har henvendt meg til personalet, deriblant ped. leder personlig. Alt jeg har fått til svar er «det er helt normalt i begynnelsen» og «noen har tregere tilvending» etc. Jeg forstår selvfølgelig at hun er sliten etter en «lang» dag i barnehagen og ikke like aktiv som før. Det jeg prøvde å si i hovedinnlegget er at datteren min har blitt mer stille og mutt, også ellers. Selv de dagene hun IKKE er i barnehagen er hun lite pratsom og aktiv, hun henvender seg lite til meg og pappaen, er stille og lite aktiv. Dette er ikke noe bare jeg påpeker, men også besteforeldre og tanter som har vært mye med henne, har bemerket at hun er veldig annerledes og stille nå. Hun var som sagt kjempeaktiv og pratsom før hun begynte i barnehagen.

TS

Kan det være hun har blitt utsatt for noe? Blitt skremt? eller lignende?

Skrevet

Hun er på en storbarnsavdeling, ikke sant? Husk at det er mest sannsynlig 17 andre barn fra 3-6 år sammen med henne på avdelingen. Det er ikke like lett for ansatte å si "I dag har hun har gjort.." Det blir ofte "Vi har gjort.." Overgangen fra småbarn til storbarnsavdeling er stor. At hun er rolig hjemme kan jo også bety at hun har brukt mye energi og kost seg mye i barnehagen :) Påsè at de ansatte i barnehagen passer litt på hva hun spiser, og send gjerne med litt ekstra mat om hun har gått ned i vekt. Ikke uvanlig det du beskriver der. Har selv jobbet i barnehage på storbarnsavdeling, og det er det full rulle hele dagen. At noen barn blir stille og rolige når de kommer hjem vanlig. Be heller om et møte med barnehagen, enn å troppe opp der midt på dagen så jenta ser deg. Bare et tips :)

Hun går på en storbarnsavdeling, ja. Jeg har allerede hatt et møte med ped. leder og tatt opp dette med vektnedgang, dette skjedde i oktober. Fikk da beskjed om at de skulle passe på at hun fikk i seg nok mat og jeg har selvfølgelig sendt med henne ekstra mat siden jeg fikk beskjed av legen om at jeg skulle være ekstra obs på matinntaket hennes. Til tross for møte, har jeg ikke opplevd noen form for bedring, opplever enda halvspist matpakke og ingen endringer i hennes adferd.

TS

Skrevet

Kan det være hun har blitt utsatt for noe? Blitt skremt? eller lignende?

Det er akkurat det jeg er redd for. Jeg håper inderlig ikke at hun er redd for noe i barnehagen eller at hun har blitt skremt. Jeg vet at noe sånt ikke har skjedd hjemme i hvert fall. Har ikke hørt så mye fra de ansatte i barnehagen heller, så jeg er usikker på om det er noe i barnehagen som plager henne.

TS

Skrevet

Da synes jeg du skal henvende deg til styrer med bekymringene dine. Personalet skal gi deg riktig informasjon om hvordan din datter trives i barnehagen. Det at du vil se det selv betyr jo at du vil kontrollere at det personalet sier stemmer - som jo nettopp er kontrollering.

Det er helt selvsagt at foreldre kjenner sine barn best, men det er viktig å huske på at ansatte i barnehage vet godt hvordan barnehagestart kan påvirke et barn og når det eventuelt er grunn til bekymring.

Skrevet

Det er akkurat det jeg er redd for. Jeg håper inderlig ikke at hun er redd for noe i barnehagen eller at hun har blitt skremt. Jeg vet at noe sånt ikke har skjedd hjemme i hvert fall. Har ikke hørt så mye fra de ansatte i barnehagen heller, så jeg er usikker på om det er noe i barnehagen som plager henne.

TS

Da hadde jeg tatt en telefon til styrer med en gang. Hadde ikke gått og gnagd på dette. Lagt det frem på en skikkelig måte og forkalrt situasjonen. Er det bare kvinner som jobber på denne avdelingen?I denne bhg? hadde tatt henne med til full sjekk hos legen også jeg. For å være sikker på at ingen har gjort henne noe vondt.

Skrevet

TS

Kanskje hun er fornærmet på dere?

Slik jeg forstår det så har hun vært hjemme med deg (eller annen familie?) i 3 år og plutselig går hun 100% i barnehage. Hun trives sikkert, men det er en stor forandring for en treåring, og hun føler kanskje at dere har tatt avstand fra henne.

Bare en tanke. Om hun går mye ned i vekt så bør barnehagen ta det med største alvor, men pedagogen har nok rett i at det er vanlig til å begynne med.

• Liker 8
Skrevet

Da hadde jeg tatt en telefon til styrer med en gang. Hadde ikke gått og gnagd på dette. Lagt det frem på en skikkelig måte og forkalrt situasjonen. Er det bare kvinner som jobber på denne avdelingen?I denne bhg? hadde tatt henne med til full sjekk hos legen også jeg. For å være sikker på at ingen har gjort henne noe vondt.

Det er bare kvinner som jobber i hennes avdeling, såvidt jeg vet. Jeg tok opp dette, veldig forsiktig, når jeg hadde møte med pedagogisk leder angående vektnedgang. Fikk da beskjed om at det ikke var tilfelle. Legen var også inne på at små barn kan ofte gå ned i vekt eller endre atferd hvis de har opplevd noe som har skremt dem, dette er hovedgrunnen til at jeg tok det opp med pedagogisk leder. Fikk som sagt bare et svada svar om at det er vanlig at barn går ned i vekt osv. rett etter barnehagestart.

TS

Skrevet

Hun går på en storbarnsavdeling, ja. Jeg har allerede hatt et møte med ped. leder og tatt opp dette med vektnedgang, dette skjedde i oktober. Fikk da beskjed om at de skulle passe på at hun fikk i seg nok mat og jeg har selvfølgelig sendt med henne ekstra mat siden jeg fikk beskjed av legen om at jeg skulle være ekstra obs på matinntaket hennes. Til tross for møte, har jeg ikke opplevd noen form for bedring, opplever enda halvspist matpakke og ingen endringer i hennes adferd.

TS

Hva forventer du egentlig at barnehagen skal gjøre om hun faktisk ikke vil spise matpakken sin? Barnehagen har helt rett i at det er normalt med vektnedgang ved barnehagestart, de får jo tross alt et veldig mye større aktivitetsnivå enn før, så å kalle det svada blir bare dumt.

Det er ganske normalt at barn endrer personlighet etter store omveltninger, og om jeg forstår deg rett har barnet ditt vært hjemme med deg i tre år, og begynt i barnehage nå i høst? I så fall er det jo en enorm omveltning. At hun er mer stille også på hjemmedagene betyr ikke at hun har det vondt, nødvendigvis, men hun er sikkert sliten, akkurat som vi voksne er slitne etter en arbeidsuke.

Du vil neppe få mer informasjon ved å troppe opp midt på dagen enn du får ved henting uansett, siden datteren din vil avslutte det hun holder på med i det hun ser deg. Om hun er i gang med lek og avslutter denne når du henter, vil det samme skje uansett når i løpet av dagen du kommer.

Hvordan er hun ved levering? Og hvordan oppfører hun seg når du henter? En treåring er normalt i stand til å kommunisere relativt godt, så hva forteller hun selv om barnehagen?

Jeg ville også tenkt på dette med at hun kan være fornærmet på dere. Hun skjønner nok ikke hvorfor hun plutselig må i bhg.

• Liker 8
Skrevet

Kanskje hun er fornærmet på dere?

Slik jeg forstår det så har hun vært hjemme med deg (eller annen familie?) i 3 år og plutselig går hun 100% i barnehage. Hun trives sikkert, men det er en stor forandring for en treåring, og hun føler kanskje at dere har tatt avstand fra henne.

Bare en tanke. Om hun går mye ned i vekt så bør barnehagen ta det med største alvor, men pedagogen har nok rett i at det er vanlig til å begynne med.

Hun har vært hos dagmamma fra 2 års alderen, altså i 1 år, før hun begynte i barnehagen som 3 åring. Dagmamma hadde henne 3 ganger i uken. Hun trivdes veldig godt sammen med dagmamma, som også passet 2 andre barn. Vi opplevde aldri dette her med henne, dagmamma var også veldig flink til å ta med henne og de andre barna ut, så de fikk leke med andre barn. Så jeg tror ikke det skulle være en så stor overgang for henne å begynne i barnehagen.

Ts

Skrevet

Det at hun er litt stille på "fridagene" også, kan det ha noe med at hun er vandt til x antall unger rundt seg og fult kjør med lek og morro hele dagen i barnehagen? Det er klart at dersom hun nå har vendt seg til det så kan det fort bli litt stille og kjedelig med "bare" mor og far og evt andre søsken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...