Gå til innhold

Aktiviteter til gymtime?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært vikar som gymlærer en stund nå, og da jeg egentlig er den minst sportslige personen som finnes begynner jeg å få lite ideer til flere gym-aktiviteter.

Jeg kan ikke regler til basketball, volleyball, fotball og sånt (bortsett fra at det er 2 lag, man skal få mål og sånn).. Så sånne "sporter" orker jeg ikke. Studerer selv ved siden så jeg har ikke tid til å planlegge noe voldsomme greier og pugge regler :P

Ikke kan jeg danse heller, selv om jeg gjerne kunne tenkt meg å få de til å gjøre det. Uansett har jeg ikke tid til å lære meg noen dans.:P

Har hatt halesisten, stikkball, kortstafett, rødt lys, og andre leker jeg ikke kommer på i farta...

Gymsalen er liten, så det byr jo også på litt problemer.

Noen som har noen enkle, morsomme aktiviteter?:) det er 4.klasse.

De elsker å klatre i ribbeveggen Fks, er det noe morsomt man kan gjøre der?

Ellers andre forslag?

Anonymous poster hash: e08a9...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solstråla88

Turn høres ut som kan være en god ide. Der er det ingen regler og alt du trenger er noen mattet, en bom og en bukk med springbrett. Dette er noe de fleste skoler pleier å ha. Da kan de rulle kråke, forover og bakover. De kan slå hjul, balansere og hoppe på bukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du vikar som gymlærer om du ikke kan forskjellige typer idretter/øvelser? Bare lurer.. Er det for att gym blir sett på som mindre seriøst? Isåfall synes jeg det er helt feil. Tviler på att noen helt uten matteferdigheter fikk undervise i matte liksom

Anonymous poster hash: 33d37...1c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør meg hvorfor jeg er vikar der:) jeg tar de timene jeg får! Så får jeg bare gjøre det beste ut av det!

Jeg får ikke tid til å sette opp hinderløype, da jeg ofte har forelesning før jeg jobber som vikar :P men god ide er det uansett!

Turn har jeg også tenkt på! Men jeg vet knapt hva det er. Kan se om jeg finner noe på Google, men hvis noen har noen konkrete turn-forslag så kom gjerne med det:) slå hjul kan jeg ikke, så det er ikke noe jeg kan lære de da :s

Er bare å komme med forslag.. Morsomme leker, eller variasjoner innen en aktivitet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spør meg hvorfor jeg er vikar der:) jeg tar de timene jeg får! Så får jeg bare gjøre det beste ut av det!

Jeg får ikke tid til å sette opp hinderløype, da jeg ofte har forelesning før jeg jobber som vikar :P men god ide er det uansett!

Turn har jeg også tenkt på! Men jeg vet knapt hva det er. Kan se om jeg finner noe på Google, men hvis noen har noen konkrete turn-forslag så kom gjerne med det:) slå hjul kan jeg ikke, så det er ikke noe jeg kan lære de da :s

Er bare å komme med forslag.. Morsomme leker, eller variasjoner innen en aktivitet??

Jeg hadde ikke kjørt igang med turn altså, det er ganske mye du bør kunne om øvelser, skader og slike ting. Jeg er utdannet innenfor idrett bachelor, er pt og jobber som gymlærer på videregående. Hårreisende at folk tror de bare kan kjøre på med slike ting. Du står ansvarlig om en elev skader seg i timen, husk det!

Anonymous poster hash: aea51...bf3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haien kommer

Kanonball ( såre enkelt og ingen vanskelige regler)

Det jeg syns var gøyest i gymmen da jeg var liten var en lek hvor vi ble delt opp i to lag og det ble satt to benker på hver side av gymsalen( fire tilsammen) lagene får hver sin base på hver side av gymsalen og i midten er det en stor ball, type pilatesball. Så får hvert lag 10 andre baller hver som de skal hive på den store ballen i midten. Det er om å gjøre å få pilatesballen til å treffe basen til motstanderne. Tror vi bare kalte denne leken for "krig", men det er kanskje ikke så fryktelig passende lenger.

tre-bein-sisten. alle går sammen i par og binder fast ett av beina sine sammen med partneren.

Rompefotball. fotball, bare at alle må "krabbe" på henda og flytte ballen med rompa

Anonymous poster hash: 68771...543
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanonball, haien kommer, staffett, innebandy

heller det enn turn og andre idretter hvor risikoen for å utføre øvelser feil og skade seg er stor. Det er synd de ansetter ufaglærte lærere, det er veldig viktig at læreren har begrep, erfaring og kunnskap om idrettene, øvelsene, for ikke snakke om utføring og skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjørt igang med turn altså, det er ganske mye du bør kunne om øvelser, skader og slike ting. Jeg er utdannet innenfor idrett bachelor, er pt og jobber som gymlærer på videregående. Hårreisende at folk tror de bare kan kjøre på med slike ting. Du står ansvarlig om en elev skader seg i timen, husk det!

Jeg er ikke dum, som sagt spør jeg etter enkle øvelser :) Hvis det fins noen helt enkle turnøvelser som hvermansen fint kan klare så bør vel det være greit :) Men jeg orker ikke starte med det uansett hvis det må mye planlegging til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og takk for konkrete svar til de som kom med det :)
Haien kommer har jeg ikke hatt enda!

Kan se om jeg får lagd en eller annen variant av stafett, det syns de jo alltid er gøy! Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gymtroll.no/

Her er det masse gode forslag som jeg har brukt.

Ellers er det som andre nevner haien kommer, bil og garasje, rompefotball, rydde rommet, stafett, innebandy (ikke mange regler, mål på hver side og unngå høy kølleføring), tarzantikken.

Er selv ufaglært vikar i blant annet gym og det er ikke så enkelt som å si at jeg burde ikke undervise i gym. I en perfekt verden hadde det sikkert vært hundre faglærte lærere som satt hjemme og ventet på tlf hver morgen om å møte opp om en time, men slik er det ikke. Jeg blir bedt om å dukke opp og må bare gjøre det beste ut av det, sånn er det bare. Det er hvertfall ikke vikaren sin feil.

Anonymous poster hash: b096c...452

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stasjoner, men dette krever jo at du har ti min før og etter timen.. Stasjonene kan være rokkering, kaste ball i kurv, klatre i ribbevegg, hoppe/løpe på tjukkas, balansere på benk med lukkede øyne, krype på alle fire (uten knærne i bakken) mellom kjegler, håndsisten (man står i "planke", enten to og to eller tre og te i en sirkel med hodet innover, så skal man slå de andre på hånda. Det gjelder altså både å treffe og sørge for at du ikke blir truffet selv).

Og så har du tarzantikken, da legger man ut matter, rokkkeringer, tar ut tauene, bruker ribbevegger og benker og lager en løpye barna må gå/løpe i.

Ellers har vi den der man setter opp benker tvers over gymsalen, deler i to lag og deler ut like mange baller til hvert lag. Så er det om å gjøre å kaste baller over på motstanderens side (myke baller!) og når tida er ute og du blåser i fløyta teller ballene opp på hver side, den siden med færrest baller vinner.

Doktortikken: hold deg der du ble tatt (rygg, fot, arm) mens du løper videre og tar neste person.

Ulike former for "stiv heks", feks. gammel dame, der du må være 4 for å fri! En som tar den gamle dama i armen og tre som legger seg som streker forran (som gangfelt), så hjelper den som holder den "gamle dama" i armen henne å gå over gangfeltet :) Veldig morsom når barna kommer inn i det!

Ulike staffetter, løpe over kortiden, klatre opp og ned ribbeveggen og klatre tilbake.. Her kan du gjøre hva som helst:)

Ulike ballstaffetter hvor elevene står i en rekke bak hverandre, ballen skal fra den bakerste og leveres framover over hodene deres, den bakerste løper så og stiller seg fremderst, når ballen komme frem skal den sendes mellom beina deres (langs gulvet) slik at den starter bakerst igjen. Når den som startet bakerst til slutt befinner seg bakerst igjen er laget ferdig. Her kan 1, 2, 3 eller 4 lag konkurrere mot hverandre. Andre variasjoner er at den skal leveres bakover på annenhver side (nummer 1 snur seg mot høyre, nummer to snur seg mot venstre, nummer tre snur seg mot høyre osv). Da løper bakerste mann frem med ballen og starter rekka på ny. En annen variant er annenhver over og under hodet (bakover).

Ellers funker kanonball uten lag, når du er tatt må du sitte på sidelinja og følge med på den som tok deg, når han/hun blir tatt er du fri igjen!

Ellers kan du lære de mye om feks. basket uten å spille basket :) To og to kaster til hverandre, for hvert kast de klarer går de ett skritt bakover (øker avstanden), dersom de bommer på et kast må de starte forfra (nær hverandre) igjen. De kan sprette ballen rundt i et område etter musikk, stå stille når musikken stopper (om å gjøre å ikke kræsje!). Gå rundt og sprette ballen, ta high five med de elevene de møter. Øve på å treffe korga, på den ene siden står de nært og når de har klart det går de på andre siden hvor de må kaste lengre. Sånn går de bare frem og tilbake fra de to køene når de får det til. Øve på å sprette med høyre hånd, venstre hånd, mens man løper, sprette lavere og lavere og deretter høyere og høyere igjen..

Anonymous poster hash: e83bb...87b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mange fine tips:) og takk for link til god nettside!

Jepp, jeg skulle ønske jeg kunne mer om gym, men jeg føler ikke jeg kan si nei til å jobbe av den grunn!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du arbeider som gymlærer så må du faktisk bruke litt energi på hva du ønsker å bruke gymtimene dine til. Det er en dårlig unnskyldning å si at du ikke gidder volleyball f.eks. Søker du på google kommer det opp regler og garantert enklere forklaringer også. I en gymtime er det viktig at elevene lærer samarbeid, så derfor bør også aktivitetene innimellom bestå av lagspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du arbeider som gymlærer så må du faktisk bruke litt energi på hva du ønsker å bruke gymtimene dine til. Det er en dårlig unnskyldning å si at du ikke gidder volleyball f.eks. Søker du på google kommer det opp regler og garantert enklere forklaringer også. I en gymtime er det viktig at elevene lærer samarbeid, så derfor bør også aktivitetene innimellom bestå av lagspill.

Jeg gidder ikke pugge regler fordi jeg har obligatorisk fremføring om en uke og 3 eksamener om 2 uker. Jeg har gitt beskjed der jeg jobber at studiene mine kommer først, det virker ikke som de lar det stoppe dem i å spørre om jeg kan jobbe. Jeg tar gjerne en time eller to, men jeg kommer ikke til å bruke mye energi på å planlegge de midt oppi eksamen. Derfor spør jeg etter helt enkle, brukbare aktiviteter til gymtimene.

Når jeg ikke har masse eksamener å tenke på lenger kan jeg begynne å planlegge evt gymtimer litt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke dum, som sagt spør jeg etter enkle øvelser :) Hvis det fins noen helt enkle turnøvelser som hvermansen fint kan klare så bør vel det være greit :) Men jeg orker ikke starte med det uansett hvis det må mye planlegging til!

Som lærer bør du vel vite at alle timer skal planlegges. Om du synes det er for mye planlegging å lage et godt opplegg for elevene som de har krav på, så bør du revurdere yrkesretningen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.gymtroll.no/

Her er det masse gode forslag som jeg har brukt.

Ellers er det som andre nevner haien kommer, bil og garasje, rompefotball, rydde rommet, stafett, innebandy (ikke mange regler, mål på hver side og unngå høy kølleføring), tarzantikken.

Er selv ufaglært vikar i blant annet gym og det er ikke så enkelt som å si at jeg burde ikke undervise i gym. I en perfekt verden hadde det sikkert vært hundre faglærte lærere som satt hjemme og ventet på tlf hver morgen om å møte opp om en time, men slik er det ikke. Jeg blir bedt om å dukke opp og må bare gjøre det beste ut av det, sånn er det bare. Det er hvertfall ikke vikaren sin feil.

Anonymous poster hash: b096c...452

Stor forskjell på en tilkallingsvikar som er ufaglær man bruker i enkelttilfeller, man bruker ikke en ufaglært lærer over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skulle sagt det selv. Elevene har krav på skikkelig undervisning, og det må man ta på alvor, ufaglært eller faglært.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder ikke pugge regler fordi jeg har obligatorisk fremføring om en uke og 3 eksamener om 2 uker. Jeg har gitt beskjed der jeg jobber at studiene mine kommer først, det virker ikke som de lar det stoppe dem i å spørre om jeg kan jobbe. Jeg tar gjerne en time eller to, men jeg kommer ikke til å bruke mye energi på å planlegge de midt oppi eksamen. Derfor spør jeg etter helt enkle, brukbare aktiviteter til gymtimene.

Når jeg ikke har masse eksamener å tenke på lenger kan jeg begynne å planlegge evt gymtimer litt bedre.

Da bør du nesten si ifra at du ikke kan bruke tid på å planlegge timene, for når du lønnes blir du lønnet for planlegging.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...