AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #1 Skrevet 17. november 2014 Hei. Enkelte ganger så hører jeg ikkenoe bilstøy om natten og andre ganger hører jeg mye bilstøy om natten. Bor relativt nærme en motorvei. Kan det være slik at hvis det er mye vind så hører man mye bilstøy? Skjønner at støyen også kan være avhengig av andre ting som antall biler osv. Anonymous poster hash: 8a732...7cb
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #2 Skrevet 17. november 2014 Jeg er ikke i tvil om at vindstyrke og vindretningen har noe å si for hvor mye man hører. Blåser det mye, vil lydene fra vinden overdøve bakgrunnsstøyen. Blåser det i motsatt retning, vil du også høre mindre av støykilden. Hvis det er en svak trekk fra kilden og i din retning vil du høre lyden bedre enn om det er helt vindstille. Blåser det mye i din retning, vil turbulens og vindstøy svekke lyden fra kilden. Anonymous poster hash: cff4d...e95
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #3 Skrevet 17. november 2014 Hvor mye støy du hører er avhengig av vindstyrke og vindretning. Anonymous poster hash: fa1be...28c
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #4 Skrevet 17. november 2014 Blir jo mer støy når bilene får på vinter- og piggdekk. Vind og vindretning har nok og en del å si. Bor nær jernbanen. Hører godstogene som suser av sted på natten når vindretningen er slik. Luftambulansen er langt mer hørbar når det er tørr luft og klarvær enn i regn. Anonymous poster hash: ab5bc...70c
Minya Skrevet 17. november 2014 #5 Skrevet 17. november 2014 Går vinden i retning huset, direkte fra der støyen kommer fra, er det en sterk medvirkende årsak til at det høres bedre i huset. Er huset derimot i "medvind" mot støykilden, vil lyden enten dempe seg eller forsvinne helt. Blåser det kraftig, minimum kuling eller sterkere, er det ikke sikkert at du hører så mye siden vinden lager mye lyd i seg selv. Lyder blir også duset ut om det er tåke ute, jo tjukkere tåke, jo mindre lyd. Både vær og vind har dermed litt å si i forhold til hvor mye lyd man hører fra en trafikkert vei, og det har jo også noe å si om det er mye eller lite trafikk, noe som ofte avhenger av når i uka det er.
AnonymBruker Skrevet 19. november 2014 #6 Skrevet 19. november 2014 Blir jo mer støy når bilene får på vinter- og piggdekk. Vind og vindretning har nok og en del å si. Bor nær jernbanen. Hører godstogene som suser av sted på natten når vindretningen er slik. Luftambulansen er langt mer hørbar når det er tørr luft og klarvær enn i regn.Anonymous poster hash: ab5bc...70c Er det støyen fra regnet som forårsaker dette? I andre tilfeller bærer vann lyden (dersom man bor ved en elv og det er støy på motsatt side av elven, høres støyen mye bedre enn ved samme avstand uten elv i mellom) En ting som er rart med lyd: Lyden går oppover utendørs, men inne i et hus med naboer over og under, hører jeg kun naboen over meg og ikke naboen under (det er kanskje fordi mange av lydene forplanter seg gjennom gulvet deres og ned gjennom taket til meg) Anonymous poster hash: 861e8...a78
Minya Skrevet 19. november 2014 #7 Skrevet 19. november 2014 Er det støyen fra regnet som forårsaker dette? I andre tilfeller bærer vann lyden (dersom man bor ved en elv og det er støy på motsatt side av elven, høres støyen mye bedre enn ved samme avstand uten elv i mellom) En ting som er rart med lyd: Lyden går oppover utendørs, men inne i et hus med naboer over og under, hører jeg kun naboen over meg og ikke naboen under (det er kanskje fordi mange av lydene forplanter seg gjennom gulvet deres og ned gjennom taket til meg) Anonymous poster hash: 861e8...a78 Både støyen fra regnet og det faktum at det er *noe* i atmosfæren mellom støykilden og deg, rent teoretisk en "vegg" av regn, som stenger for noe av lyden. Det er ofte vanlig å høre lite fra de under deg, men det kan også være bedre støyisolert mellom etasjen under deg og der du står, enn mellom deg og etasjen over. Det kommer også litt an på hvor mye støy det er i etasjen du er i. Feks hører ikke vi så mye til leieboeren vår i etasjen under oss til vanlig, med mindre hun pøser på med lyd i stereoen, men når jeg ligger stille på soverommet kan jeg hører både henne og bikkja hennes tasse rundt nede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå