Gå til innhold

Hvorfor liker noen ikke julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan noen ikke kan like den flotteste tiden på året ?

Anonymous poster hash: b357c...6bb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ensomhet, tap av deres kjæreste familiemedlemmer eller venner og alvorlige situasjoner er de jeg kommer på. Utenom dette vet jeg ikke. For min del synes jeg også at julen er den flotteste tiden på året.

Anonymous poster hash: b648a...cb4
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Noen liker ikke julen fordi det er den tiden alle "skal" være glad. De føler vel at det blir litt falskt.

Edit: Julen kan være veldig stressende, så tror at det også har noe å si. De kan f.eks. ha dårlig råd.

Endret av HerName
Skrevet

Det jeg misliker er det evige presset. Og da i hovedsak det som går på materialistiske ting. Jeg syns gavefokuset tar bort så mye av den gode stemningen. Vi har vel alle vært vitne til barnet som ikke fikk gaven den ønsker/forventet, og dermed er det dårlig stemning/sutring resten av kvelden.

Hva har dette med jul å gjøre?

Anonymous poster hash: 8a1bf...612
  • Liker 4
Skrevet

For meg er julen full av glade familier jeg ikke er en del av, ensom fordi jeg ikke har noen som synes jeg er spesiell og viktig, overfladisk med alt kjøpepresset.

Anonymous poster hash: 6a36e...03f
  • Liker 1
Skrevet

Jeg elsket julen, men min stemor har tatt fra meg all glede etter år med sutring og surving over hvor jævlig julen er. Hun klarte det hun prøvde på - å ødelegge julegleden for alle andre også.

Så jeg prøver å unngå å overføre min misnøye over på alle andre, og håper at min juleglede kommer tilbake etter hvert.

Anonymous poster hash: ac8a2...f06
  • Liker 2
Skrevet

Julen er en tid med stort fokus på familiehygge. De som er alene eller ikke har så nære familiebånd som andre, blir konstant minnet på hva de ikke har, eller hva de har mistet. Det forsterker følelsen av ensomhet.

I tillegg kan julen skape ekstra press på dem med dårlig økonomi. Når man allerede snur på kronene for å få alt til å gå rundt, blir det ekstra slitsomt å måtte finne råd til presanger og julemat - og om man ikke finner penger til det, kan det kjennes ekstra sårt fordi man igjen blir minnet om hva man ikke har.

Skrevet

utrolig at noen ikke skjønner det..tenker du aldri på andre mennesker ts?

Anonymous poster hash: 05abc...0d5
  • Liker 11
Skrevet

Liker ikke alt hysteriet med gaver, vi har en stor spise , kjøpe orgie hvert år.

Der vi kjøper gaver som vi ikke liker (har en eske med julegaver jeg ikke liker eller har bruk for.) Blir og kjøre dette til Fretex i år..

Men ungene bør få gaver , julen er for unger. Men synes det er latterlig med voksne som blir sure hvis de ikke får iPhone 6 av kjæresten eller gullringen hun ønsket. Det dreper gleden selv for de som har penger.

Er mange som gruer seg også, som ikke har noen eller har dårlig råd.

Men julekos og ha familie rundt seg er fint. Lage julestemning hjemme. Lage pepperkaker og høre på julemusikk..❤️

Så får man sende en tanke til de som gruer seg eller ikke har god råd ❤️

• Liker 2
Skrevet

Kan være mange grunner til det.

F.eks ensomhet og sorg. Noen må kanskje feire jula alene.

Noen gruer seg kanskje til jul fordi jula er kvalmt materialistisk. Mange forventer dyre gaver o.s.v. Ikke alle har råd til å kjøpe gaver til flere tusen kroner til barna sine f.eks, og da blir barna gjerne utafor.

Ikke alle har råd til å hverken kjøpe mat, gaver, pynt, klær, godteri/kaker og alt annet som hører jula til.

Anonymous poster hash: e4f30...c1f
Skrevet

Forstår ikke hva dere mener med det materealistiske ved julen. Det er jo ikke DET julen dreier seg om. Så klart, det er en del av det, men det er hvertfall ikke det jeg får julestemning av. Familie, hygge, musikk, pynting, baking, filmer, fri, julestemningen, gode middager, pynte seg til selskap etc... Jeg ser ikke helt hvorfor penger gjør dette så veldig mye bedre, men mulig enkelte ser julen for noe annet enn det jeg gjør. Jeg synes ikke julaften utgjør hele julen. Nå skal det sies at penger aldri har vært et problem i familien min, så det er mulig at jeg bagatelliserer litt det å ha dårlig råd i juletiden. Jeg synes hvertfall ikke at pakker skal være det store i juletiden, og det er ikke det jeg gleder meg til hver jul. Nå er jeg bare nysgjerrig, og mener ikke noe vondt med innlegget mitt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsket julen, men min stemor har tatt fra meg all glede etter år med sutring og surving over hvor jævlig julen er. Hun klarte det hun prøvde på - å ødelegge julegleden for alle andre også.

Så jeg prøver å unngå å overføre min misnøye over på alle andre, og håper at min juleglede kommer tilbake etter hvert.

Anonymous poster hash: ac8a2...f06

Uff, har du prøvd å snakke med henne eller med faren din? Det er så leit når andres dårlige humør skal gå utover andre igjen. Hvorfor mener hun at julen er så ille da?

Skrevet

Jeg elsker julen, mest på grunn av all familiekosen søm hører med! Men har ingen problemer med å skjønne at noen kan føle seg ensomme når de ikke er en del av all kosen! Har heller ingen problem med å skjønne at de som sliter økonomisk ikke gleder seg så mye. Ikke fordi du ikke kan kose deg med mindre penger, men når alle innkjøp må planlegges nøye, og du gjerne ikke kan kjøpe det til barna dine som du vet de ønsker seg så inderlig blir det ikke samme forventningene...

Skrevet

Som barn var mine juler preget av krangel, vold, trusler. Fikk ikke gå ut, fikk ikke ha besøk, fikk ikke besøke. Fikk ikke se tv, for jeg måtte gjøre noe de voksne bestemte når de bestemte det, alt fra å skrelle poteter til å pynte tre. Kunne ikke dusje, vi hadde aldri vann i jula.

Hatet jul helt til jeg fikk barn selv. Nå elsker jeg den, om en med et visst forbehold. Jeg gjør alt for at mine barn skal oppleve jul helt annerledes.

Anonymous poster hash: dae4a...ee5

Skrevet (endret)

Har noen dårlige minner fra jula i barndommen. Krangling, skriking, full far, far som hadde hore på besøk og mor som jobbet i stedet for å være med oss osv.. Ellers liker jeg jo jula. Bare synd at jeg av og til måtte sitte alene på rommet mitt å pakke opp gavene.

Endret av Hummels
Skrevet

Er mange årsaker til at folk ikke liker julen, jeg kan jo bare snakke for meg selv og bestevennen min da; vi vokste opp i alkoholiserte hjem der julen betydde sørpefulle foreldre som sloss, skrek, hylte, kastet ting, slo oss, naboer som ringte politiet, ikke lagde de noe mat, ikke juletre, hadde dårlig økonomi, osv. osv. Julen var den absolutt verste tiden på året. Det var da vi ble mest påmint hvor ensomme vi var. Jeg husker vi gikk gatelangt og så inn i stuene til andre mennesker som hadde julestjerne i vinduet, og ribbe på bordet omgitt av familie og venner.

Så jeg har en litt annen assosiasjon til jul enn folk flest. Så jeg og vennen min reiser bort hver jul, helst et sted der det ikke feires noe høytid i det hele tatt:\

Anonymous poster hash: 22e1c...0e7
  • Liker 1
Skrevet

Det jeg misliker er det evige presset. Og da i hovedsak det som går på materialistiske ting. Jeg syns gavefokuset tar bort så mye av den gode stemningen. Vi har vel alle vært vitne til barnet som ikke fikk gaven den ønsker/forventet, og dermed er det dårlig stemning/sutring resten av kvelden.

Hva har dette med jul å gjøre?

Anonymous poster hash: 8a1bf...612

Nei, dette har jeg virkelig aldri opplevd. Er det vanlig? Det høres ut som noen veldig uoppdragne og bortskjemte barn..

Anonymous poster hash: 5d937...679

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan noen ikke kan like den flotteste tiden på året ?

Anonymous poster hash: b357c...6bb

Fordi det er den kvalmeste tiden på året. Det handler KUN om hvor mye en klarer å konsumere. Både av mat og ting. Da er hele poenget med julen borte. Legg så til oss som er så heldige at vi har bedritne familier som KUN er opptatt av at alt skal være så føkkings perfekt at en går med suldrene opp under ørene. Videre at det blir surmuling og dårlig stemning om en avviker "tradisjonene" med en eneste millimeter. Avslutt med enda mer surmuling om en presterer å gi en gave som ikke er ønsket. Da er julen latterlig perfekt!

• Liker 1
Skrevet

Har noen dårlige minner fra jula i barndommen. Krangling, skriking, full far, far som hadde hore på besøk og mor som jobbet i stedet for å være med oss osv.. Ellers liker jeg jo jula. Bare synd at jeg av og til måtte sitte alene på rommet mitt å pakke opp gavene.

:(:hug:

Skrevet

Du er heldig hvis du ikke skjønner hvorfor noen ikke liker julen, ts. Ikke alle som har det like bra som deg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...