Gå til innhold

Langtidsbivirkning av full narkose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

I forbindelse med opersajon så skal jeg muligens ha full narkose.

Det å få narkose er greit, men jeg har ikke lyst få langtidsbivirkninger av narkosen.

Legen kunne ikke si noe om hvilken narkose som kom til å bli brukt.

Er det for eksempel noen form for narkoser man bør unngå? Og kanskje typer som anbefalles med tanke på minst mulig langtidsbivirkninger.

Anonymous poster hash: d62d4...cf3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Erica

Jeg vet at ved operasjoner som ikke tar så lang tid, bruker de ofte TIVA (Total Intravenøs Anestesi). De siste 4 årene har jeg fått den narkosen 14-15 ganger på inngrep som har vart fra 25 min - 2 timer. Jeg har ikke merket noen bivirkning verken umiddelbart ved oppvåkning eller på lengre sikt. Dette er min erfaring og kan kun basere svaret på det jeg har erfart. Jeg anbefaler deg å spørre anestesilegen/anestesisykepleieren om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge brukes utelukkende TIVA eller spinalbedøvelse på pasienter. TIVA fungerer fort, og effekten forsvinner fort etter at injeksjonen stopper. Det gir en veldig god effekt og mindre bivirkninger som kvalme ol. Selv ble jeg veldig kvalm etter anestesi, men det gikk over etter å ha kastet opp og spist litt, så kastet opp.

De mest vanlige bivirkningene er kvalme. Ellers har TIVA ingen særskilte bivirkninger, ikke på lang sikt heller. Det er heller selve operasjonen som kan gi lang rekonvalens på pasientene. Så det spørs helt hva og hvor du skal operere. Kirurg og anestesilege vil selvfølgelig snakke med deg før og etter inngrepet og fortelle deg hva du kan forvente deg, her kan du også stille evt spørsmål

Anonymous poster hash: e81c0...7aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken anestesimidler / blanding du får vurderes av anestesilegen etter at han har snakket med deg. Reagerer du med kvalme så vrir de litt på tingene i forhold til om du ikke pleier å bli kvalm av anestesi. De velger og anestesi på bakgrunn av hvilket inngrep som skal gjennomføres.

Dette ver jeg av egen erfaring.

Å bekymre deg for bivirkninger på forhånd er helt bortkastet. Du må vurdere og fokusere på det som skal opereres og nytten av en operasjon. Om du får bivirkninger vet ingen på forhånd.

Anonymous poster hash: 7b1b5...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...