Gå til innhold

Redd for å be legen om henvisning for utredning fordi jeg også går til henne pga angst og depresjoner..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste 4 årene gått til psykolog for å lære meg å leve med barndomstraumer og morssavn, har også til tider hatt hyppige legetimee i den forbindelse da jeg brukte medisiner mot angst en periode. Sluttet med denne for halvannet år siden.

Nå har jeg og samboeren min akkurat gått gjennom 13 pp uten å ha blitt gravide. Vi er begge i starten av 30 årene, og jeg har brukt fertilitetsmonitor og får maks på denne hver gang.

Har fått beskjed av en vennine at vi bør be om utredning nå, men jeg er så redd legen min vil nekte meg eller gi meg en formanende lekse om at jeg ikke egner meg som mor pga depresjonen jeg har jobbet med så lenge. Jeg vegrer meg sånn for å kontakte henne om utredning at jeg har bare latt det være.

Anonymous poster hash: 19e0f...d75

Videoannonse
Annonse
Gjest Papirfly
Skrevet

Tror du hun bryr seg?

Og hvis hun bryr seg, tror du ikke du kan bytte fastlege?

Du kan få mannen din til å be om utredning også. Få en henvisning via mannen din, og så vil dere begge ta resten ved sykehus. Bingo.

Leit å se at terapien mot konfliktskyhet og angst ikke har fungert supert.

Skrevet

Meningen med en fastlege er at hun skal se hele sykdomsbildet, og være en samtalepartner i tilfeller som dette. Hvis hun nekter eller formaner gjør hun ikke jobben sin.

I og med at du får maks på fertilitetsmonitor og har regelmessige sykluser vil jeg uansett anbefale å starte utredningen med mannen. Han kan ta kontakt med sin fastlege og be om henvisning til spermprøve, så ser dere i alle fall hvordan det ser ut der.

Du bør også være klar over at du kan bli nektet hjelp videre dersom du har en historie med psykiske problemer. Du må fylle ut sjema og dokumentere slikt i forkant av et eventuelt prøverørsforsøk. Så vær uansett forberedt på å argumentere med hvorfor du er klar for dette, og hvorfor det ikke vil gå ut over dine evner som omsorgsperson.

• Liker 3
Skrevet

hadde ei megge av en fastlege, eller hun var vikar for fastlegen min som plutselig hadde forduftet. Hun kjente meg ikke, men dømte meg ut fra tidligere problemer. Jeg var alt for åpen med henne og det har jeg lært på. Nå holder jeg maska og later som jeg har det bra uansett og har lært meg at det e best å holde kjeft. Har også nå kuttet ut psykolog , da dette blir brukt imot en for evig tid. Skal aldri mer kontakte lege hvis jeg får det trasig.Trist at det skal være sånn.

har skiftet fastlege og hun er litt mer human...

Anonymous poster hash: 2fbb7...fbf
  • Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å betale for det er det jo mange private klinikker. Trenger ikke henvisning dit. Ellers så burde det jo gå ann å ta direkte kontakt med sykehuset. Var selv prøver i over et år. Kom så langt at jeg også ba om henvisning til utredning. Men vips så ble jeg gravid Før vi rakk å bli utredet. Så noen ganger tar det bare lit tid.

Anonymous poster hash: 3ddc2...3bc

Skrevet

Vi fikk henvisning via mannen. Mannen gikk til lege og ville få sædprøve, men legen mente det var like greit å henvise begge selv om sædprøven nok blir det første som gjøres.

Anonymous poster hash: 162c0...e80

Skrevet

Du kan også bestille time hos privat gynekolog, hvis dere har råd. Da er det kortere ventetid.

Men er nok lurt å være åpen med fastlegen.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skulle ta dette opp med fastlegen din? Dette er en person som har hatt mye med deg å gjøre, som vet om sykdomshistorikken din og muligens den beste personen som kan fortelle deg om denne prøvingen faktisk er en god idè eller ikke. For alt du vet så kan du være frisk og oppegående nok til at hun ikke ser noen problemer med det. Om hun mot formodning skulle gjøre det så vil jeg tro hun har gode grunner til å mene at familieforøkelse ikke er noe som vil hjelpe på situasjonen du er i. Og om så skulle være så kan det være en god idè å lytte til den anmodningen for når barnet først er der så er det for seint og du er plutselig ikke den eneste som lider lengre. Å få barn er tross alt ingen menneskerett og tro meg, det kan være mer enn tøft nok selv for oss som er mentalt og fysisk oppegående.

Anonymous poster hash: fd80e...3ab
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...